28-06-2017

Een zestal nieuwe clips met onder meer Dying Fetus
Geplaatst op 22-06-2017 om 13:00u

Op 4 augustus brengt Frontiers Music Srl. het debuutalbum van Kryptonite uit. Die melodieuze rockband is als volgt ontstaan: Jakob Samuel van The Poodles ontmoette producer Alessandro Del Vecchio. Ze gingen aan de slag met een concept dat door Frontiers-baas Serafino Perugino was opgesteld. Pontus Egberg (King Diamond, Treat, ex-The Poodles), Robban Back (Mustasch, ex-Eclipse) en Mike Palace sloten aan. Chasing Fire staat op This Is The Moment.

Amebix-bassist/frontman Rob ‘The Baron’ Miller, Voivod-drummer Michel ‘Away’ Langevin en leden van cultcrustbands Misery en War//Plague hebben de handen ineengeslagen onder de noemer Tau Cross. Het tweede album Pillars Of Fire ligt op 21 juli in de winkels. Verwacht een kruising tussen metal-achtige post-punk, hardrock en industrial.

Dave Lombardo (ex-Slayer, Suicidal Tendencies, Misfits), Mike Patton (Faith No More, Tomahawk), Justin Pearson (The Locust, Retox) en Michael Crain (Retox, Festival Of Dead Deer) werken samen onder de naam Dead Cross. De tweede single van het aankomende, zelfgetitelde album heet Seizure And Desist. Daarvan kun je de clip hier bekijken.

Nog meer experimentele muziek met Oerjgrinder. Iets met grind, bijzondere vocalen, wazige beelden van gabbers in de clip bij Junkie Bitch, een track die op BRUN staat. De Belgische formatie draait sinds 2003 mee, is begonnen met grindcore, maar heeft zijn sound flink uitgebreid.

Je bent gewaarschuwd met betrekking tot de beelden bij Die With Integrity van Dying Fetus. Kijken dus naar de schokkende video bij de track die op Wrong One To Fuck With staat. Morgen ligt de plaat van de brute deathmetalformatie in de winkel.

David Brodsky heeft de clip bij Vortex Street van Tuesday The Sky geregisseerd, een ambient instrumental rockproject dat geleid wordt door Fates Warning-gitarist Jim Matheos. Het nummer staat op Drift, dat volgende week vrijdag uitkomt. Hij werkt daarop samen met zangeres Anna-Lynne Williams en God Is An Astronaut-drummer Lloyd Hanney.

Zes nieuwe video's met o.a. Hatebreed en Integrity
Geplaatst op 21-06-2017 om 20:00u

Zanger Brent Lynch, gitarist Jarrod Miller, bassist Jason Lamb en drummer Jeremy Brenton vormen The Fat Dukes Of Fuck. Op 25 augustus verschijnt de tweede full-length van de experimentele metalformatie uit Las Vegas. A Compendium Of Desperation, Morality And Dick Jokes bevat onder meer Kodiak Arrest en Promise Keepers.

Op 28 juli verschijnt Cypress Ave van The Midnight Ghost Train. Een voorproefje daarvan vind je middels de video bij Red Eyed Junkie Queen. De Amerikanen combineren hardrock, stonerrock en heavy blues.

Het Australische Hands Like Horses heeft een deal gesloten met Hopeless Records en ter ere daarvan een clip online gezet bij de single Drift. De mannen uit Canberra, die drie albums op hun naam hebben staan, maken een kruising tussen moderne melodieuze metal en poprock.

Andreas Kisser (sinds dertig jaar gitarist van Sepultura) heeft met De La Tierra twee albums uitgebracht. Op II staat onder meer Puro, dat neerkomt op hoe het leven je verschillende kanten opstuurt. “Nothing is easy, but nothing is impossible as long as you keep the pure power inside your heart."

Eerder deelden we al de clip bij I Am The Spell van Integrity, nu is het de beurt aan Hymn For The Children Of The Black Flame. Beide tracks staan op de twaalfde full-length Howling, For The Nightmare Shall Consume. De plaat komt op 14 juli uit.

De hardcorelegende Hatebreed heeft een clip online gezet bij het korte, maar krachtige Seven Enemies. Het nummer staat op The Concrete Confessional uit 2016. De mannen melden dat ze momenteel vooral aan het touren zijn en dus nog niet bezig zijn met een opvolger.

Voorproefje van nieuwe Stone Sour
Geplaatst op 21-06-2017 om 18:45u

Eind deze maand komt het nieuwe album Hydrograd uit van Stone Sour. De band rondom Slipknot-frontman Corey Taylor nam het album op met producer Jay Ruston in de Sphere Studios in Hollywood. Eerder al kregen we de clip van de eerste single Fabuless te zien, nu krijgen we een voorproefje in de vorm van een live-versie van Mercy. Lees verder om de nieuwe videoclip te bekijken.

Nieuw album van Arch Enemy
Geplaatst op 21-06-2017 om 18:24u

Sinds de komst van Alissa White-Gluz en het album War Eternal in 2014 is Arch Enemy ongeveer non-stop aan het touren geweest voor dat album. De laatste maanden heeft de band eindelijk een minder druk tourschema, wat benut werd met het opnemen van een nieuw album. Op 8 september gaat dit uitkomen. De titel hiervan: Will To Power. Het album werd geproduceerd door gitarist Michael Amott en drummer Daniel Erlandsson, om daarna gemixt en gemasterd te worden door Jens Bogren. Will To Power is het eerste album waarop gitarist Jeff Loomis (ex-Nevermore) te horen is. Hij voegde zich eind 2014 bij Arch Enemy, nadat Christopher Amott weer vertrokken was. Na de release van het album gaat Arch Enemy weer op tour, maar vooralsnog zijn daar nog geen shows in de Benelux van bekend. Nog voor de release staat de band nog wel in Nederland op de planken: op 12 augustus is Arch Enemy te zien op Into The Grave in Leeuwarden.

Blood Ceremony in Nijmegen
Geplaatst op 20-06-2017 om 18:37u

Met vier uitstekende releases op zijn naam is Blood Ceremony inmiddels een van de toonaangevende occulte rockgroepen van deze tijd. Vorig jaar ziet het iets toegankelijkere album Lord Of Misrule het daglicht en zijn de Canadezen te bewonderen op Roadburn 2016. Ruim een jaar na de release volgt er dan toch een Europese tour ter ondersteuning van Lord Of Misrule. In Nederland doet Blood Ceremony alleen Nijmegen aan. Met de Engelse rockers Admiral Sir Cloudesley Shovell werd het een leuke avond in het knusse Merleyn. Hugo was erbij om verslag uit te brengen. Je kunt het hier lezen!

Blood Ceremony in Nijmegen

Eerste acht namen voor Brainstorm festival
Geplaatst op 20-06-2017 om 18:27u

Het Brainstorm-festival beleeft dit jaar zijn tiende editie. Op 3 en 4 november wordt het festival weer gehouden in Poppodium Gigant in Apeldoorn. De organisatie heeft inmiddels de eerste namen bekendgemaakt. Living Sacrifice, Xandria, Project 86, Dark Sarah, Death Therapy, Wind Rose, Sea+Air en Sleeping Romance zullen op het festival te zien zijn, maar de line-up is nog lang niet rond. Tot 14 juni zijn er early bird-tickets verkrijgbaar voor het Brainstorm Festival. Ook komt het festival voor het eerst met VIP-tickets, die fans de kans bieden om backstage te dineren en tijd door te brengen met hun favoriete band. Naast concerten biedt het Brainstorm Festival jaarlijks diverse extra's. Zo is er een expositie, een gevarieerd programma in de theaterzaal en kunnen bezoekers op zaterdag deelnemen aan een bierproeverij. Alle informatie vind je op www.brainstormfestival.com.

Videoclips met onder andere Carach Angren en Riverdogs
Geplaatst op 20-06-2017 om 18:00u

Vivian Campbell (Def Leppard, Last In Line) en de andere muzikanten van Riverdogs laten sinds 2011 weer van zich horen met nieuw studiomateriaal in de vorm van American Dream. Het nummer staat op California, dat op 7 juli in de winkels ligt. Het is de vijfde langspeler van de hardrockers.

Zangeres en draailierspeelster Anna Murphy, drummer Merlin Sutter en gitarist/bassist Ivo Henzi hebben na hun vertrek bij Eluveitie onder de naam Cellar Darling nummers geschreven die terecht zijn gekomen op This Is The Sound. De collectie songs verschijnt volgende week vrijdag. Bij opener Avalanche is een clip verschenen.

Ex-Morbid Angel-frontman David Vincent stond laatst nog op het podium van 013 met I Am Morbid, maar is tegenwoordig ook actief als country-artiest. Hij heeft een video in westernstijl laten opnemen bij Drinkin’ With The Devil. De locatie is de spookstad J. Lorraine Ghost Town in Manor, Texas.

Rick Jacops heeft samen met de mannen van Carach Angren de beelden bij Charles Francis Coghlan geregisseerd. Het nummer staat op Dance And Laugh Amongst The Rotten.

Vampiro is een vervolg op Nosferatu aldus de power/heavymetalgroep Helstar. De mannen uit Texas draaien met tussenpozen al mee sinds 1982 en hebben beelden online gezet bij Awaken Unto Darkness.

Het theatrale blackened deathmetalgezelschap Witch Casket (met ex-leden van Sothis) heeft beelden laten opnemen bij Hatred Index. Dat is het titelnummer van het later dit jaar te verschijnen album.

Tweede deel van Eluveities Evocation
Geplaatst op 20-06-2017 om 17:06u

Acht jaar na Evocation I: The Arcane Dominion komt Eluveitie dan eindelijk met het tweede deel. Dit heet Evocation II - Pantheon. Hierop is echter wel een redelijk andere band te horen. De band nam vorig jaar namelijk afscheid van zangeres/draailier-speelster Anna Murphy, gitarist Ivo Henzi en drummer Merlin Sutter. Zij worden inmiddels vervangen door respectievelijk Michalina Malisz, Alain Ackermann en Jonas Wolf, maar eigenlijk zijn alleen bandleider Chrigel Glanzmann en bassist Kay Brem nog over van de line-up van Evocation I. Net als deel 1 is ook dit tweede deel een akoestisch album geworden. Op 18 augustus ligt Evocation II: Pantheon in de winkels.

Leprous zet nieuwe single online
Geplaatst op 20-06-2017 om 16:38u

Leprous heeft de eerste single online gezet van het nieuwe album Malina. Als je verder leest kun je de clip voor het nummer From The Flame bekijken. De clip werd geregisseerd door David Solbjørg. Het nieuwe album Malina van Leprous werd opgenomen in de Zweedse Ghostward studios met producer David Castillo. Dit is het eerste album met nieuwe gitarist Robin Ognedal. De releasedatum staat op 25 augustus. Op 1 november is Leprous te zien in Patronaat in Haarlem, met Agent Fresco, Astrosaur en Alithia als voorprogramma's.

Nieuwe enquête: het beste optreden van Graspop 2017
Geplaatst op 19-06-2017 om 20:09u

De Graspop Metal Meeting zit er voor dit jaar weer op. Wat vond jij het allerbeste optreden van deze editie? Stemmen kan via de bijgaande link.

Rob Zombie in Amsterdam
Geplaatst op 17-06-2017 om 16:27u

Rondom de grote Europese festivals is het een drukte van jewelste in de clubs. Heel veel bands vullen de week en hun portemonnee met cluboptredens. Zo ook Rob Zombie, die tussen het Downloadfestival en Graspop/Hellfest in een niet-uitverkochte Paradiso te Amsterdam speelt. Dirk ging een kijkje nemen. Je kunt zijn verslag hier lezen!

Rob Zombie in Amsterdam

Rokers niet welkom bij Linkin Park
Geplaatst op 17-06-2017 om 13:28u

Ga jij komende dinsdag, 20 juni, naar het concert van de voormalige nu-metalband Linkin Park in de Ziggo Dome te Amsterdam? Dan kun je jouw sigaretten en andere rookwaar thuislaten. In een e-mail aan de tickethouders stelt de organisator van het concert namelijk dat er op verzoek van de Amerikaanse formatie geen gelegenheid zal zijn om te roken in de concerthal. Alle rookruimtes zullen gedurende het optreden (met Sum 41 als supportact) gesloten zijn. Linkin Park wil namelijk geen rokers zien of ruiken. Het trekken aan een sigaret mag dinsdagavond daarom alleen buiten de Ziggo Dome. Nou verwachten we niet dat veel metalfans naar deze show zullen gaan, maar het is nu wel de vraag of hardere bands het voorbeeld van Linkin Park in de nabije toekomst zullen volgen. Wat vind jij van een algeheel rookverbod tijdens concerten en het sluiten van de rookruimtes?

Rookverbod bij Linkin Park-concert

Five Finger Death Punch komt terug met gratis optreden
Geplaatst op 16-06-2017 om 12:10u

Het heeft even geduurd voordat de band het boetekleed aantrekt, maar Five Finger Death Punch gaat de beschamende show van afgelopen maandag goedmaken. Tijdens die inmiddels legendarische show kwam frontman Ivan Moody pas halverwege het eerste nummer opdagen, terwijl zijn maat Tommy Vext inviel tijdens de eerste coupletten. Tevens ging de band na bijna elk nummer vrij lang van het podium af, waardoor de show steeds stilviel. Ook boterde het zichtbaar niet tussen Moody en gitarist Jason Hook. Hook gooide tijdens een nummer zijn gitaar neer en liep van het podium af. Tijdens de nummers die hij akoestisch zou spelen, kwam hij niet opdagen waardoor de frontman het alleen moest opknappen. Na een krap uurtje was de show dan ook al gedaan, tot woede van de 3000 fans in de uitverkochte 013.

In eerste instantie reageerde de band vrij nonchalant op de klachten, maar twee dagen na de show kwam het nieuws dat Ivan Moody terug naar de afkickkliniek gaat om zich te laten behandelen voor zijn alcoholverslaving. Met Tommy Vext op zang gaat de band de tournee afmaken. Dat is natuurlijk goed nieuws voor de mensen die de band bijvoorbeeld op Graspop gaan zien, maar de fans die erbij waren in Tilburg zijn daarmee niet geholpen. Vandaag kwam voor die fans het bericht dat er een extra show komt van Five Finger Death Punch. Aanstaande maandag 19 juni keert de Amerikaanse band terug naar 013 in Tilburg voor een gratis optreden! Wie er afgelopen maandag bij was, krijgt hierover bericht en moet voor zondag 12:00u aangeven of hij/zij naar de gratis show wil. Kaarten die niet geclaimd worden, gaan daarna in de 'verkoop.' Dan kan iedereen die vorige keer naast een ticket greep, alsnog naar Five Finger Death Punch in 013.

I Am Morbid in Tilburg
Geplaatst op 15-06-2017 om 19:27u

Voormalig Morbid Angel-leden David Vincent en Tim Yeung hebben samen met Bill Hudson (Circle II Circle, Trans-Siberian Orchestra) en Ira Black (Metal Church, Lizzy Borden) de handen ineengeslagen onder de noemer I Am Morbid. Het viertal rondt momenteel de tour door Europa af, waarbij klassiekers van de eerste vier albums (Abominations Of Desolation niet meegerekend) ten gehore gebracht worden. De mannen strijken onder andere neer in Tilburg. Jeffrey is één van de geïnteresseerden en hij zag samen met zo’n honderdvijftig anderen een bijzonder optreden en maar liefst vijf support-acts. Je kunt zijn verslag hier lezen!

I Am Morbid in Tilburg

Alice Cooper met originele band in Engeland
Geplaatst op 15-06-2017 om 13:42u

In het najaar keert Alice Cooper terug naar Europa voor een uitgebreide tournee. De bezoekers van de shows in Engeland en Schotland krijgen daarbij iets bijzonders te zien. Net als bij een concert op 14 mei in het Amerikaanse Nashville zullen de nog levende originele leden van de Alice Cooper band bij een vijftal Britse shows namelijk het podium delen met de geliefde shockrocker. Het gaat daarbij om een toegift van een stuk of vijf songs, na afloop van het reguliere deel van het concert. Daar zouden ook best wat nieuwe composities bij kunnen zitten, want op het aankomende studio-album van Alice Cooper staan twee nummers die hij samen met gitarist Michael Bruce, bassist Dennis Dunaway en drummer Neal Smith heeft opgenomen en geschreven. Die cd heet Paranormal en verschijnt op 28 juli via het platenlabel earMUSIC.

Tot dusver is het speciale gastoptreden van het genoemde drietal alleen bevestigd voor de shows in Leeds (11-11), Glasgow (12-11), Birmingham (14-11), Manchester (15-11) en Londen (16-11). De bezoekers van de concerten in de Benelux, op 4 december in Poppodium 013 (Tilburg) en een dag later in de Brielpoort (Deinze), lijken het vooralsnog helaas te moeten doen met louter de normale begeleidingsband en -show van Alice Cooper. Al is dat natuurlijk ook geen straf!