Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Desspo - Obscured By Metal
Jaar van release: 2004
Label: Eigen beheer
Desspo - Obscured By Metal
Suksesslaboratoriet Studio. Ja, dat is eens wat anders dan de Abyss-studio! Deze vijf Noren, die door het leven gaan onder de vreemde naam Desspo (vroeger was de naam nog opmerkelijker: Desspo Halleluja), nemen hier graag hun cd’s op. Ze spelen 80’s heavy metal inclusief gegil en de kenmerkende gitaarlicks. Meest opvallende figuur van dit kwintet is zanger Ulve die wat opmerkelijke zanglijnen (Life Of Agony meets Judas Priest) bij elkaar heeft gepend.

De vijf nieuwe van Desspo zijn echter zo aanstekelijk dat dit schijfje al tien keer in mijn cd-speler rondjes heeft verbleven. De nummers zijn pure 80’s metal maar toch klinken ze als geen één bekende 80’s band. Het erg vreemde artwork, het vage imago, de afwijkende teksten en de bijhorende promobrief maken het geheel af. Of het nu allemaal serieus bedoeld is of niet weet ik niet, maar wat deze vikingen laten horen klinkt gewoon erg lekker. Aanraders: ‘Overkill’ en ‘Calling Evil’.

Onlangs speelden ze nog samen met Deicide (!) en ik moest u ook nog melden (van gitarist Arni) dat wanneer u op reis gaat Noorwegen u eens bij FBB Records in Honefoss, Mefisto in Stavenger of Amadeus in Egersund moet binnenstappen. Want daar verkopen ze de gehele Desspo discografie (bestaande uit EP’s, want aan volledige cd’s doen ze niet). Geïnteresseerd geraakt? Bezoek dan Desspo’s Hall Of Metal.

1. Overkill
2. Running
3. Calling Evil