• Paul Kuhr (Novembers Doom) - 51
  • Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Doro - Forever Warriors, Forever United

Doro - Forever Warriors, Forever United

Wat is het toch fijn dat 'ouwe rotten' in het metalvak van geen ophouden weten. Doro mag onder die noemer geplaatst worden, want dit jaar viert zij haar vijfendertigjarig livejubileum. Natuurlijk doet zij dat met haar solide band op het podium. Maar er is meer, want de kleine, blonde metalkoningin brengt ook een nieuw album uit. Forever Warriors, Forever United is een dubbelaar, maar de beide schijven zijn ook los verkrijgbaar. Het duo geeft een goed beeld van waar Doro live voor staat, want naast stevige hardrock en heavy metal, zijn er ook flink wat ballads en twee covers op terug te vinden.

Aan inspiratie geen gebrek, want deze twintigste titel telt inclusief de bonustracks vijfentwintig nieuwe nummers. Forever Warriors is de titel van het eerste schijfje en is was wat ruiger dan zijn kompaan Forever United. Doro houdt van het podium en iedereen die haar wel eens heeft zien optreden, is direct verkocht. Als geen ander weet zij hoe een degelijke, traditionele metalshow in elkaar steekt.

Haar liefde voor de muziek, de metalscene en het plezier dat zij beleeft met haar fans, etaleert zij in de hymne All For Metal. Deze ode aan de zware muziek wordt opgeleukt met een berg gastbijdragen van andere metalhelden (Mille Petrozza, Chuck Billy, Warrel Dane, Sabaton en anderen) en is vormgegeven in een aanstekelijke clip. Het is de perfecte opener en een goed voorbeeld van een typische Doro-song met relatief beknopte coupletten en veel herhaling van een pakkend refrein.

Die songstructuur heeft haar in haar Warlock-periode met bijvoorbeeld All We Are en I Rule The Ruins geen windeieren gelegd, maar is tegelijkertijd ook de zwakke plek van haar albums, want als een refrein niet pakken wil, wordt het herhalen een saaie bedoening. Dat is bijvoorbeeld het geval tijdens het duet If I Can't Have You - No One Will met Johan Hegg (Amon Amarth). Het nummer is aan de ene kant bijzonder ruig, maar kabbelt tegelijkertijd maar wat voort met een matig refrein en inwisselbare gitaarpartijen op de achtergrond.

Anders is dat met het stevige, Motörhead-achtige Bastardos en de uptempo rocker Blood, Sweat And Rock 'N' Roll. Hoewel het karakter van Forever Warriors over het algemeen steviger is, bevat deze schijf ook drie aangename (power)ballads in de vorm van Soldier Of Metal, Freunde Fürs Leben en Love's Gone To Hell, dat een aantal jaren geleden al is uitgebracht op ep. Whitesnake-gitarist Doug Aldrich levert een gastbijdrage (Heartbroken) aan deze dubbelaar en Doro eert deze band met een geslaagde cover van Don't Break My Heart Again.

Op Forever United zoeken Doro en band de emotionele kanten op van haar muziek met een flinke hoeveelheid (power)ballads, waaronder de Motörhead-cover Lost In The Ozone en de ode aan Lemmy Kilmister: Living Life To The Fullest. Naar eigen zeggen was het laatstgenoemde nummer de aftrap van Doro's schrijfmarathon die heeft geleid tot deze dubbelaar.

Hoogtepunten van dit tweede schijfje zijn het ingetogen 1000 Years en Life Me Up, dat moeiteloos overtuigt met een beresterk refrein. De popballad It Cuts So Deep is daarentegen een tikkeltje te zoet tussen de rest van het metalgeweld. Hoewel het algehele karakter van Forever United iets ingetogener is, mogen hier de stevige rockers ook niet ontbreken met Résistance en Love Is A Sin.

De dubbelaar Forever Warriors, Forever United is dan ook een mooie aanvulling in de platenkast van elke klassieke metalliefhebber en Doro-fanaat. Ondanks de wat voorspelbare songstructuren, weten Doro en band er het beste uit te halen met degelijk spel, doorgaans pakkende refreinen en sterke zang. Daarnaast is het bij een aantal nummers zoals All For Metal en Blood, Sweat And Rock 'N' Roll niet ondenkbaar dat deze uit zullen groeien tot rasechte livefavorieten. Het podium is en blijft de plaats waar Doro's muziek echt tot leven komt.

Forever Warriors
1. All For Metal
2. Bastardos