23-11-2020

Motörhead - Overnight Sensation
Jaar van release: 1996
Label: SPV / Steamhammer Records
Motörhead - Overnight Sensation
Motörhead verblijdt ons al jarenlang met hun oorverdovende rock 'n' roll. Vroeger met klassieke platen zoals Overkill, Bomber en Ace Of Spades. Volgens de meeste fans hun beste werk en uiteraard zijn het ook meesterwerken. Het is de spontaniteit en rauwheid wat ze zo goed maken, want qua songstructuur stelt het eigenlijk niet zoveel voor. Maar tegenwoordig maakt Motörhead nog steeds goede platen. En het grote verschil is dat de nummers allemaal wat doordachter klinken. Het is nog steeds absoluut pure Motörhead muziek, maar het is stukken volwassener.

Zo is dat ook het geval met Overnight Sensation, de eerste plaat met de huidige line-up Mikkey Dee op drums, Phil Campbell op gitaar en Lemmy op basgitaar en zang. Je hebt herkenbare nummers als het snelle Civil War, Crazy Like A Fox (had zo op Ace Of Spades kunnen staan), Broken en Eat The Gun (simpele en erg grappige tekst). Het zijn de kleine dingen die ze interessant maken, zoals de harmonica in Crazy Like A Fox en het interessante solostuk in Broken. In het qua opbouw vreemde, maar tegelijkertijd o zo herkenbare Overnight Sensation komt een zelfs een acoustische gitaar voor.

Het slome Don't Believe A Word is voor Motörhead begrippen erg progressief. De eerste paar regels worden zelfs helder ingezongen! Zeker één van de beste nummers. De up-tempo afsluiter Listen To Your Heart is voor Motörhead begrippen weer erg rustig. Ook hier weer een acoustische gitaar en Lemmy die een ons een wijze les leert over dat je alleen naar je eigen hart moet luisteren. De teksten zijn verder erg serieus, ook iets wat je vaak tegenkomt op de recente platen. Eén nummer over vrouwen (ok, voor Lemmy natuurlijk ook erg serieus) en de rest over oorlog, onrecht etc.

Overnight Sensation is een erg goede plaat van Motörhead en is zelfs één van mijn favorieten. Het doet zeker niet onder voor het oude werk. Het is een aanrader en in de winkel voor een zacht prijsje verkrijgbaar samen met de cd Snake Bite Love. Ik zie daarom voor Motörhead-fans geen reden om 'm links te laten liggen.

1. Civil War
2. Crazy Like A Fox
3. I Don't Believe A Word