All That Remains - Victim Of The New Disease
Label: Eleven Seven

All That Remains is één van de meest eigenzinnige bands van dit moment in de mainstream metal. Zowel de groep als frontman Phill Labonte doen vooral waar ze zelf zin in hebben. Op muzikaal gebied vertaalt zich dat in bijzondere keuzes en in het geval van Labonte in bijzondere uitspraken. Het komt de groep op veel kritiek te staan en het maakt All That Remains niet populairder.

De band vervreemdde de afgelopen jaren steeds meer van zijn originele metalcore-roots en veranderde langzaam in een radiovriendelijke rockband. Opmerkelijk is vervolgens de voorzichtige terugkeer naar harde metalcore, die ingezet werd op Madness (2017). Uiteindelijk doet een gebroken hart Labonte weer schreeuwen als vanouds op het nieuwe plaatwerk Victim Of The New Disease. Helaas moesten zijn hart en die van zijn bandleden vervolgens nog een verschrikkelijke klap opvangen, nadat vlak voor de release van de plaat gitarist van het eerste uur Oli Herbert tragisch om het leven kwam.

Het doet in ieder geval goed om te schrijven dat op het laatste album waarop Herbert te horen is, de band het magische vuur weer deels hervonden heeft. Eenieder wie All That Remains heeft afgeschreven, maar nog steeds warmloopt voor klassieker The Fall Of Ideals, doet er niet verkeerd aan om tracks als Fuck Love, Blood I Spill en Wasteland eens te beluisteren. Vooral Fuck Love is met zijn zware drums, onheilspellende gitaarriffs en fantastische, brute uithaal op het einde absoluut de moeite waard.

Victim Of The New Disease staat echter niet alleen in het teken van harde metalcore. Ook de melodieuze kant van de groep komt ruimschoots aan bod, maar dan wel afgewisseld met ruige zang en hardere momenten. Het zorgt voor een uiterst dynamische plaat, die wellicht aan het einde van de rit te gevarieerd is. Ondanks dat de groep zowel hard als melodieus sterk voor de dag komt, volgen deze twee uitersten elkaar niet altijd even vlekkeloos op. Na een agressieve, vocale uithaal van bijna dertig seconden lang, wil je meer van deze heftigheid horen en niet de erop volgende zoete rocker Everything's Wrong.

Victim Of The New Disease laat All That Remains op zijn sterkst sinds jaren horen. Het album heeft echter moeite met een balans vinden tussen harde en zachte nummers. Dat genoemd staat bijna elke track krachtig op eigen benen en bieden ze een brug tussen de fans van het eerste uur en liefhebbers van het latere werk. Het is zonde dat de metalwereld afscheid heeft moeten nemen van de bijzonder getalenteerde gitarist Oli Herbert en het is te hopen dat de groep het verlies te boven komt. Hij laat met Victim Of The New Disease in ieder geval een meer dan waardige plaat achter.

1. Fuck Love
2. Everything's Wrong
3. Blood I Spill