• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltán Maróthy (Ossian) - 55

Forhist - Forhist
Label: Debemur Morti Productions

-

Met nieuw werk van Blut Aus Nord dat op het punt van verschijnen staat – de nieuwe full-length Disharmonium - Undreamable Abysses verschijnt eind mei – is het een mooi moment om nog even terug te blikken op een ander project van ‘mastermind’ Vindsval. Vorig jaar bracht de Fransman namelijk onder de naam Forhist een zeer interessant debuutalbum uit. Waar de meesterlijke, psychedelische black metal van Blut Aus Nord soms tegen het industriële aan schuurt, kiest Vindsval met Forhist voor een wat melodieuzere invulling. De sound is wat transparanter en de nummers ‘ademen’ meer, waardoor de sound van dit album iets natuurlijker overkomt.

Tegelijkertijd is Forhist onmiskenbaar een product van Vindsval. De bijzondere riffs, die zich als grijpgrage tentakels in uitdijende cirkels verspreiden en zich vasthaken aan het onderbewustzijn van de luisteraar, ademen de uniciteit en kwaliteit van Blut Aus Nord uit iedere porie. En net als de muziek van Blut Aus Nord bevindt die van Forhist zich in zijn eigen universum, waar andere regels lijken te gelden en traditionele songstructuren er niet toe doen. In tegenstelling tot veel zogenaamd vooruitstrevende bands weet Vindsval zijn uniek geboetseerde composities echter wel van houvast te voorzien. Ondanks de tegendraadse riffs verzandt de muziek nooit in chaos. Her en der strooit Vindsval met muzikale broodkruimels om de luisteraars aanknopingspunten te geven in de labyrintische bouwwerken die hij creëert.

Ook al duurt dit debuutalbum amper drie kwartier, het is een hele ontdekkingstocht. Een bijzonder boeiende bovendien. Vooral de eerste helft van het album is magistraal. Het ijzersterke II begint als een ondoordringbaarder woud van dissonante riffs op een bed van blastbeats, maar schakelt halverwege fraai over naar effectieve, slepende midtempopassages met plechtige, cleane zang en als altijd onnavolgbare, spannende riffs. IV is opgebouwd rondom een waanzinnig sterke riff en een heerlijke, ondersteunende keyboardlijn, die zich beide met plezier vastnestelen in de schedelpan om daar enkele dagen hun tenten op te slaan.

Opmerkelijk aan Forhist is het subtiel ondersteunende keyboardwerk, dat in meerdere songs zijn opwachting maakt en voor een verrassende knipoog naar de symfonische black metal uit de jaren negentig zorgt. Het wordt nergens ‘cheesy’, maar de composities krijgen er wel iets meer ademruimte door. De uitstekende productie draagt overigens ook zijn steentje bij aan de overtuigingskracht van het album. De sound is krachtig en transparant, terwijl de gitaarpartijen een grimmig randje houden. Kortom: Forhist is een absolute aanrader voor iedereen die verslaafd is aan het wonderlijke muzikale universum dat Vindsval heeft gecreëerd.

1. I
2. II
3. III