• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Toxic Holocaust - Primal Future: 2019
Label: Entertainment One
Toxic Holocaust - Primal Future: 2019
Toxic Holocaust is al lang geen onbekende naam meer. De band wordt gezien als een van de vaandeldragers van de moderne thrash metal, zelfs al komt het laatste album uit 2013. Ooit begonnen als het eenmansproject van Joel Grind is de band uitgegroeid tot een van de grootste namen binnen de thrashscene. De laatste twee albums, Conjure And Command (2011) en Chemistry Of Consciousness (2013), zijn opgenomen met een band. Omdat het het twintigjarige jubileum is van de Toxic Holocaust wilde Joel terug naar zijn wortels en heeft hij Primal Future: 2019 weer helemaal zelf ingespeeld en opgenomen.

Wie denkt dat dit betekent dat hij terug is gegaan naar de smerige thrash, doorspekt met blackmetal- en punkinvloeden, van het debuut Evil Never Dies, heeft het fout. Joel Grind levert het soort thrash metal dat we gewend zijn van de latere albums. De muziek is geconstrueerd rond de pakkende riffs. Er zitten genoeg punkinvloeden in om de term crossover te binnen te laten schieten en het geheel wordt zeer competent uitgevoerd. Echt vernieuwende aspecten zijn niet te vinden op dit album, maar dit wordt goedgemaakt door de kwaliteit van de nummers. De riffs vliegen je om de oren en zijn lekker groovy. De vocalen zijn agressief, maar bevatten genoeg melodie en afwisseling om niet te vervelen.

De nummers verschillen genoeg van elkaar om de aandacht bij het album te houden. Chemical Warlords en Black Out The Code zijn degelijke thrashnummers zonder al te veel poespas. Deafened By The Roar en Iron Cage hebben erg duidelijke hardcorepunkinvloeden, terwijl Primal Future, zeker vocaal, inspiratie haalt uit death metal. Afsluiter Cybernetic War is midtempo, in verhouding met de rest van het album zelfs bijna langzaam, en doet erg denken aan heavy metal. Al deze invloeden worden in een mal van thrash metal gegoten, waardoor de cohesie van de plaat wordt gewaarborgd.

Het was de zes jaar wachten uiteindelijk wel waard. Primal Future: 2019 is een erg degelijk album en een mooie toevoeging aan het oeuvre van Toxic Holocaust. Fans van het genre en van de band zullen vast vele uren luisterplezier uit het album halen. Ook betekent het hopelijk dat Toxic Holocaust weer vaker afreist naar Europa om de verwoestende thrash live op te voeren. Op het podium komt dit soort muziek namelijk het beste tot zijn recht.

1. Chemical Warlords
2. Black Out The Code
3. New World Beyond