Eternal Storm - Come The Tide
Label: Transcending Obscurity Records
Eternal Storm - Come The Tide
Wie bands als Insomnium, Be’lakor en In Mourning tot zijn favorieten rekent, doet er goed aan om ook het vorig jaar verschenen debuutalbum Come The Tide van de Spaanse band Eternal Storm eens op te zoeken. Het in de herfst van vorig jaar verschenen werkstuk sluit qua muzikale stijl immers perfect aan bij deze groepen: melodieuze, progressieve death metal met veel ruimte voor meanderende gitaarlijnen en melancholische stijlaccenten. Voor de ouderen onder u kan ook Edge Of Sanity als referentiemateriaal worden opgevoerd, vooral dankzij het smaakvolle, knap in elkaar zittende gitaarwerk.

Hoewel Eternal Storm relatief weinig aandacht heeft gekregen, heeft het gezelschap een album afgeleverd dat qua niveau zeker in de buurt komt van zijn grote voorbeelden. Come The Tide is professioneel in elk opzicht. De veelal uitgesponnen composities zitten uitstekend in elkaar en doen in niets vermoeden dat we met een debuutalbum te maken hebben. Bovendien is het gitaarwerk van het duo Jaime Torres en Daniel Maganto werkelijk ijzersterk. De heren hebben een neusje voor het schrijven van majestueuze, meeslepende melodielijnen en leggen bovendien veel gevoel in hun spel. Daardoor zijn de vaak lange, instrumentale passages een genot voor het oor.

Eternal Storm opent vol overtuiging met het gezamenlijk bijna een kwartier klokkende tweeluik Through The Wall Of Light. Het is een geweldig visitekaartje. Het eerste deel (The Strand) staat boordevol harmonieuze gitaarlijnen en hier en daar een fraai, technisch loopje. De track loopt vloeiend over in het tweede deel (Immersion), dat een stuk progressiever is met zijn akoestische gitaarwerk, cleane zang en verrassende, gevoelige bijdrage op de saxofoon. Het kalme begin vloeit op een prachtige manier over in een versnelling met sublieme, gevoelige riffs.

Het compositorische vakmanschap van Eternal Storm wordt ook hoorbaar in het zeer sterke epos Of Winter And Treason, een ruim tien minuten durend pareltje waarin melancholisch gitaarwerk uit de beste Insomnium-traditie om voorrang strijdt met Opethiaanse, progressieve ritmes en tempowisselingen. Terwijl veel hedendaagse melodieuze death metal nog wel eens de neiging heeft om te ‘poppy’ te willen klinken, komt Eternal Storm een stuk steviger uit de hoek. Dat komt voor een groot deel door de imponerende, diepe grunt van frontman Kheryon (Daniel Jimeno), waarmee hij ervoor zorgt dat de muziek nergens te braaf wordt. Hij wordt op dit album bijgestaan door een verrassende reeks gastvocalisten, waaronder Christopher Baque-Wildman (Asgaroth), Fredrik Huldtgren (Canopy) en Fiar (Foscor).

Valt er dan niets aan te merken op dit debuut? Nou, verrassend weinig, of het moet de wat abrupte fade-out van Detachment zijn, waardoor de track onaf voelt. Een ander klein punt van verbetering is de productie, die weliswaar krachtig is, maar met een groter opnamebudget nog wat voller en transparanter zou kunnen klinken. Het zijn echter details, want verder is Come The Tide vooral een zeer indrukwekkend album. Het zou me niets verbazen als Eternal Storm met dit album aan het begin van een mooie carrière staat!

1. Through The Wall Of Light Pt.I (The Strand)
2. Through The Wall Of Light Pt.II (Immersion)
3. Detachment