16-06-2021

Soul Demise - Blind
Jaar van release: 2005
Label: Remedy Records
Soul Demise - Blind
Blind is wat de Engelsen een ‘guilty pleasure’ plachten te noemen: een album dat totaal niet origineel of baanbrekend is, al vele malen eerder is gedaan, maar desondanks met zoveel enthousiasme in elkaar is gezet dat het haast onmogelijk is om het niet de moeite waard te vinden. Deze Duitsers weten dan ook wel hoe een oerdegelijk death/thrash metal-album hoort te klinken, aangezien de heren al vanaf 1994 met deze muziek bezig zijn. Het debuutalbum Inner Fears zag nog onder de naam Inhuman het levenslicht, maar de MCD en de drie full lengths (inclusief dit album) die hierna nog verschenen , werden al uitgebracht onder de naam Soul Demise.

Zoals gezegd speelt de band een oerdegelijke, vrij moderne mengeling van death en thrash metal, die tegenwoordig vrij populair lijkt. Men neme een flinke basisportie At the Gates en vult naar eigen inzicht de ingrediënten Dimension Zero, In Flames (let wel: alleen het oude recept!), Dew-Scented en The Haunted toe et voila: het resultaat heet Soul Demise! Met dit soort muziek zal de band nooit echt grote potten breken, maar dat realiseren de leden zich zelf waarschijnlijk ook maar al te goed. De spelvreugde en gretigheid druipen nog van dit album af, waardoor dit toch nog zeker een erg aangenaam album is geworden.

Positieve uitschieters zijn de pakkende opener Still Alive, het Zweeds aandoende Hallucination en het groovende Draw a Conclusion, dat als een welkome afwisseling komt na het futloze intermezzo Mirrow of Thoughts. Productioneel gezien is het schijfje in orde, hoewel er wel wat meer aandacht aan de wat blikkerige drumsound besteed had mogen worden. Een lekker tussendoortje.

1. Still Alive
2. My Own Coffin
3. Obtuse