Paladine - Entering The Abyss
Label: No Remorse Records

Paladine - Entering The Abyss

Entering The Abyss is de tweede langspeler van de Griekse formatie Paladine. Deze volgt op Finding Solace uit 2017. Sinds die plaat is bijna de gehele band vervangen. Alleen oprichter en bassist Christ Stergianidis en zanger Nick "The Metalizer" Protonotarios zijn nog van de partij. Gitaristen Sotiris Paraskevas en John Kats en drummer Babis Tsolakis moeten Paladine verder helpen bij het verspreiden van de stevige boodschap die Paladine predikt. Met power en epische metal, die doet denken aan Firewind en periodes van Blind Guardian, wil Stergianidis metalheads warm maken met verhalen binnen het Dragonlance-universum (naar het schrijversduo Weiss en Hickman).

Het kwintet slaagt daar slechts deels in. Op instrumentaal gebied zijn de eerdergenoemde invloeden direct duidelijk. De melodieuze power en epische metal klinkt vertrouwd. Hoewel het nergens echt verrassend klinkt, biedt Paladine in met name het gitaarwerk voldoende variatie om de luisteraar te blijven interesseren. Zo kent Brother Against Brother een aardig akoestisch intermezzo. De songs zijn wat aan de langere kant en kabbelen soms voort met langgerekte instrumentale partijen (Darkness And Light). Over het algemeen is het degelijk ingespeeld en ondanks de soms onevenwichtige productie wil het af en toe flink spetteren (Hourglass In The Sky).

Op vocaal gebied maakt Paladine echter minder indruk. Vooral qua klankkleur klinkt Protonotarios beperkt. Overal is het hetzelfde stoere en enigszins vlakke geluid. Hier en daar heeft hij hoorbaar moeite met enkele van de partijen. Saillant detail is dat hij zelf verantwoordelijk is voor een groot deel van de zanglijnen en een belangrijk aandeel heeft gehad in het algehele schrijfproces. Het is geen straf om naar zijn zangkunsten en Paladine in het geheel te luisteren, getuige de bescheiden hoogtepunten Between Gods And Men en Mighty Heart, maar naarmate Entering The Abyss vordert, groeit de behoefte aan variatie. Het eindresultaat is een bij vlagen vermakelijke schijf die geen blijvende indruk achterlaat.

1. Raistlin's Ambition
2. War Of The Lance
3. Between Gods And Men