• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Archangel A.D. - Casus Belli
Label: Eigen beheer

Archangel A.D.  - Casus Belli

Het jonge, Texaanse kwartet Archangel A.D. (opgericht in 2015) tapt op zijn debuutalbum Casus Belli uit verschillende vaten. Het is een thrashmetalband, maar de heren bewandelen ook ingetogenere, psychedelische paden. Dat zijn slechts kortstondige uitstapjes, want het leeuwendeel van deze schijf bestaat uit rappe, rauwe gitaartracks met vlijmscherpe riffs, fijne solo's en intense zang door Justin Noel Lopez die wel wat weg heeft van Gwar's Blothar.

De groep maakt indruk met de opzwepende openingstrack Bet On Death. Het flinke tempo en fijne, speelse gitaarwerk overtuigt direct via de aanstekelijke melodieën en pakkende vocalen. De melodielijnen van de titelsong en de door Tolkien geïnspireerde track Beacons beklijven daarentegen een stuk minder. Met name de refreinen klinken gezocht. Gelukkig is er een fijne, opzwepende break. De productie is daarnaast uitstekend, zeker voor een in eigen beheer uitgebrachte plaat.

De groep is ambitieus en laat zich van verschillende kanten horen. Met het doomachtige Demonolith gooit de groep het tempo bijvoorbeeld flink omlaag. Tijdens het instrumentale Pluto's Lament en het Black Sabbath-achtige Door To The Moon toont Archangel A.D. zich als vertolker van psychedelische rock. Met de overbodige volkswijs Sangre De Las Montañas zijn de mannen mij even kwijt.

Het viertal blinkt toch vooral uit met de rauwe thrash waar het mee opent en slaat keihard terug met het razendsnelle Blasphemer en het epische The Coming Of The West Wind, waarin zanger Lopez en beide gitaristen (Garcia en Torres) zich helemaal laten gaan. De track van bijna elf minuten is donkerder en ruiger dan het overige materiaal en verandert halverwege in een psychedelische nachtmerrie om vervolgens als thrashmetalsong te eindigen. Aan durf ontbreekt het Archangel A.D. niet.

Het levert een debuut op dat een grotendeels positieve indruk achterlaat. Aan de experimenten valt nog wel het een en ander te schaven en en ook doet de band er verstandig aan om te werken aan meer beklijvende melodieën. Casus Belli is echter een prima visitekaartje om opgepikt te worden door een label. Het rappe werk zal live ongetwijfeld indruk maken.

1. Bet On Death
2. Casus Belli
3. Beacons