• Gibby Haynes (Butthole Surfers) - 65
  • John Campbell (Lamb Of God) - 50
  • Marc Bolan (T. Rex)† - 75
  • Thomas Wouters (Bodyfarm)† - 35

Breaking The Chains - We Are Breaking The Chains
Label: Eigen Beheer
Breaking The Chains is een liefdadigheidsproject waarin meer dan veertig Nederlandse muzikanten de krachten hebben gebundeld om een album op te nemen ter ondersteuning van de Nederlandse afdeling van Bikers Against Child Abuse. Die stichting is opgericht met de bedoeling een veiligere omgeving te realiseren voor misbruikte en mishandelde kinderen. De grote groep bikers wil kinderen de kracht geven om niet bang te zijn voor de wereld waarin ze leven.

Het is een heel fijne rockplaat geworden met invloeden uit met name de jaren zeventig en tachtig met bijdragen van onder andere Ruud Jolie, John ‘Jaycee’ Cuijpers, Robert Soeterbroek, Eric Hazebroek, Bart Hennephof, Ed Warby en Ivar de Graaf. Er zit veel variatie tussen de nummers. De openingstrack Superhero is een rocker die deels semi-akoestisch is, Believe In Me is bombastisch met zwaardere metalriffs en Irene Jansen achter de microfoon, Follow My Way heeft dankzij Wudstik een popsensibiliteit à la For All We Know. Vooral de eerste helft van deze release maakt een sterke indruk.

De muzikanten hebben het zich er niet makkelijk van afgemaakt. Ondanks dat de basis van de nummers eenvoudig is, worden ze gepassioneerd gebracht en zijn er hier en daar lagen aan toegevoegd om ze ook op langere termijn interessant te houden, zoals in het rijke, van ritmetwists voorziene Believe In Me, het sfeervolle Breathe Again (slidegitaar en strijkersmelodieën), het sterke titelnummer (basspel is mooi uitgelicht, net als in Shattered Lives) en het akoestische Silent Wind.

Wat begon als een prachtig initiatief van Kristoffer Gildenlöw is uitgegroeid tot een uit de hand gelopen project. Het was eerst de bedoeling dat er een ep werd gemaakt, maar dit is door de bijdrage van maar liefst 46 muzikanten (superheroes) die het hart op de juiste plaats hebben, uitgegroeid tot een full-length. Heb jij ook het hart op de juiste plaats, dan is deze release een meer dan aangename collectie melodieuze rocksongs. Je steunt er ook nog eens een goed doel mee.

1. Superhero
2. Angels On Wheels
3. Believe In Me