19-10-2020

Grave Digger - Liberty Or Death
Jaar van release: 2007
Label: Locomotive Music
Grave Digger - Liberty Or Death
In 2005 bracht Grave Digger de DVD 25 To Live uit. Toen werd het heugelijke feit gevierd dat de band alweer 25 jaar bezig is met het maken van oerdegelijke heavy metal-cd's. En eigenlijk is er al die jaren weinig veranderd in het geluid van de band. Simpele heavy metal-nummers die ondersteund worden door moddervette gitaren, een rauwe stem en soms met een bombastisch geluid. En dat heeft eigenlijk nooit echt verveeld, want elke cd had toch wel z'n unieke sfeer, vaak mede bepaald door een van te voren bedacht thema of concept.

Na dat feestje was het weer tijd om aan de slag te gaan en een nieuwe cd te maken. Uiteindelijk zijn de Duitsers met Liberty Or Death op de proppen gekomen. En inderdaad, weer een ronkende gitaar en de kaasraspige stem van Chris Boltendahl. Gelukkig maar! Zo willen we de band horen. Zonder echt in de herhaling te vallen, krijgen we weer de gewoonlijke ingrediënten voorgeschoteld.

Over het algemeen zijn alle nummers mid-tempo gehouden. De enige snelle kraker is Oceans Of Blood. Voor de rest is de ronkende harley davidson flink aanwezig in nummers als The Terrible One en de megavette beuker Highland Tears. De afsluiter Massada is een trage semi-ballad en erg symfonisch van opzet. Samen met de eveneens orkestraal getinte titeltrack Liberty Or Death wordt er hierdoor dus wel gezorgd voor wat afwisseling.

Het geluid van de cd komt dit keer iets meer in de richting van het echt ouderwetse werk. Maar de sfeer brengt je terug naar de tijden van de Middle Ages-trilogy. Tja, wat wil je dan nog meer als fan? Misschien hadden wat meer snellere nummers de aandacht meer vastgehouden zo tegen het einde aan. Nu is het één van de vele Grave Digger-cd's geworden en helaas geen uitschieter zoals Rheingold, The Grave Digger of Tunes Of War dat wel zijn.

1. Liberty Or Death
2. Ocean Of Blood
3. Highland Tears