• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

The Fall Of Every Season - From Below
Jaar van release: 2007
Label: Aftermath Music
The Fall Of Every Season - From Below
Het is duidelijk dat componist Marius Strand niet de nieuwe Wagner of Beethoven is. Maar deze Noor heeft wel in zijn eentje een uiterst atmosferische doommetalalbum geschreven, ingespeeld, opgenomen en gemixt. Een puike prestatie want zowel zijn cleane zanglijnen, grunts, gitaar- en baspartijen, ondersteunende drums en pianostukken komen goed uit de verf. Niet raar dus dat Aftermath Music van eigenaar Tchort (speelt/speelde in uiteenlopende bands als Emperor en Green Carnation) het debuut From Below uitbrengt.

Het album ontvouwt zich als een verhaal. Het begint met bloedmooi akoestisch gitaarspel en onderweg val je door een depressieve aangeslagen noot in een neerslachtig moment. Dat nog aangezet wordt door een moegestreden grunt en een brekende cleane zanglijn. Maar op een ander moment kom je plots in een opzwepende Mourning Beloveth-draaikolk terecht om dan weer te eindigen in een uitgesponnen Swallow The Sun-achtige melodie. Lekker afwisselend dus en nooit krijg je het gevoel dat een bepaald gedeelte te lang wordt uitgemolken. En dat is toch wel een fout die veel beginnende doombands maken.

Niet geschikt voor levensloze funeraldoomfans voor wie het niet zwart en leeg genoeg kan zijn , maar wel voor de blije medemens die zich zelf even wilt wentelen in een neerslachtige bui. En zich even niets wilt aantrekken van onze jachtige, oppervlakkige en saaie maatschappij. Samengevat voor diegene die recensies maar vluchtig doorlezen: The Fall Of Every Season (lees: Marius Strand) debuteert uitstekend met een goed klinkend, melodieus en heerlijk atmosferische doomopus.

1. From Below
2. Sisyphean
3. The Triumphant Beast