• J.D. Kimball (Omen) - 2003
  • Mikko Laine (Sole Remedy) - 2011
  • Skip James - 1969

Sumo Cyco - Initiation
Label: Napalm Records

Sumo Cyco - Initiation

Na bijna tien jaar alles zelf gedaan te hebben, is Sumo Cyco in zee gegaan met Napalm Records. De Canadese groep is er klaar voor om je in te wijden in hun Cyco City. Een speelse wereld met een energieke mix van veel verschillende stijlen die vooral live tot feestelijke taferelen zal leiden. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om niet mee te bewegen op de combinatie van pop, punkrock, indie, elektronische muziek, screamo, dancehall en metal.

Om je toch enige richting te geven wat je van Sumo Cyco kunt verwachten, moet je denken aan een afwisseling en combinatie van No Doubt, Infected Rain, Mindless Self Indulgence, Enter Shikari, Babymetal, In This Moment, Poppy, System Of A Down, Mr. Bungle, New Years Day, Icon For Hire, Jinjer en Skindred. Het vliegt alle kanten op. De songstructuren en de refreinen houden de boel echter vakkundig bij elkaar. Met name op dat gebied is het kwartet gegroeid.

Het levert meerdere hoogtepunten op, waaronder de eerste vier tracks (met als uitschieter Bystander), Cyclone en Run With The Giants. In werkelijk elke track (behalve het wat gewone No Surrender) gebeurt enorm veel. Neem de zeer geslaagde riffs in Bystander en Cyclone, de inventieve drumpartijen in Love You Wrong en Bad News, de elektronische elementen in Vertigo en het poppy M.I.A. en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. De kalmere breaks in de eerste twee tracks bijvoorbeeld, die je even pauze gunnen voordat je weer lekker los kunt gaan.

Overigens werken de overgangen niet overal even geslaagd. Zo had er meer uit Overdrive gehaald kunnen worden en zijn de tracks erna op enkele goede momenten en ideeën na (sterk einde van Power & Control) niet zo sterk als de genoemde hoogtepunten. Wat dat betreft is er nog ruimte voor verbetering op het gebied van de songwriting van gitarist Matt "MD13" Drake.

Zangeres en zijn levenspartner Skye Alexandra ‘Sever’ Sweetnam gaat moeiteloos mee in de diversiteit. Meestal heeft ze wel wat van Gwen Stefani (No Doubt) en Tatiana Shmailyuk (Jinjer), een enkele keer wat van Benji Webbe (Skindred), Nicki Minaj of Julian Casablancas (The Strokes). De extraverte stuiterbal blijkt van meerdere markten thuis, brengt positieve energie en komt met veel zanglijnen en teksten die je uitnodigen om mee te doen.

Sumo Cyco doet lekker gek en datzelfde kan gezegd worden over Initiation. Het excentrieke gezelschap uit Hamilton, Ontario maakt pop ruig en rock/metal vrolijk en dansbaar. Live wordt dit ongetwijfeld een feest, maar ook in je eigen woning is er geen stilzitten bij met deze collectie opbeurende tracks. De schijnbaar chaotische en zeker schizofrene, adrenalineverhogende mix van stijlen is echt een kwestie van love it or hate it. Zin om lekker los te gaan? Dan is Initiation een zeer vrolijke inwijding.

1. Love You Wrong
2. Bystander
3. Vertigo