• Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Cannibal Corpse - Chaos Horrific
Jaar van release: 2023
Label: Metal Blade Records

-

Ze zijn inmiddels de vijftig al enkele jaren gepasseerd, maar spelen al vijfendertig jaar death metal alsof de tijd stil heeft gestaan en zijn onverminderd productief. De mannen van Cannibal Corpse zijn met Chaos Horrific namelijk toe aan langspeler nummer zestien. Hoewel iedereen zijn of haar eigen favoriet zal hebben, gaat er voor de meesten niets boven klassiekers als Eaten Back To Life (1990), Butchered At Birth (1991) en Tomb Of The Mutilated (1992).

Hoewel de recent uitgebrachte langspelers wat minder historische waarde hebben, staat de in 1988 opgerichte groep doorgaans garant voor solide albums. Chaos Horrific vormt daarop gelukkig geen uitzondering. Het is ook anno 2023 (on)smakelijke, smerige death metal met een technische inslag wat de klok slaat. Het gitaarspel staat vooraan in de mix en diknek Corpsegrinder brult het geheel vertrouwd aan elkaar, terwijl Paul Mazurkiewicz als een slager aan het hakken is.

Het zijn de tragere, groovende en lompe passages die dit keer de meeste impact hebben. Zo zal het groovende Blood Blind bij veel fans favoriet zijn met zijn vette riffs. Het gechug met palm muted riffs komt in meerdere tracks terug, zoals in Vengeful Invasion, dat ook snellere passages bevat. Summoned For Sacrifice, met een Slayer-achtige leadgitaarpartij, scoort vooral met een mix van beide uitersten, net als Frenzied Feeding. Veel van het songmateriaal blijft helaas niet hangen, al brul je het refrein van het deels thrashende titelnummer zo mee. Met name de tweede helft bevat wat fillers. Afsluiter Drain You Empty is echter de meest verfrissende track met een mix van doom en hakkende death metal.

Eigenlijk valt er niet veel op Chaos Horrific aan te merken. Het is een plaat zoals je die verwacht van Cannibal Corpse. Echte verrassingen staan er niet op en baanbrekend is het dus allemaal niet, maar dit is de opzet dan ook niet. De heren komen met een aangename collectie songs die je echter niet vaak op het puntje van je stoel brengt. Deze zestiende full-length is degelijk, maar mist wat memorabele tracks.

1. Overlords Of Violence
2. Frenzied Feeding
3. Summoned For Sacrifice