29-11-2020

Wednesday 13 - Skeletons
Jaar van release: 2008
Label: Demolition Records
Wednesday 13 - Skeletons
Van Wednesday 13 (Joseph Poole) weet je altijd wat je kan verwachten. Of hij nou platen uitbrengt onder de naam Frankenstein Drag Queens, Murderdolls of onder zijn eigen pseunoniem, het is horrorpunk wat je verwacht en horrorpunk wat je krijgt. Voor zijn nieuwste plaat Skeletons kan je uiteraard weer hetzelfde verwachten. Of toch niet? Dit album schijnt het meest persoonlijke album te zijn van Wednesday 13. Hij had last van ernstige depressies en was wanhopig. Natuurlijk heel vervelend voor meneer, maar dit zou toch geen emo-klinkend wanproduct worden?

Gelukkig werden mijn angstige verwachtingen geen werkelijkheid. Van depressies lijkt meneer nooit last te hebben gehad als de eerste tracks mijn hoorkanaal bereiken. Zoals gewoonlijk is het weer lekkere opzwepende horrorpunk, met simpele doch krachtige riffs en herkenbare refreinen. Het bekende en karakteristieke stemgeluid van Wednesday 13 ligt er weer dik bovenop en maakt eigenlijk de plaat compleet. De absolute knaller van het begin is Gimmie Gimmie Bloodshed, dat heel snel in je hoofd blijft plakken en na een tijdje meezingbaar is.

Pas bij de zesde track komt er wat naar boven van de vervelende periode in het leven van Wednesday 13. Het rustige, maar zeer krachtige Skeletons is eigenlijk een schitterend nummer. Het past perfect tussen die opzwepende nummers waar hij bekend om staat. Het nummer wat volgt (My Demise) heeft praktisch dezelfde thematiek, maar klinkt wat meer sober en is ook een paar klassen minder. Hierna kunnen we weer lekker over op de orde van de dag en komt die volle horrorpunk weer terug.

Het plaatje blijft op één of andere manier boeien, en dat is zeker de verdienste van Wednesday 13. Ondanks het eigenlijk niks nieuws biedt, is Skeletons gewoon een product van formaat. Deprimerende meuk? Nooit een keer!

1. Scream Baby Scream
2. Not Another Teenage Anthem
3. Gimmie Gimmie Bloodshed