• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Eternal Oath - Wither
Jaar van release: 2005
Label: Black Lodge Records
Eternal Oath - Wither
Ik houd van deze tijd van het jaar. Hoewel de meeste mensen deze dagen zuchtend en klagend, in afwachting op de warme zomer, hete stranden en luchtige kleren slijten, loop ik veelal gniffelend door de regen. Vooral huiswaards. Want dat betekent dat er gauw verlossing komt van de natte kleren en soppende schoenen en voldoending volgt in vorm van een warme douche, een hete kop thee en een stel dikke katten op schoot. En helemaal mooi is het als je ook een sfeervol schijfje bij de hand hebt, zodat de afstandsbediening even met vakantie kan. Want, zeg nou zelf, wat is nou fijner dan onder de opperste muzikale relaxtheid wegdromen, terwijl de wind buiten je was van de waslijn jat en de regen je dak aan stukken klettert?

Voor mensen die onze waterrijke, koude en gure dagen op deze manier een positieve kans willen gunnen heb ik bij deze ook een uitstekende muziektip, in vorm van de nieuwe plaat van Eternal Oath, "Wither". En alleen als je de hoes van de cd al ziet, snap je precies waar de muziek je heen tracht te brengen. Kou, leegte en duisternis. En dan ben je in ons klimaatje hedendaags werkelijk waar op het juiste adres!

Waarschijnlijk raadt u het al. Met "Wither" voorziet Eternal Oath ons van een uiterst sfeervolle, duistere plaat die qua sound ergens tussen deathmetal, doom en gothic in zweft. Melodie is het eerste ( en belangrijkste) onmiskenbare sleutelwoord en is veelvuldig te vinden in alle muzikale elementen die Eternal Oath aan elkaar lijmt. Maar binnen deze melodieen zoekt de band naar de perfecte balans tussen muziek en sfeer. En beide aspecten worden vervolgens ook met de grootste zorg uitgevlakt. Muziek op technisch en kwalitatief vlak en de sfeer verkiest een vrij donkere invalshoek, waarvandaan men de slacht offers tracht te ontleden. En enerzijds biedt Eternal Oath de luisteraar middels "Wither" een stevige winterjas aan, anderzijds is de muziek bij vlagen zo kil en medogeloos dat het gevoel van kou, leegte en mistroostigheid haast niet uit kan blijven. Het mag dus duidelijk zijn, Eternal Oath maakt equivalentvolle muziek.

Als het op originaliteit aankomt gooit de band echter geen hoge ogen. Gothenburg biedt ze zeker geen thuishaven maar in feite kun je Eternal Oath wel enigzins in 1 adem met bands als Eternal Tears Of Sorrow, Opeth en Distress noemen. Oftewel melodieuze deathmetal gecombineerd met atmospherische toetspartijen en veelzijdige vocalengebruik. Zowel ruwe grunts als lyrische cleane vocalen die de mensenziel een witte boterham, rijkelijk besmeerd met chocoladepasta lijken aan te bieden. En als extraatje hebben de heren van Eternal Oath ene Helene ingelijfd om enkele nummers van schone vrouwenklanken te voorzien.

Naast het vocalenwerk zijn toetsen en gitaren de belangrijkse leidende draden. Alle ingesteld op milde doch krachtige klanken en bespeeld met vaste hand, waardoor er een prachtige samenvloeing van muzikale stroompjes tot een krachtige metalbeek ontstaat, die de luisteraar naar de oneindigheid der zwarte wateren lijkt mee te sleuren.

"Wither" wordt hiermee een absolute must voor metalromantici, dagdromers of gewoonweg liefhebbers van goede melodieuze en sfeervolle (death)metal. Let echter wel, de cd is pas in maart uit de schappen te plukken. U zult dus nog enig geduld moeten hebben, maar wees niet bevreesd. In maart zijn de dagen niet minder vochtig en de lucht doorgaans ook even grauw.

1. Behind Tomorrow
2. Daeth's Call
3. In Despair For My Sins