29-09-2020

Hexxed - Transgression
Jaar van release: 2003
Label: Eigen beheer
Hexxed - Transgression
Firstly, let me thank Chuck Schuldiner (a God amongst men), I humbly dedicate all my work to you, we will never forget'. Dit staat te lezen op de bedanklijst van gitarist Owen Boden. Chuck een God noemen; een betere manier om bij mij te slijmen is er niet! Nu, kan ik pagina's lang over mijn grote held vertellen, maar dat is ook niet de bedoeling. Op naar de muziek van deze band dus! 'Transgression' is trouwens de tweede demo van deze Noord-Ierse band.

De muziekstijl van deze heren is vrij imposant: progressieve (death)metal die soms doet denken aan Atheďst, Death en Cynic maar soms ook aan Opeth. Opener 'Primacy' is een primitief maar effectief nummer. Het instrumentale gitaargedeelte in dat nummer geeft het eerste teken dat deze band eigenzinnig te werk wilt gaan. 'Dark days' doet me eerst denken aan Death, maar als ik plots cleane zanglijnen hoor moet ik denken aan Opeth. 'To summon thirteen' doet me zowel muzikaal als tekstueel denken aan Morbid Angel en ook het sfeervolle afsluitende 'Azimuth' ,dat meer dan 8 minuten klokt, mag er wezen.

Er is ook wel wat negatiefs over deze demo te zeggen: het artwork kan stukken mooier, de productie moet nog professioneler, en op sommige momenten laat de band steekjes vallen. Ook zouden de hardere stukken nog iets harder moeten klinken zodat de dynamiek vergroot, en zou ook de zang beter kunnen. Maar al bij al, is dit ongetwijfeld één van de meer interessante demo's die ik hoorde dit jaar. Ierland brengt dus toch meer voort dan regen, zwart bier, popbandjes en folk!

1. Primacy
2. Dark days
3. To summon thirteen