• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Degradead - Til Death Do Us Apart
Jaar van release: 2008
Label: Dockyard 1
Degradead - Til Death Do Us Apart
Hoewel de leden van Degradead in Stockholm wonen, spelen ze rasechte, met thrash riffs doorspekte Gothenburg metal. Voor de opnames van het debuutalbum zakte het gezelschap dan ook tijdelijk af naar het zuidwesten van Zweden. Jesper Strömblad, die als vooraanstaand lid van In Flames en Dimension Zero tot de bekendste inwoners van Göteborg behoort, heeft het jonge vijftal namelijk onder zijn hoede genomen.

Til Death Do Us Apart is opgenomen in de eigen studio van In Flames en Strömblad heeft het album samen met zijn IF-collega’s Björn Gelotte en Daniel Svensson geproduceerd. Bovendien staat voor Degradead een tour gepland in het voorprogramma van Dimension Zero. Fans van het werk van Strömblad kunnen derhalve moeilijk om dit album heen. Sowieso is het een smakelijke hap voor liefhebbers van melodieuze death metal.

Opener Genetic Waste laat Degradead direct van zijn beste kant horen. De snelle riffs zetten de nekspieren volop in beweging en vocalist Mikael Sehlin bijt hard van zich af. Zijn rauwe schreeuw wordt in het pakkende refrein harmonieus bijgestaan door een mooie zuivere stem, wat een sterke zet is die in het vervolg van de plaat regelmatig wordt herhaald. Ook al is het natuurlijk geen nieuwe uitvinding, dergelijke details zorgen er voor dat Degradead de middelmaat ontstijgt.

De korte songs houden stuk voor stuk de aandacht vast en bieden genoeg afwisseling, zonder dat er grote uitschieters te noteren vallen. Het akoestische, instrumentale titelnummer rondt het album op ingetogen wijze af. Toegegeven, een eigen gezicht ontbreekt nog, de veertig minuten muziek op deze cd zijn geen verplichte kost en ik betwijfel of ik Til Death Do Us Apart nog vaak zal draaien. Aangezien we met een debuutalbum te maken hebben, is dit echter een prima start. We hebben er weer een leuke Zweedse band bij.

1. Genetic Waste
2. Take Control
3. Pass Away