17-06-2021

:Nodfyr: - Eigenheid
Label: Ván Records
:Nodfyr:  - Eigenheid
Het is al vaker gezegd, maar de Nederlandse blackmetalscene bloeit als nooit tevoren. Dat vertaalt zich in veelvoudige vertakkingen en regelmatig ontspruitende nieuwe initiatieven. Het Gelderse :Nodfyr: is een mooi voorbeeld. Deze band van oud-Heidevolk-zanger en -gitarist Joris van Gelre (tevens actief in Bezwering, Knoest en eerder in Wederganger) zag weliswaar al in 2011 het levenslicht, maar debuteert met Eigenheid pas tien jaar later met een volledig album. De plaat verschijnt via Ván Records, dat meer en meer een Nederlands enclave begint te worden. Wat kan de luisteraar verwachten?

Eigenheid is vooral een plechtig en sfeervol album. Er zijn weinig agressieve passages te vinden. :Nodfyr: richt zich meer op het creëren van een epische en statige sfeer. Door de gedragen, cleane zang van Joris is de link naar Heidevolk onmiskenbaar, maar :Nodfyr: is veel minder frivool (wellicht met uitzondering van het verbasterde volksdeuntje Driekusman, dat erg prettig in het gehoor ligt). In muzikaal opzicht liggen vergelijkingen met Falkenbach (de subtiele keyboardklanken) en het latere werk van Thyrfing (de slepende, wat ploegende ritmes) meer voor de hand.

De meeste tracks op Eigenheid zijn statig van karakter, gedragen door simpele, maar effectieve drumritmes, plechtige riffs en de galmende, met overtuiging gebrachte cleane zang van Joris. Een mooi voorbeeld is de openingstrack Mijn Oude Volk, dat een bijna serene sfeer uitstraalt met zijn ingetogen riffs en subtiele, ondersteunende keyboardpartijen. Slechts de sporadische, bonkige versnelling herinnert aan de blackmetalwortels van de bandleden. Zo geldt hetzelfde stramien voor vrijwel elke track. Slechts in Zelf horen we een lichte, agressieve ondertoon, maar voor de rest is de muziek meeslepend en noestig. De plechtige sfeer komt het mooist tot zijn recht in het sfeervolle Gelre, Gelre. In een aantal tracks horen we gastvocalen van zangeres Tineke Roseboom (Alarion), die een mysterieus tintje aan de muziek meegeeft.

Eigenheid is een fijn en oprecht werkstuk geworden. De kwaliteit is hoorbaar en hoewel het materiaal niet uitblinkt qua complexiteit, ademt de plaat een bijzonder prettige sfeer. Een aangenaam album dat hoorbaar met veel liefde in elkaar is gezet.

1. Mijn Oude Volk
2. Gelre, Gelre
3. Wording