Blackwülf - Sinister Sides
Label: Ripple Music

Blackwülf - Sinister Sides

Blackwülf is een in 2012 opgerichte stoner-/doomformatie uit Oakland. Het viertal heeft met Mind Traveler (2014) en Oblivion Cycle (2015) al twee prima full-lengths uitgebracht. Blackwülfs nieuwste album Sinister Sides heeft de potentie om een doorbraak in de scene te forceren. De groep is beïnvloed door voor de hand liggende acts uit de hardrock-, doom- en grunge-hoek.

Sinister Sides trekt direct de aandacht met Gate Of Sorrow. Het nummer heeft een trage, slepende opbouw met gitaarwerk en vocalen die doen denken aan Alice In Chains. De grunge-invloeden komen later op de plaat ook tot uiting in de naar Soundgarden-ruikende gitaarloopjes (met name in The Tempest). De titeltrack is een frisse, uptempo hardrocksong, waarin zanger Alex Cunningham zijn zangkunsten goed laat horen. De energieke en gevaarlijk klinkende sound heeft wel iets weg van Last Crack overgoten met een onvermijdelijk Black Sabbath-sausje.

De Sabbath-worship komt ook sterk naar voren in Dead To The World en Blind To Fate. Met Waiting On Tomorrow laten de mannen van Blackwülf horen dat ze ook prima gevoelige, sfeervolle ballad-achtige songs kunnen schrijven. Tegen het einde van het nummer proef je een sfeer die doet denken aan Blue Öyster Cult. Met de afsluiter Battle Line wordt dat nog eens bevestigd. Zo doet de zanglijn in het begin erg denken aan Then Came The Last Days Of May en lijkt ook het refrein en de songstructuur duidelijk gebaseerd op BÖC.

Voormalig Pentagram-lid Geof O’Keefe is op dit album als gastmuzikant in drie nummers te horen. Normaliter is dit een leuk feitje, maar eigenlijk leidt het hier alleen de aandacht af van de sterke composities. Ook de aanwezigheid van de Cream-cover Sunshine Of Your Love is een smet. Een vreemde keuze, want in de eigen composities lijkt de groep over genoeg creativiteit te beschikken.

Ondanks dat de invloeden eenvoudig aan te wijzen zijn, ontbreekt het Blackwülf niet aan een eigen smoel. De groep heeft zijn favoriete muziek op een goede, smaakvolle manier geïntegreerd in de eigen composities. Sinister Sides is een prima plaat, maar je krijgt het gevoel dat de band nog beter kan. Blackwülf mag wel wat meer vertrouwen in zijn eigen kunnen door om te beginnen de covers achterwege te laten. Desondanks laat de groep met dit album horen dat het een van de leukere bandjes van de scene is.

1. Gate Of Sorrow
2. Sinister Sides
3. Waiting On Tomorrow