• Jason Becker (Cacophony) - 55
  • Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Witchers Creed - Awakened From The Tomb
Label: Ripple Music
Witchers Creed - Awakened From The Tomb
Waar bands voor de bandnaam vroeger inspiratie haalden uit boeken en films, zal dat tegenwoordig meer aan games ontleend worden. Deze jongens hebben vast goede ervaringen met Assassins Creed en The Witcher. Sommigen zullen fluisteren dat The Witcher van origine een fantasyboekenserie is en daar hebben zij helemaal gelijk in. Witchers Creed is er trots op dat het de jongste band is uit Zweden die een platencontract gescoord heeft.

Een prestatie waar ze trotser op mogen zijn, is het erg charmante debuut dat nu voor me ligt. Zelf halen de heren Black Sabbath, Trouble, Witchfinder General en Candlemass als referentie aan, maar Awakened From The Tomb doet vooral denken aan Pentagram. Het rauwe, duistere geluid met de helder schreeuwende zanger voert je zo terug naar de jaren zeventig. Het eveneens Zweedse Witchcraft liet zich ook door de sound van Bobby Liebling en zijn band inspireren en er zijn absoluut gelijkenissen.

Waar Witchers Creed heel goed in slaagt, is het schrijven van sterke songs. Het draait voortdurend om het liedje, maar de bandleden krijgen afzonderlijk wel de ruimte om hun kunsten te vertonen. Doordat iedereen niet constant op de voorgrond staat, ontstaat er een uitstekende dynamiek. Het volle geluid kan zomaar plaatsmaken voor enkel de bassist en drummer. Het werkt heerlijk! Ja, het geluid rammelt behoorlijk, maar dat maakt dit album wel vrij sympathiek en eerlijk.

Witchers Creed slaagt er prima in om een klassieke horrorsfeer neer te zetten. De heren blinken niet alleen uit in de snelle songs (Victims Of Retribution), maar ook zeker in het meer melancholische materiaal. Larissa en Rituals Of Decay gaan hier zeker nog veel gedraaid worden. De band zal nog wel wat moeten rijpen, maar als je je bedenkt dat de bandleden pas een paar jaar hun diploma hebben van de middelbare school, zal dat geen probleem opleveren. Leuk debuut!

1. Witchers Creed
2. Victims Of Retribution
3. Raven's Claw