• Robert Balci (Stormwitch) - 51

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Cor Scorpii - Monument
Jaar van release: 2008
Label: Descent Productions
Cor Scorpii - Monument
De onverwachte dood van Valfar maakte enkele jaren terug hardhandig een einde aan de voor het grote publiek relatief onbekende, maar desondanks succesvolle Noorse folk / viking metal band Windir. Gelukkig zijn de overgebleven leden niet bij de pakken neer blijven zitten, en hebben we inmiddels niet één, maar twee sterke nieuwe bands die uit de as van Windir zijn opgerezen. De eerste, Vreid, is inmiddels aan het uitgroeien tot een redelijk bekende naam in de black metal scène. Windir-fans van het eerste uur zullen echter beter uit de voeten met dit debuutalbum van Cor Scorpii, de tweede band met leden van Windir in haar line-up.

Qua stijl ligt de muziek op Cor Scorpii’s debuutalbum Monument namelijk vrijwel volledig in het verlengde van de typische Windir-sound. Melodieuze folk / viking metal dus, waarbij de melodieën met name voortkomen uit heerlijk gitaarwerk en minder uit allerlei inheemse instrumenten. Bovendien schuwt de band er niet voor om het gaspedaal stevig in te trappen, waardoor Monument zeker geen soft album is geworden. Met name het nummer I, The Damned verdient aparte vermelding door haar sfeer en diversiteit. Met Oske Og Innsikt, dat ruim tien minuten klokt, laat de band bovendien horen ook met langere nummers gemakkelijk uit de voeten te kunnen.

Eigenlijk hoeven we aan Monument weinig woorden vuil te maken. Windir-fans doen zichzelf een plezier met het aanschaffen van dit album. De composities zijn prima, de productie is krachtig en de nummers gevarieerd genoeg om ook na meerdere luisterbeurten te overtuigen. Het (overigens prachtige) artwork doet vermoeden dat we hier met een doom band te doen hebben, maar in feite had hier net zo goed de naam Windir op kunnen staan. En dat is een compliment.

1. Ei Fane Svart
2. Endesong
3. I, the Damned