• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Here Lies Man - You Will Know Nothing
Label: RidingEasy Records
Here Lies Man - You Will Know Nothing
Vaak staat er in een begeleidend promo-artikel niet zo heel veel interessants, maar in het geval van Here Lies Man is dat anders. De Amerikaanse groep, die uit (ex-)leden van de experimentele rockgroep Antibalas bestaat, combineert jarenzeventigrock, psych en afrobeat. Voor Tony Iommi was de blues de basis, voor multi-instrumentalist Marco Garcia is dat de Afrikaanse clave, een ritmisch patroon.

Mede-oprichter Geoff Mann (ex-Antibalas-drummer en zoon van jazz-muzikant Herbie Mann) voegt eraan toe dat er nadrukkelijker is gekeken naar de textuur van de composities. De wetenschappelijke benadering komt ook weer terug in de interludes tussen de nummers, die twee derde of drie kwart van het tempo van het vorige nummer zijn. De reden ervoor is dat alles in de muziek ritmisch correspondeert met mathematische algoritmen die bekendstaan onder de clave. Tot zover de theorie.

Hoe klinkt het in de praktijk? Het swingt vooral lekker dankzij de verrijkende percussie. In het geval van de eerste twee songs gaat de ritmiek gepaard met een paar riffs die afgewisseld worden. Blindness bevat meer afwisseling, maar is net als zijn voorgangers compact. Voices Of The Wind doet het een stuk rustiger aan en belicht vooral de psych-kant. That Much Closer To Nothing is een combinatie van de twee en een van de beste voorbeelden van wat het bijzondere ensemble te bieden heeft.

De songs duren opmerkelijk kort. Soms nog geen drie minuten. Tijd om zich te ontwikkelen hebben de meeste tracks dan ook niet. Wat overblijft zijn een paar ideeën die binnen die speeltijd worden afgewisseld. You Ought To Know is met bijna zes minuten een voorbeeld dat het ook anders en beter kan. Een rustgevende tokkelpartij met op de achtergrond toetsenspel krijgt na een minuut ondersteuning van percussionisten. Laag over laag ontwikkelt de psychedelische track zich verder.

Het zijn vooral de langere psychnummers die indruk maken. Vooral met genotsmiddelen en koptelefoon op zal deze plaat in de smaak vallen. De afrobeat is beslist een toegevoegde waarde, maar de songs zijn te kort om lekker in een flow te komen. Het is niet slecht wat Here Lies Man hier laat horen en het is best origineel, maar op heavypsychgebied zijn er beslist betere releases te vinden.

1. Animal Noises
2. Summon Fire
3. Blindness