Jeff Scott Soto - Prism
Jaar van release: 2002
Label: Frontier Records
Jeff Scott Soto - Prism
De historie van deze in Brooklyn geboren zanger is inmiddels bij zijn fans bekend: op zijn achttiende debuteerde hij als (professionele) zanger op Yngwie Malmsteen’s debuut ‘Rising Force’, waarna ze een paar maanden later het album ‘Marching Out’ opnamen. Jeff stapte uit Yngwie’s band en leende zijn melodieuze stem aan diverse bands en projecten als Eyes, Takara, Talisman, Axel Rudi Pell en Kuni. In 1994 ging hij verder en nam zijn eerste soloalbum ‘Love Parade’ op dat door hem geschreven en geproduceerd werd.

Zijn nieuwe wapenfeit heet ‘Prism’. Deze klasse zanger heeft een prima balans gevonden tussen hardere rocksongs als openingstrack ‘Eyes of Love’, een AOR nummer in die stijl van Talisman als ‘I Want To Take You Higher’ (duet met Glenn Hughes), een heavy groove nummer ala Sly & The Family Stone. Twee goede rockzangers, geruggesteund door goed gitaar-, bas-, drumwerk en blazers, zingen onwijs goed en krachtig en als powerballads als ‘Heaven Knows’, ‘Don’t Come Easy’ en de single ‘Holding On’. Het nummer ‘2 Late 4 Goodbyes’ ademt de sfeer van Journey en I-Ten uit. De laatstgenoemde was een (goede) band die helaas de status een top band nooit bereikt had. Eén nummer van hen heeft echter wél op nummer 1 gestaan, zowel in Amerika als in diverse landen, toen zusjes Wilson van Amerikaanse band Heart hun nummer ‘Alone’ in 1987 gecovered hebben. En als bonus wordt de videoclip ‘Eyes Of Love’ toegevoegd.

Jeff is en blijft een sterke (rock) zanger die de meeste nummers keer op keer naar een hoger plan weet te tillen. Ondanks dat dit een cliché album is, bevat het echter klasse AOR-nummers, mede dankzij gastbjdragen van o.a. Alex Papa op drums, Howie Simon van Tamplin op gitaar, Sam Isanogud op keyboards en Gary Schutt van Takara op bass en gitaar. Je kunt er veel woorden over vuil maken, maar 'Prism' is gewoon een waardige release voor AOR en melodic rock fans. Zo simpel is dat.

Tracklisting:
1. Eyes Of Love
2. Heaven Knows