Shit Sandwich en andere albumrecensies

• Martin Lopez (Opeth) - 44
  • Mikael Stanne (Dark Tranquillity) - 48

• Twan Fleuren (Legion Of The Damned) - 2011

Zakk Sabbath - Vertigo
Label: Magnetic Eye Records
Zakk Sabbath - Vertigo
Zakk Wylde heeft zijn liefde voor Black Sabbath nooit onder stoelen of banken gestoken. Spelen als gitarist van Ozzy Osbourne was dan ook een droom die uitkwam. Tegenwoordig speelt de Amerikaanse virtuoos vooral Black Sabbath-nummers in zijn coverband Zakk Sabbath. Dat doet hij samen met bassist Blasko (Ozzy Osbourne) en Joey Castillo (Queens Of The Stone Age). Aan het begin van 2020, toen er nog concerten werden gegeven, brak de formatie de Melkweg af met een dampende set vol met Sabbath-klassiekers. Zakk Sabbath heeft een live-ep uitgebracht, maar een album was er nog niet van gekomen. Die is er nu in de vorm van Vertigo.

De band heeft ervoor gekozen om het complete debuut van Black Sabbath op te nemen. Dat is weer eens wat anders dan een plaat met diverse songs uit de complete discografie. Het is vijftig jaar geleden dat Black Sabbath geschiedenis heeft geschreven met het titelloze album. Dat was dan ook de belangrijkste aanleiding voor de muzikanten van Zakk Sabbath om zich te wagen aan deze plaat, die door de originele band in amper een dag is opgenomen. Black Sabbath heeft magie gecreëerd, wat natuurlijk onmogelijk opnieuw gedaan kan worden.

Als er iemand is die het album recht kan doen, dan is het Zakk Wylde wel. Wat Black Sabbath betreft zit zijn hart op de juiste plek. Hij heeft speltechnisch de logge riffs van Tony Iommi uitstekend in de vingers. Als sologitarist heeft Wylde wel een geheel eigen stijl, waardoor de Sabbath-songs niet compleet hetzelfde zijn als de originelen. Het valt nog mee dat hij de solo’s redelijk natuurgetrouw heeft ingespeeld. Zijn typische pinch-harmonics verraden dat het niet Iommi, maar Wylde is die we horen.

Een groot deel van het album Black Sabbath bestaat uit improvisatie. Blasko noemt het debuut dan ook een plaat waar grotendeels obscure stukken op staan. Om die reden was het een extra uitdaging voor de band om deze full-length onder handen te nemen. In dat opzicht zou Paranoid een stuk eenvoudiger zijn. Iedereen kent natuurlijk N.I.B., The Wizard en Black Sabbath. Bij het grote publiek zullen songs zoals A Bit Of Finger en Sleeping Village minder bekend zijn. Ze worden om die reden nauwelijks gecoverd.

De jamsessies die Black Sabbath vroeger spontaan op plaat zette, zijn vijftig jaar later op keurige wijze opnieuw vastgelegd door de drie topmuzikanten. Alles is noot voor noot ingespeeld en nergens gaan de bandleden hun boekje te buiten. Fans moeten goed bij zichzelf te rade gaan om Vertigo in huis te halen als het origineel al bij hen in de platenkast staat. Mocht je hier toch geld aan uit willen geven (Vertigo verschijnt alleen op cd en vinyl), dan heb je in ieder geval een goed verzorgd product dat is gemaakt uit liefde voor Black Sabbath. Het iconische debuut zal het echter nooit vervangen.

1. Black Sabbath
2. The Wizard
3. Wasp / Behind The Wall of Sleep / N.I.B