• José Aguiar (Tarantula) - 70
  • Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Destruction - Live Attack

Destruction - Live Attack

In 2020 stond Destruction als één van de eerste bands weer op het podium. In het voorjaar was er de tournee door Europa en in de zomer maakte de band van elke gelegenheid gebruik om concerten te geven onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Toch ontkwam Destruction in het najaar ook niet aan streaming toen livemuziek bijna onmogelijk was. Rond de jaarwisseling was Destruction in de Z7 Konzertfabrik in het Zwitserse Pratteln. Dat optreden, Thrash Into 2021, dat op 1 januari is uitgezonden, is tot in perfectie opgenomen. Nu kan iedereen er thuis van genieten. Onder de naam Live Attack verschijnt de show als dubbel-cd plus blu-ray, met als bonus exclusief materiaal van achter de schermen.

Met Randy Black achter de drumkit en Damir Eskić als tweede gitarist bruisen gitarist Mike Sifringer en frontman Marcel „Schmier“ Schirmer van de energie. Dat leidde in 2019 tot Born To Perish, een plaat die het merendeel van de eigen discografie overtreft. Destruction weet die tomeloze energie ook op het podium over te brengen. Deze heren knallen er 21 nummers in, slechts onderbroken door een gitaarstuk van Damir (akoestisch en elektrisch), zonder ook maar een moment in te zakken. Een prestatie die niet veel bands kunnen evenaren. Populaire klassiekers als Mad Butcher, Curse The Gods, Bestial Invasion en Thrash Till Death (met een lekkere drumsolo van Randy aan het einde) ontbreken uiteraard niet op de setlist. Vier nummers staan op Born To Perish, maar Under Attack (2016) komt er bekaaid vanaf met alleen de titeltrack.

Deze 'best of'-setlist is mede dankzij de fans tot stand gekomen. Na de zomer konden ze stemmen op hun favoriete nummers. Het resultaat is dat er ook tracks op staan die niet vaak live gespeeld worden. Er staat zelfs een nummer tussen dat al tientallen jaren niet meer in z'n geheel voor publiek gespeeld is: Reject Emotions. Met flashback shots uit de jaren 80 wordt een brug geslagen naar de lange geschiedenis van Destruction. Veel nummers zijn afkomstig van de vroege klassiekers Infernal Overkill (1985), Eternal Devastation (1987) en de ep Mad Butcher (1987). Twee nummers komen van Release From Agony (1988) en Total Disaster staat op de debuut-ep Sentence Of Death (1984). Met twaalf nummers uit de beginjaren, vier nummers van het laatste album, Damir’s Shred en de klassiekers Thrash Till Death en The Butcher Strikes Back blijft er ondanks die bijna twee uur speelduur weinig ruimte over. De setlist is dus geen dwarsdoorsnede van de discografie. Echter, de fans hadden invloed op de totstandkoming van de setlist en dit zijn de nummers die de Destruction-aanhang wil horen.

In tijden waarin livemuziek bijna onmogelijk is, biedt streamen van concerten een oplossing. Luisteren naar Live Attack is absoluut een prettige ervaring. De afwezigheid van publiek blijft een vreemde gewaarwording, maar komt het luisterplezier ten goede. Live Attack is een mooie, maar tevens vreemde herinnering aan momenten die we liever nooit meer willen beleven. Inmiddels heeft oprichter en gitarist Mike Sifringer de band verlaten. Op het Area 53 Festival in Oostenrijk, één van de weinige festivals die deze zomer regulier kon doorgaan, was de band te zien zonder Mike. Het officiële statement van de band volgt.

1. Born To Perish
2. Death Trap
3. Nailed To The Cross