15-06-2021

Necronomicon - Construction of Evil
Jaar van release: 2004
Label: Remedy Records
Necronomicon - Construction of Evil
Duitsland had in de jaren ’80 uiteraard nog meer thrash bands dan enkel Kreator, Sodom en Destruction. Een voorbeeld daarvan is Necronomicon. In 1986 verscheen het debuut ‘Necronomicon’, in 1987 ‘Apocalyptic Nightmare’ en een jaartje later ‘Escalation’. Daarna was het uit met de kaars en kwam er enkel een kleine opflakkering middels het album ‘Screams’ uit 1995. Daarna verdween de band weer van het toneel, en nu bijna tien jaar later komt er uit het niets een nieuw album!

Veel verandering heeft de band niet doorgevoerd; de bandleden zijn op één uitzondering na nog allemaal dezelfde mensen, de thrash is nog altijd erg gedateerd en de teksten zijn nog steeds erg standaard. Kortom; ik kan hier lyrische bombastisch overpeinzingen gaan neerpennen over dit album maar dat is allemaal zo overbodig, want dit is gewoon pure Duitse thrash, niets meer en niets minder. Er staat één kleine verrassing op ‘Construction of evil’ en dat is door keyboard aangedreven ‘Terrorist attack’ waar ook een deftige videoclip is voor opgenomen.

Het nieuwe materiaal is matig tot vrij goed en heeft allemaal een lekkere typische Duitse drive. Deze band mist anno 2004 wel de precisie van Kreator, het beuken en de venijnigheid van Destruction en de ‘full ahead attack’ van Sodom. Aangezien deze drie bands dit jaar nog geen nieuw werk hebben afgeleverd is dit ‘Construction of evil’ wel een vermakelijk maar standaard tussendoortje. De eerlijkheid in mij moet wel bekennen dat ik voor dit album ook geen 15 euro zou neerleggen, maar als je houdt van typische ‘German Thrash’ en je ziet dit album voor een goed prijsje, dan zal je van aanschaf geen spijt krijgen. Als je de eerste oplage van deze cd aanschaft krijg je nog twee live bonus nummers (die goed klinken) en een videoclip van het eerder genoemde ‘Terrorist attack’. Hét Duiste thrash album van het jaar blijft echter het onderschatte ‘Beast of bourbon’ van de humoristen van Tankard.

1. Stormbringer
2. Fiction
3. Hard pain