27-10-2020

Everon - North
Jaar van release: 2008
Label: Mascot Records

Everon - North

Het Duitse multitalent Oliver Philips is na zes jaar afwezigheid terug met zijn band Everon en een gloednieuw album getiteld North wat hun discografie tot een aantal van zeven brengt. Het album is geschreven in de periode 2005/2006 in Nederland waarna het is opgenomen. De inspiratie voor dit album komt van de Noordzee welke Philips heeft opgezocht om inspiratie op te doen, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in de tien nummers die dit nieuwe schijfje rijk is.

De muziek van Everon staat als een huis. Lichte progressieve rock met af en toe flinke bombastische uitschieters, doorspekt met folk-invloeden. De muziek is rustig en kabbelt als geheel voort. Zelfs wanneer het er af en toe iets harder aan toe gaat, blijf je als luisteraar geconfronteerd worden met een mierzoete lieflijkheid die op het gehele album te vinden is. Echte risico’s worden er niet genomen wat er aan de andere kant voor zorgt dat wanneer het eerste nummer je bevalt, je de rest direct ook goed te pruimen vindt, aan de andere kant levert dat de situatie op waarin de diverse songs wel erg veel overeenkomsten met elkaar vertonen, en het album als geheel weinig variatie kent. De muziek valt nog het beste te vergelijken met Marillion en haar volgelingen.

De instrumentatie en dan met name de orkestratie vind ik wat plastic klinken, wat ook te maken kan hebben met de enorm gladde productie, waardoor de warm bedoelde liederen soms wat afstandelijk blijven. Buiten dit kleine minpuntje, en het feit dat er nergens echt wordt geëxperimenteerd, is er verder niets mis met deze solide progplaat North die garant zal staan voor vele uren luisterplezier.

1. Hands
2. Brief Encounter
3. From Where I Stand