• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Monster Magnet - Mindfucker
Label: Napalm Records

Monster Magnet - Mindfucker

Snel: noem drie favoriete Monster Magnet-albums! Ik schat dat de statistieken tonen dat Spine Of God, Superjudge en Dopes To Infinity met gemak bovenaan staan en nog een paar stemmen uitgaan naar Powertrip of het vorige album Last Patrol. Hoe komt dit precies? Wel, de Amerikaanse stonerrockband speelt nu eenmaal op zijn best als er wat psychedelische kanten worden opgezocht en de luisteraar kan wegdromen. Ik waarschuw in dat geval maar alvast dat Mindfucker waarschijnlijk geen favoriet gaat worden bij de mensen die het met dit statement eens zijn.

Na de rechttoe rechtaan rockende opener Rocket Freak komt de band erg goed voor de dag met intense songs als Soul, Drowning en vooral het magistrale I'm God. Vooral in laatstgenoemde track spuwt Wyndorf een aantal pessimistische uitlatingen over de mensheid naar buiten op een manier dat praktisch iedere fan tevreden zal zijn. Lekkere gitaarsolo's, een goeie ritmesectie die alle gaten opvult en vooral veel soul om het geheel een goeie portie emotie mee te geven.

Op de tweede helft van het album gaat het 'fout'. Ik bedoel hiermee niet dat de band ineens troep heeft geschreven, maar het zijn beduidend minder geïnspireerde tracks dan krakers als Soul of I'm God. Brainwashed heeft een vrij irritant gitaarjengeltje en Ejection gaat ondanks een fijn tempo qua zang en sfeer helemaal nergens heen. Op deze momenten klinkt Wyndorf vooral vermoeid in plaats van vurig. In het afsluitende When The Hammer Comes Down komt er gelukkig weer wat grootsheid terug als hij het refrein gedreven eruit gooit.

Mindfucker is geen slecht album, maar na het grootse psychedelische epos dat Last Patrol heet, is het toch een tegenvaller voor de fans die de band toch het liefste in hogere sferen horen verkeren. Vooral aan het begin staan er een aantal fantastische tracks en de latere songs zijn echt geen complete ramp, maar het voelt gewoon allemaal net aan als een stapje terug. Luistert alsnog prima weg, maar grijpt je niet bij de strot zoals de band op andere albums wel doet.

1. Rocket Freak
2. Soul
3. Mindfucker