• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Magellan - Symphony For A Misanthrope
Jaar van release: 2005
Label: InsideOut Music
Magellan - Symphony For A Misanthrope
Progresieve rock/metal cd's van gevestige waarden krijgen altijd goede tot geweldige besprekingen. Op zich is dat ook wel logisch want op albums van Spock's Beard, The Flower Kings, Transatlantic, Dream Theater en consorten kan je altijd weinig aan op merken: de productie staat altijd als een huis, het speeltalent is grenzeloos en de nummers zitten altijd knap in elkaar. Magellan behoort ook tot deze progtop maar het nieuwe album is zeker niet de beste van de gebroeders Gardner.

Trent Gardner beschikt nog steeds over een mooie stem en zijn keyboardarragementen zijn lekker subtiel. Broermans Wayne staat in voor het skelet van de nummers met zijn bas-en gitaarspel en zingt olijk mee. De drumpartijen worden door sessiedrummers verricht en overige gastbijdragen worden tot een minimum beperkt. In de bombastische intro 'Symphonette' bespeelt Steve Walsh (Kansas) de toetsen maar voor het vervolg van de plaat luisteren we vooral naar de twee mannen. 'Why Water Weeds' is interessant door het gebruik van elektronica in het refrein en het korte 'Wisdom' is een erg mooi en toegankelijk melodietje. De echte prognerd komt echter aan zijn trekken in het ruim achtien minuten durende 'Cyranium Reef Suite' dat wel wat aan een Neal Morse compositie doet denken. Fraai. Het klassiek van 'Pianissimo Intermission' leidt het metalgeweld van 'Doctor Connector' in. Een nummer dat ik door de vreselijke synthesers en het vervelende refreintje totaal niet kan uitstaan. Afluister 'Every bullet needs blood' is weer duidelijk geschreven voor hun in de oorlog gesneuvelde broer Jack.

Alles bij elkaar opgeteld is dit weer een uitstekend progalbum met weer mooi Inside Out-artwork (dit label heeft nog nooit een lelijk ogende cd uitgegeven) en een goede productie. In tegenstelling tot het oud werk kan ik echter voor de eerste keer echte kritiek leveren: het album duurt te kort en herbergt maar twee echte prognummers ('Why Water Weeds?' en 'Cranium Reef Suite’) en dat kost minpunten. Veel muzikanten dromen dat ze een album als 'Symphony For A Misanthrope' kunnen schrijven, maar van de Gardner broertjes verwacht ik gewoon meer.

1. Symphonette (instrumental)
2. Why Water Weeds?
3. Wisdom