• Marie Fredriksson (Roxette) - 2019
  • Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Mountain Dust - Seven Storms
Label: Eigen beheer

Mountain Dust - Seven Storms

Mountain Dust was een van de aangenaamste verrassingen van 2016. De groep uit Montreal brengt dat jaar zijn uitstekende debuutplaat Nine Years uit. Dit album prijkte uiteindelijk terecht bovenaan mijn albumjaarlijst. Wat vooral in positieve zin opvalt, is dat de heavy blues die de Canadezen maken erg stemmingsvol en goed uitgewerkt is. Mountain Dust neemt het songwriting-aspect serieus. Dat wordt met de nieuwste langspeler Seven Storms wederom bevestigd.

Seven Storms ligt in eerste instantie in het verlengde van Nine Years. De songs klinken soms opbeurend en melancholisch, maar hebben ook iets zwaarmoedigs en onheilspellends. Wie waarde hecht aan goed geschreven (verhalende) songteksten en afwisselende stemmingen in een song, heeft met deze plaat een juweel te pakken.

Met de titeltrack opent de plaat nog vrij rechttoe rechtaan. Het opzwepende nummer is met zijn stuwende orgel- en gitaarpartijen een aardige opener, maar de echte parels van deze plaat zijn de kalme, geduldig opbouwende songs. In White Bluffs, Turn You In en Into The Depths geeft Brendan Mainville de songs met zijn charismatische stemgeluid en songteksten een sfeervol karakter. Zowel in de verhalende teksten als manier van zingen is het hoorbaar dat Johnny Cash en Jim Morrison een bron van inspiratie zijn voor Mainville.

Mountain Dust heeft gebruik gemaakt van veel additionele instrumentatie. Zo is er gebruik gemaakt van een banjo, mondharmonica, cello en enkele percussie-instrumenten. Bij het beluisteren van de songs krijg je bij vlagen een western-vibe. Net als het van Nine Years afkomstige Lonely War heeft de groep met Witness Marks weer een studio-only track gecomponeerd. Het is jammer dat Witness Marks hoogstwaarschijnlijk live niet uit te voeren is, want de combinatie van Mainville’s prachtige vocalen en het klassieke pianospel van Patrick Bennet is een van de hoogtepunten van deze plaat.

Seven Storms kent nauwelijks zwakke momenten. Ook Old Chills en Stop Screaming zijn sterke composities waar je uitvoerig naar wilt blijven luisteren om maar niets te van de details van de muziek te missen. De mix van heavy blues en doom/stoner moet je uiteraard liggen en blijft een kwestie van smaak. Mountain Dust verzorgt zijn muziek echter tot in de puntjes. Dit zorgt voor een indrukwekkende totaalervaring. Als ik de baas van een platenlabel was, dan wist ik het wel en bood ik deze heren heel rap een platendeal aan.

1. Seven Storms
2. White Bluffs
3. Turn You In