Unpure - World Collapse
No golden wings to twist my path
No tempting light to maze the blind
No dance around the gods of gold
No shining glory to obey their law...

En met dit monoloogje lanceren de heren van Unpure alweer hun vierde schijf ten tonele.
Unpure? Jawel, die Zweedse blackmetalband die lieden als Euronymous ongetwijfeld doet omdraaien in het graf. Begonnen als een vrij basic Scandinavische (do I need to say more?) blackmetalband heeft Unpure ondertussen een flinke koersverandering ondergaan en serveren de beste heren hedendaags black en thrash gebroederlijk naast elkaar. En hoewel de blekkies er nog altijd lustig op los discussieren over vervuiling vs verrijking der blackmetal maakt Unpure haar gevarieerde stappen alleen maar groter.

De nieuwbakken cd "World Collapse" trekt wat dat betreft een duidelijk zichtbare lijn tussen waar blackmetal eens begon met bestaan en dat wat blackmetal hedendaags durft te ondernemen. De openingstrack van "World Collapse", "Never In Gold" knalt er meteen lustig op los bijgestaan door onmiskenbare invloeden van thrash. Sterker nog, het is ermee doordrenkt. Daar waar blackmetal voornamelijk bekend staat om een ijzingwekkend, compromisloos geluid waar haat en nijd van af lijken te druipen opent Unpure met bijna perfecte, volle en vooral stuiterende klanken die de luisteraar vooral een grijns op de kopf lijken te willen bezorgen. En daar waar thrash is mogen de kenmerkende gitaarsolo`s natuurlijk ook niet ontbreken, moeten de Zweden gedacht hebben. En zo worden we rijkelijk voorzien van heuse Slayereaanse gitaarpingels.

Na een paar nummers weet Unpure het blackmetalvasteland alsnog te lokaliseren en met "Rapist" krijgt de band zowaar de koude winden weer richting muziek getrokken. Het temperament van de voorgaande nummers zakt weer even naar het 0-punt en ook tijdens het volgend nummer heeft Unpure de rauwheid aardig in de hand (hoewel de gitaren zich van tijd tot tijd in het rijk der wanorde wanen).

World Collapse is zonder meer een veelzijdige cd geworden waarop Unpure wat mij betreft een aardig succesvolle poging doet om een nieuwe draai aan de traditionele blackmetal te geven. Dat de band wel degelijk weet waar het genre wortelt is duidelijk merkbaar aan de teruggrepen naar grillige riffs en de fragmentarisch kwaadaardige klanken die de band toch wel met zorg lijkt te koesteren. Dat blackmetal de thuishaven is van dit 3-tal is eveneens goed te horen aan het vocalenwerk en de korrelige geluiden waar men de noten mee tracht in te deuken.
De innovatie zit de wortels echter op de hielen. De grotendeels up-tempo cd lijkt zich een weg naar de luisteraar te stuiteren, de gitaren soleren her en der er lustig op los en het ritme herbergt enige catchyness die je bij een gemiddelde blackmetalband maar zelden treft. Bovendien heeft de productie van World Collapse een vrij warme gloed over zich waardoor de muziek wat afgevlakt dreigt te gaan klinken en zich in een meer gemoedenlijke dan een venijnige sfeer wentelt.

Het is dus verder aan u, beste lezer, om hier een gepast oordeel over te vellen (en vergeet vooral niet even mee te bleren met "Sabbath"). Unpure is in ieder geval een band die haar naam duidelijk eer doet!

1.Never In Gold
2.Stolen Sun
3.Rapist