• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Tarja - In The Raw
Label: earMUSIC
Tarja - In The Raw
Hoewel de hoogtijdagen van Tarja al een tijd achter ons liggen, verdient ze uiteraard bewondering en respect. Niet alleen vanwege haar legendarische bijdragen aan Nightwish, maar ook voor haar doorzettingsvermogen. Hoewel haar solo-albums veel minder enthousiast zijn ontvangen dan de Nightwish-platen, is er nog altijd een groep fans die haar door dik en dun steunt. Ongeacht de reviews kopen die mensen het nieuwe solo-album van de Finse zangeres toch wel, maar is In The Raw ook voor twijfelaars de moeite waard?

Als je fan bent van haar stem, dan wel. Ook op deze zevende soloplaat zingt ze zeer overtuigend en laat ze bovendien haar diversiteit gelden. Vooral in de ballad You And I en het cinematische drieluik The Golden Chamber: Awaken / Loputon Yö / Alchemy komt de emotie goed naar voren. Emotie die je op andere momenten wel een beetje mist. Het is allemaal net iets te keurig geproduceerd. Dat is jammer, want In The Raw wordt aangeprezen als het meest persoonlijke album in de discografie van de Finse. De gastbijdragen van Björn ‘Speed’ Strid (Dead Promises) en Cristina Scabbia (het groovy Goodbye Stranger) scoren een voldoende, maar zijn niet heel opvallend.

Dat geldt ook voor meerdere songs. Het zijn fijne, melodieuze rocktracks die veel ruimte bieden om de vocale kwaliteiten van de tweeënveertigjarige zangeres te etaleren. Elke compositie gebeurt er echter wel wat op instrumentaal gebied. Zo zijn er de klassieke elementen in het rustige en melodieuze Railroads en is het gitaarwerk in Tears Of Rain lekker fel, zonder te veel aandacht weg te trekken van het nummer, dat een van de hoogtepunten op deze release is, samen met het sfeervolle Silent Masquerade, waarin Tarja een duet vormt met Tommy Karevik. Het nummer had zomaar op Endless Forms Most Beautiful (Nightwish, 2015) kunnen staan.

”Raw” is trouwens relatief, want deze release klinkt behoorlijk gepoetst. Het gaat er af en toe wel stevig aan toe in de songs (met name in Dead Promises en Tears In Rain), maar telkens keert de rust terug, om ruimte te geven aan Tarja, om wie het uiteraard draait. “Raw” heeft vooral betrekking op de inhoud van de teksten. Juist wanneer het in de middenfase van het album er rustig aan toegaat, komen de breekbaarheid en de geesteskwellingen goed aan het licht.

In The Raw is wederom een degelijk solo-album van Tarja Turunen, waarop haar zangpartijen centraal staan. De (soms elektronische) cinematische achtergrondmuziek voegt een karakteristieke sfeer toe. De instrumentatie zorgt hier en daar voor wat extra body van de composities, die grotendeels leunen op beklijvende refreinen. Het aantal knallers blijft zeer beperkt, maar zeker voor fans is aanschaf van dit album de moeite waard. De twijfelaars doen er verstandig aan de vrijgegeven tracks te beluisteren, die een goed beeld vormen van wat je kunt verwachten van deze zevende reguliere solo-full-length.

1. Dead Promises
2. Goodbye Stranger
3. Tears In Rain