25-09-2020

Encrimson'd - Agrarian Menace
Jaar van release: 2004
Label: eigen beheer
Encrimson'd - Agrarian Menace
Voor zover mij bekend is dit wat vreemd getitelde Agrarian Menace het eerste teken van leven van deze Amerikaanse ‘boerse black metalband’. Bij een term als boerse black metal moet ik onmiddellijk denken aan de Belgen van Lugubrum. In muzikaal opzicht vallen deze twee bands dan ook wel enigszins te vergelijken, hoewel Encrimson’d nog duidelijk de kwaliteit mist om net zulke overtuigende nummers te schrijven. Wat we hier krijgen voorgeschoteld, is bijna vijftig minuten lang vrij rommelige black metal, die weliswaar qua opbouw niet slecht in elkaar steekt, maar ook nog niet geïnspireerd en krachtig genoeg klinkt om zich met de grotere namen in de underground te kunnen meten.

Opener Red Boar Inn Revolt zet al meteen de toon voor de rest van het album. Muzikaal gezien is dit nummer zeker te pruimen: de riffs zitten lekker in elkaar,het drumwerk is ook acceptabel, maar als zanger Chris Danecek zijn schuur opentrekt, krijg ik toch spontaan een gerimpeld voorhoofd. De normale grunts gaan hem nog redelijk af, maar af en toe probeert hij ook een soort geforceerd gekrijs uit zijn stembanden te persen, wat voor gekromde tenen zorgt. Hierdoor worden vrij interessante nummers als de eerder genoemde opener en Old Man jammer genoeg tekort gedaan.

Wellicht dat dit debuutalbum van Encrimson’d dus interessant is voor liefhebbers van Lugubrum en aanverwante black metalbands, maar verder denk ik niet dat erg veel mensen hier iets mee zullen kunnen. Niet dat Agrarian Menace een slecht album is, maar wél nog niet overtuigend genoeg om al potten te kunnen breken. Tel daarbij de bij tijd en wijle ronduit belabberde zang en je houdt een redelijk album over, dat vooral bij black metalpuristen nog wel in smaak zal vallen.

1. Red Boar Inn Revolt
2. The Piper's Tale
3. Old Man