• Tom McGuinness (Manfred Mann) - 80

• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Ministry - Moral Hygiene

Ministry - Moral Hygiene

Al Jourgensen weet maar van geen ophouden. Tot twee keer toe heeft "Uncle Al" al aangegeven dat Ministry ermee stopt. Maar na de 'laatste' plaat The Last Sucker (2007) kwam de band terug. Ook na het overlijden van gitarist/beste vriend Mike Scaccia en 'zwanenzang' From Beer To Eternity (2013) kan Jourgensen Ministry niet laten rusten. Niet heel gek, want de huidige toestand in de wereld is natuurlijk koren op de molen voor een politiek georiënteerde band als Ministry. Een nieuw album kon dan ook niet lang uitblijven. Moral Hygiene is inmiddels de vijftiende plaat van deze industrialmetalgroep.

De huidige line-up van Ministry bestaat naast het enige originele lid Jourgensen uit gitaristen Cesar Soto en Monte Pittman (Prong), bassist Paul D'Armour (Tool), toetsenist John Bechdel (Prong, Fear Factory) en drummer Roy Mayorga (Stone Sour, Hellyeah). Jourgensen zelf verzorgt de vocalen, speelt gitaar, mondharmonica, keyboard en heeft uiteraard weer een vrachtlading aan samples gebruikt. Samples van (republikeinse) tv-zenders, klimaatactivisten en corona uitdrijvende tv-priesters passeren onder andere de revue, met Donald Trump en Greta Thunberg als voornaamste persoonlijkheden.

De onderwerpen die Ministry aansnijdt liggen weliswaar nogal voor de hand, maar op muzikaal vlak lijkt de groep van Jourgensen zich te hebben hervonden. Moral Hygiene gaat met Alert Level en Good Trouble erg sterk van start. In Sabotage Is Sex (met The Dead Kennedy's Jello Biafra weer op zang) en de uitstekende, mid-tempo The Stooges-cover Search And Destroy is het niet veel anders en is een Ministry te horen dat doet denken aan de goede oude tijden.

Waar Ministry op vorige platen het gebrek aan goede songwriting nog wel eens wilde verbloemen met een overdaad aan snelle gitaarriffs, elektronica en samples gaat de band hier beter te werk. Het album staat nog steeds vol met samples, maar deze sluiten dit keer naadloos aan op de instrumentatie. Ook lijkt Jourgensen te beseffen dat een album met alleen zijn rochelende brulvocalen niet altijd werkt. In onder andere Believe Me en We Shall Resist gebruikt hij ingetogen zang wat het album in zijn geheel veel dynamischer maakt.

Ministry heeft duidelijk meer aandacht besteed aan de songwriting en flow van de composities. Toch zou Ministry Ministry niet zijn als het toch niet eens ouderwets uit de bocht vliegt. Dat doet het in albumafsluiter TV Song#6, de zesde "TV"-track in de Ministry-discografie waarin in een razend tempo gitaarriffs en tv-samples op de luisteraar worden afgevuurd. Moral Hygiene laat horen dat er wel degelijk nog leven in Ministry zit. Al met al is dit een positieve verrassing en voor fans van het oude Ministry-werk zeker het beluisteren waard.

1. Alert Level
2. Good Trouble
3. Sabotage Is Sex