• Vince Neil (Mötley Crüe) - 62

• Tony Destra (Cinderella) - 1987

Obituary - Dying Of Everything
Jaar van release: 2023
Label: Relapse Records

-

In het jaar waarin de befaamde deathmetalklassieker Slowly We Rot zijn vierendertigste verjaardag viert, blijft Obituary nog altijd lekker aan de weg timmeren. Dying Of Everything is het elfde studioalbum van deze grootheden uit Tampa (Florida). Het prachtige artwork is deze keer afkomstig van de vorig jaar overleden Mariusz Lewandowski, die eerder ook de fraaie albumhoes van Mirror Reaper van Bell Witch verzorgde. De mooie hoes en de wetenschap dat Obituary op de laatste, zelfgetitelde plaat prima voor de dag kwam, zorgt voor goede hoop dat ook Dying Of Everything weer een lekkere "Obi"-plaat is.

Om maar met de deur is huis te vallen: ook dit nieuwe album doet het uitstekend. Bij Obituary weet je inmiddels wel wat je ongeveer voorgeschoteld krijgt. De bandleden maken er geen geheim van dat ze het graag simpel en herkenbaar houden. Het grommende, brullende stemgeluid van John Tardy, de zware, ronkende gitaargrooves van Trevor Peres en de knallende ritmesectie van Donald Tardy/Terry Butler: het is allemaal weer te horen in deze tien nieuwe tracks.

Net als op Obituary (2017) klinkt de band geïnspireerd en gedreven. Het album opent met het energieke Barely Alive, een prima nummer dat net als de verderop de tracklist opduikende titeltrack een behoorlijk tempo en een lekkere flow heeft. Dat laatste geldt voor meerdere songs. Ze lopen allemaal erg lekker en niet onbelangrijk: ze blijven ook goed hangen. The Wrong Time is één van de hoogtepunten en reken ik inmiddels al tot één van de betere tracks die de band in al die jaren geschreven heeft.

My Will To Live mag er ook zijn en doet qua groove denken aan Redneck Stomp van het in 2005 verschenen comebackalbum Frozen In Time. Naast de typische Obi-ingrediënten proberen de Amerikanen wat nieuws. Met name in War en Be Warned wordt het tempo omlaag geschroefd en gebruikt Tardy wat meer diepere, lang aanhoudend grunts en klinkt het wat meer sludge-achtig.

Toch zal Dying Of Everything in eerste instantie vooral erg herkenbaar zijn. Je kunt echter horen dat de band nu beter in zijn vel zit dan tien tot vijftien jaar geleden. De songs zijn beter en het klinkt allemaal wat geïnspireerder en weloverwogen. Erg leuk om te horen dat deze oldschooldeathmetalband al twee platen op rij weer op het juiste pad zit.

1. Barely Alive
2. The Wrong Time
3. Without A Conscience
4. War
5. Dying Of Everything
6. My Will To Live
7. By The Dawn
8. Weaponize The Hate
9. Torn Apart
10. Be Warned

Reviewer: Hugo
Toegevoegd: 12 januari 2023

Meer Obituary:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.