Twin Temple - Twin Temple (Bring You Their Signature Sound... Satanic Doo-Wop)
Label: Rise Above Records
Ze zijn opgegroeid in de nabijheid van de meest commerciële streek van het Westen (Hollywood), weten dus wat verkoopt (seks, occultisme en de dood) en begrijpen dat een goede stage-act het halve werk is: Alexandra en Zachary James. Ze vormen een koppel onder de naam Twin Temple. Het uit Los Angeles afkomstige duo brengt onlangs met veel bombarie het debuutalbum Twin Temple (Bring You Their Signature Sound… Satanic Doo-Wop) uit. Daarop laten deze dame en heer de wereld kennismaken met een zelfbedachte stijl: ‘Satanic Doo-Wop’. Die valt het best te omschrijven als een donkere versie van americana en jazz, voorzien van diepe, soul-achtige vocalen. Denk aan een soort satanische versie van Amy Winehouse en je komt een aardig eind in de buurt.

Twin Temple bewandelt een dun pad tussen kunst en kitsch, maar deze theatrale aanpak heeft de band tot nu toe geen windeieren gelegd. Het debuutalbum bracht het gezelschap zelfs naar Roadburn, waar een heerlijk optreden werd weggegeven in een passende setting (de voormalige kerk Het Patronaat). Daar bleek de fascinerende cocktail van ‘tongue-in-cheek’-satanisme, feminisme en activisme (het opkomen voor onderdrukten) bijzonder goed aan te slaan. Doorslaggevend is dat Twin Temple naast alle aandacht voor het imago niet is vergeten om ook een tiental sterke nummers neer te pennen. Het zijn vooral de swingende, met trompetgeschal gelardeerde nummers als The Devil (Didn’t Make Me Do It) en Sex Magick die de luisteraar vanaf de eerste luisterbeurt overtuigen van hun klasse. Het zijn regelrechte oorwurmen.

De muziek wordt gedragen door de warmbloedige, krachtige zang van Alexandra James, die de swingende nummers met verve opluistert. In het psychedelische, broeierige I Know How To Hex You en het met overtuiging gezongen I’m Wicked eist zij al helemaal een hoofdrol op en horen we een paar heerlijke uithalen. Ook op de achtergrond gebeurt er het nodige. Denk aan een toetsenist die helemaal losgaat op een retro-orgeltje (Lucifer, My Love) en weelderige saxofoonklanken die de muziek verrijken. Soms waart er zelfs een Western-sfeertje door de muziek. Zo zou het begin van Santa Muerte zo uit een soundtrack van Ennio Morricone kunnen komen. Het bevestigt het theatrale karakter van de muziek, maar zoals gezegd draait Twin Temple niet louter om decorum.

Het is tekenend dat een label als Rise Above Records, dat ook onderdak biedt aan occulte rockgroepen als Blood Ceremony en Uncle Acid And The Deadbeats, dit debuutalbum opnieuw op de markt brengt. Dat is immers een label dat kwaliteit over het algemeen wel weet te herkennen. Met dit eerste wapenfeit zal Twin Temple ongetwijfeld de nodige aandacht op zich gevestigd zien, zeker in het relatief puriteinse Amerika. Wie door de gimmick heen prikt, hoort een groep met veel muzikaliteit en het talent om verslavende, duistere ‘pop-nummers’ te schrijven. Inderdaad, een beetje zoals die Zweedse band die momenteel de grootste festivals afsluit, grammy’s heeft gewonnen en geschiedenis heeft geschreven. Wie weet spreken we over tien jaar wel over Twin Temple zoals we dat ook over Ghost deden ten tijde van Opus Eponymous

1. The Devil (Didn't Make Me Do It)
2. Lucifer, My Love
3. Sex Magick