• Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

Incendiant - Incendiant
Jaar van release: 2007
Label: Mute Records
Incendiant - Incendiant
Het is altijd zo zonde als kwaliteit onopgemerkt blijft. Nu is kwaliteit uiteraard een relatief begrip, maar desondanks ben ik blij de onderstaande alinea's met u te kunnen delen, want deze zullen geheel worden gewijd aan de band Incendiant. Een band uit de States die in de schaduw van haar talrijke deathmetal-landgenoten leeft, maar ondertussen wel muziek ophoest die ik wel degelijk als "kwaliteit" durf te bestempelen.

Over Incendiant is muzikaal niet veel bekend, hoewel de band sinds 2002 bestaat komt er pas in de zomer van 2007 het eerste eindproduct in zicht. Het titelloze debuut verbreekt de stilte met gepast geknal. Het nieuwjaar-boemboem overtreft het nog niet, maar het effect maakt voldoende indruk. Waar veel US-deathmetalbands prat gaan op de brute en lompe vertoning gooit Incendiant het over een enigszins bredere boeg. Deze band is in de basis eveneens stevig in de noot, maar neemt ter versterking licht thrashende invloeden in de arm.

De coöperatie blijkt succesvol. Niet alleen is Incendiant op deze manier buiten de monotone gevarenzone gebleven, ook laat de band zien dat je met oude vertouwde ingrediënten nog altijd prima muziek kan maken. De muziek blinkt weliswaar niet uit in exclusiviteit, toch weet de cd de positieve aandacht vast te houden omdat de composities, riffs en structuren erg pakkend zijn opgesteld. De nummers klinken uitdagend, donderen grotendeels geolied voort zoals alleen goede thrash dat kan, schuwen een gitaar-jankpartij niet en de grommende, bulderende en brakende aandelen van vocalist Alejandro geven het eindresultaat een goede smerige veeg waardoor alles nog een pond ruiger wordt. Een bungee-jump die met een duik in een modderpoel eindigt.

Minder complimenteus ben ik over de drums, die kunnen strakker en het geluid ervan moet, voor een nòg overweldigender effect, zeker stukken voller, harder en massiever. Echt storend zijn ze in de huidige staat niet, toch kan het beter en als de band daar iets mee gaat doen wordt de volgende cd een onvervalste aardverschuiving.

1. Night Of A Thousand Knives
2. Colliding Stars
3. Forever Echoing In Greed