• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Demons & Wizards - Touched By The Crimson King
Jaar van release: 2005
Label: SPV / Steamhammer Records
Toen Iced Earth en Blind Guardian vele jaren terug samen op tour waren, voordat een van beide bands nog maar echt doorgebroken was, raakten Iced Earth gitarist Jon Schaffer en Blind Guardian zanger Hansi Kürsch bevriend. De vriendschap hield jaren stand, en de heren besloten samen een album te maken. Dat resulteerde in het Demons & Wizards project, wat oorspronkelijk eenmalig was. Het album werd zo goed door fans en pers ontvangen, dat een tourtje volgde, en men eigenlijk meer wilde. Ook bij Schaffer en Kürsch beviel het goed, en ze besloten een tweede album te maken, wat nu, ruim vijf jaar na het debuut, uitkomt.

Het geluid is ten opzichte van vijf jaar geleden amper veranderd. Je hoort gelijk dat het Demons & Wizards betreft, en niet Iced Earth. Ook zonder dat Kürsch z'n mond open doet. Het hoofdingredient van de nummers zijn de typische Jon Schaffer riffs, zoals hij ze voor Iced Earth ook al jaren schrijft. Toch klinken ze niet direct als Iced Earth. De nummers zijn pakkend, maar iets minder complex dan het gemiddelde Iced Earth of Blind Guardian nummer. De zang van Kürsch zorgt ervoor dat het geheel beduidend anders klinkt dan een Iced Earth plaat, en de muziek maakt het weer totaal anders dan een Blind Guardian album. En gelukkig worden er geen overbodig complexe passages in de nummers gegooid zoals bij Blind Guardian op het laatste album te vaak het geval was. Ondanks dat ze van hoge kwaliteit zijn, halen de nummers het niet bij die op het album van vijf jaar geleden. De magie die tussen Schaffer en Kürsch op het debuutalbum aanwezig was is er nog altijd, maar het lijkt erop dat alles net iets te makkelijk in elkaar is gezet.

Er staat voor elk wel wat wils op Touched By The Crimson King. Harde, furieuze nummers als Crimson King en Terror Train, rustige ballads in de vorm van Seize The Day en Wicked Witch, en het beste van beide werelden in The Gunslinger. Menig fan vond Fiddler On The Green het mooiste nummer op het debuutalbum. Goed nieuws, een zelfde soort nummer (maar zeker geen regelrechte kopie) is te vinden in Down Where I Am. Na dit prachtige nummer komt helaas nog een nummer. Ik zeg hier "helaas", want het had een prachtig einde geweest van de cd. Gelukkig is de Led Zeppelin cover Immigrant Song ook goed aan te horen, al vraag ik me toch af waarom deze niet voor de bonusdisc van de limited edition is bewaard.

De thema's van de teksten worden uit de literatuur gehaald. Enkele nummers zijn gebaseerd op de Dark Tower boeken van Stephen King. Dorian vertelt het verhaal uit The Picture Of Dorian Gray van Oscar Wilde, en de klassieker Moby Dick van Herman Melville komt aan bod in het sfeervolle Beneath These Waves. Zanger Kürsch, die voornamelijk verantwoordelijk was voor de teksten, blijkt dus meer klassiekers te kennen dan Lord of the Rings. Als er luisteraars zijn die door het horen van deze nummers ook geïntereseerd raken in de boeken, ze zijn stuk voor stuk van harte aan te bevelen.

Het tweede Demons & Wizards album is een erg goed album geworden, en kan zich zeker meten met andere sterke albums van dit jaar, maar haalt het zoals eerder gezegd toch niet bij z'n voorganger. Maar als de heren Kürsch en Schaffer dit nu eens vaker tussen de albums van hun hoofdbands door weten te maken zal niemand klagen.

1. Crimson King
2. Beneath These Waves
3. Terror Train