07-12-2019

Jorn Lande - Live In America
Jaar van release: 2007
Label: Frontiers Records
Jorn Lande - Live In America
Jorn Lande is hot; niet alleen trekt de voormalig Masterplan-zanger volle zalen, hij covert dat het een lieve lust is, wordt uitgenodigd door de heer Lucassen voor zijn nieuwe Ayreon-project...het kan niet op. Dat zullen de heren platenbonzen ook gedacht hebben toen ze op Progpower 2006 in Atlanta het concert opnamen, want op deze dubbelaar blijkt eens en te meer dat Jorn inderdaad verdiende waardering krijgt voor zijn vocale prestaties. Dit is, als ik goed geteld heb, release nummer 4 van meneer Lande.

Dat hij hier naast eigen werk ook Masterplan-nummers ten gehoren brengt, maar ook enkele covers van zijn Unlocking The Past album brengt, betekent dat hij zich van niemand iets aantrekt, terwijl je zou kunnen denken "waarom heb jij live die covers nodig als je al zoveel zélf gemaakt hebt"? Van het album The Duke worden voldoende nummers geplukt maar de rest wordt karig bedacht in deze set. Mij kan het niet schelen want met name de Whitesnake medley is toch wel het orgasme van de cd geworden.

Naast de tracklist die, naast de overbodige drumsolo (waarom toch?) alleen maar winnaars kent, wordt er uitstekend gespeeld, zij het dat het lijkt alsof Progpower niet uitverkocht was, getuige het geluidsniveau van het publiek, maar de productie is van een hoog niveau. Lekker belangrijk verder.....gewoon vet genieten van deze powerbruller, en dan nog 2 cd's lang (al kon er per schijfje nog wel wat bij, ze zijn aan de korte kant), is zeker geen straf.....

CD 1:
1. We Brought The Angels Down
2. Blacksong