• Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Wiz - Shattered-Mind-Therapy
Jaar van release: 2004
Label: Arise Records
Wiz - Shattered-Mind-Therapy
Een vleugje goede herinneringen passeert als ik Freddy Persson zijn mond hoor openen in Mr. Sandman, de opener van Wiz's eerste album Shattered-Mind-Therapy. Persson is namelijk ook de zanger van Nostradameus, na Helloween en Gamma Ray een van de eerste Powermetalbands die ik hoorde. Daarnaast was een recensie van de plaat The Third Prophecy van diezelfde band de reden dat ik hier nu in de crew van Metalfan.nl zit. Nostradameus zit wegens een overdrukke platenmaatschappij even in de wachtkamer, dus konden Persson en gitarist Jake Fredén de tijd vinden om hun oude bandje Wiz samen met Johan Weicht nieuw leven in te blazen. Een deal met Arise was zo getekend en nu is dan eindelijk het eerste album uit.

Waar Nostradameus op hun laatste album al afweek van de standaardformule gaat Wiz nog even verder. De hoofdzakelijk door bassist Weicht geschreven nummers neigen meer naar heavy metal, maar zijn duisterder dan we gewend zijn van bands als Maiden. Het zal komen door het centrale thema van Shattered-Mind-Therapy. Zeven van de tien nummers zijn namelijk Weicht's verwerkingen van een verloren liefde. Hij mist haar, haat haar, mist haar meer en kan haar maar niet uit zijn hoofd zetten. De donkere stemming hiervan heeft hij uitstekend vertaald naar muziek. Hoofdzakelijk midtempo, en ZWAAR! In het nummer Sun Moon Stars gaat Persson voor hem zelfs een confrontatie aan met zijn exvriendin, vertolkt door Heidi Lilja.

De combinatie van midtempo drums en snelle riffs geeft ook een apart geluid, wat het vooral erg goed doet in het refrein van Super Psychic Woman. Verder is het ook geen klagen over de ritmesectie. Als een bassist de muziek schrijft weet je dat dat meestal wel goed zit De drummer mag ook graag spelen met meer progressief roffelwerk. Ik voorspel dat deze cd voorlopig niet uit mijn discman danwel stereo zal verdwijnen, en mag hopen dat dat niet alleen voor mij geldt.

1. Mr Sandman
2. In Your Eyes
3. Super Psychic Woman