• Maarten de Brauwer (Consensus) - 38
  • Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Lionheart - The Reality Of Miracles
Label: Metalville Records

Lionheart - The Reality Of Miracles

Aan ervaring geen gebrek bij het Britse Lionheart. De groep rond gitaristen Dennis Stratton (ex-Praying Mantis, ex-Iron Maiden), Steve Mann (Michael Schenker Fest) en bassist Rocky Newton (ex-Michael Schenker Group) werd officieel opgericht in 1980, maar tot officiële uitgaven kwam het amper. Tot een aantal jaren geleden de formatie inclusief drummer van weleer Clive Edwards (ex-UFO) en de nieuwe zanger Lee Small (ex-Shy, ex-Phenomena) optrad op een festival en in 2017 de aardige langspeler Second Nature het levenslicht zag.

The Reality Of Miracles is de opvolger van die plaat. Het nieuwe werk telt twaalf frisse melodieuze rocksongs (en een obligaat intro). Met het curriculum van de band in het achterhoofd is het niet gek dat het kwintet rock maakt, waarin invloeden uit de jaren tachtig een centrale rol innemen. De AOR van de heren zal voor veel luisteraars dan ook direct vertrouwd zijn. Het klinkt allemaal ietwat braaf en risico's worden er niet genomen. Wel is er ruimte voor weemoed, onbeantwoord verlangen en nostalgie, maar emotioneel wringen doet het amper.

De muziek van Lionheart is dan ook licht verteerbaar. Dat betekent echter niet dat deze simpel in elkaar steekt. De melodieuze rock pakt, maar ondertussen is het gitaarwerk inventief en strak en zijn er interessante toetsenpartijen. Tijdens The First Man zijn er zelfs wat progressieve melodielijnen te ontwaren met klassiek geïnspireerd keyboardwerk. Lee Small zingt kundig en heeft een aangenaam stemgeluid, maar hij speelt eveneens op veilig. De prominente tweede stemmen vallen zoals wel vaker bij dit genre in positieve zin op. Gedurende het catchy, Aziatisch getinte Kindom Of The East is er zelfs een bescheiden hoofdrol voor de tweede stem, zodat de song het karakter krijgt van een duet.

Toch voelt het album af en toe wat langdradig aan en heeft de schijf soms moeite om echt op gang te komen. Thine Is The Kingdom is bijvoorbeeld een redelijk traag nummer dat maar niet echt los wil barsten. Het opgewekte, energieke High Plains Drifter en Widows of het eerdergenoemde Kingdom Of The East doen het een stuk beter. Dertien nummers is dan ook best veel. Daar had best in gesneden mogen worden. Desalniettemin biedt The Reality Of Miracles behoorlijk wat levendig luisterplezier.

1. Salvation
2. Thine Is The Kingdom
3. High Plains Drifter