20-10-2020

Ewigkeit - Radio Ixtlan
Jaar van release: 2004
Label: Earache Records
Ewigkeit - Radio Ixtlan
Ewigkeit is geen Duits Rammstein of Oomph aftreksel maar het project van de illustere Mr. Fog. Wie? Een vage man die de Engelse cultband The Meads of Asphodel heeft opgericht en samen met ex-KLF’er Jimmy Cauty in de band Blacksmoke zit. Met het solo-project Ewigkeit heeft hij al drie cd’s weten te vullen en dit ‘Radio Ixtlan’ is de nieuwste ‘aanwinst’ in dit rijtje.

Deze beste meneer zegt zelf bewust beïnvloed te zijn door Bal-Sagoth, In the woods, Enslaved en Opeth maar daar hoor je op dit album niets van terug. Ewigkeit levert namelijk een plaatje af in de stijl van Hawkind: lekkere ouderwetse space rock dus! Jammer genoeg is dit plaatje half mislukt. Openers ‘About time’ en ‘esc.’ kennen nog een leuke brede productie en lekkere zware 70’s riff maar het tien minuten durende ‘Journey to IXTLAN’ is in mijn ogen een misplaatst hoorspel. In dat nummer worden samples en idioot gezang op een erg kneuterige wijze aan elkaar gelast. Meneer Mist mag dan wel compleet onder de invloed geweest te zijn tijdens het schrijven van dit nummer, persoonlijk houd ik er alleen een bad trip van over. De overige nummers bevatten hier en daar wel een leuke riff maar het kwaad is dan al geschied.

Op zich had dit vierde deel van dit project de moeite kunnen zijn maar alles is te snel in elkaar geflanst. Dit album mag dan in sommige bladen (vooral in thuisland Engeland) de hemel in geprezen worden maar een ‘Dark side of the moon for the death metal generation’ is het absoluut niet. Alleen wie houdt van vage cultreleases zal hier nog iets aan hebben. Mensen die geen idee hebben wat spacerock is en toch geïnteresseerd zijn: schaf u een goede Hawkind verzamel cd aan en negeer dit ‘Radio Ixtlan’. Als u wilt weten of Mr. Fog dit allemaal serieus meent, je kan hem je vragen en opmerkingen mailen op (zie zijn homepage).

1. About time
2. esc.
3. PowerPlant