• Steve Riley (L.A. Guns) - 66
  • Steven Adler (Guns N' Roses) - 57

• Rhett Forrester (Riot) - 1994

Der Weg Einer Freiheit - Live In Berlin
Label: Season Of Mist
Der Weg Einer Freiheit - Live In Berlin
Op 4 april kwam Der Weg Einer Freiheit naar Nederland, naar Little Devil te Tilburg om precies te zijn. Dat deed de Duitse metalband ter ere van het tienjarig jubileum. In het afgelopen decennium bewees de groep rond Nikita Kamprad zowel op plaat als op het podium tot de beste nieuwkomers te horen. Tijd dus voor een live-album waarop ruimte is voor songs van alle albums.

Live In Berlin, opgenomen op 14 oktober 2017, bevat een uitstekende mix van de discografie. Het resultaat is een zeer gevarieerde setlist met enerzijds de razende black metal van eerdere jaren (Ewigkeit), maar ook de meer ademende, veelzijdigere songs van recente tijden (het tweedelige Skepsis) waaruit de technische en compositorische vooruitgang blijken.

Het is altijd de vraag of het razende tempo van het studiomateriaal live gereproduceerd kan worden. En ja, dat kan. Zowel het drumwerk als de tremoloriffs zijn fenomenaal. Intens, apocalyptisch, sfeervol en kosmisch. Luister eens naar het gevarieerde drumwerk in het eerste deel van Skepsis, het fenomenale begin van Repulsion en de epische passages in Aufbruch en het dertien minuten durende Zeichen. Nikita’s vocalen houden zich uitstekend staande tussen het instrumentale geweld.

Hoewel er ongetwijfeld gesleuteld is aan het geluid, komt de live-energie er voldoende uit. Het rauwe, intense karakter is behouden gebleven en in de rustige secties komt het ruimtelijke aspect prima tot zijn recht. Het publiek in de bijna uitverkochte zaal laat zich horen, maar staat niet storend in de mix, al had iemand zijn gefluit mogen inslikken aan het einde van de gave climax van Der Stille Fluss.

Live In Berlin laat horen wat je live van Der Weg Einer Freiheit kunt verwachten. Bovendien brengt de setlist de ontwikkeling van de muzikanten goed in kaart. De oosterburen blijven zich elke release zowel op technisch als compositorisch vlak ontwikkelen. Hoewel ze vermoeid zijn vanwege het einde van de tour spelen ze gefocust en gaan ze er nog één keer tegenaan met hun beeldende composities. Voor zowel bandleden als fans is dit een uitstekende release, maar zelfs voor nieuwkomers is het er een die niet misstaat in de platenkast.

1. Einkehr
2. Der Stille Fluss
3. Repulsion