19-03-2019

Interview met Semistereo
Geplaatst op 15-03-2019 om 15:30u

Op 5 april komt het vierde album van Semistereo uit. Zabriskii is de titel van de eigenzinnige collectie songs. Het Noord-Hollandse kwintet brengt daarop post-rock, alternatieve rock en post-metal samen. Geen alledaagse combi, maar op ProgPower Europe in 2017 sloeg de combinatie aan. Componist/gitarist/zanger Martijn Weyburg en zanger/tekstschrijver Paul Glandorf geven graag uitleg over het artwork, de teksten en het muzikale proces. Je kunt Jeffreys interview met Semistereo hier lezen!

Interview met Semistereo

Review: Semistereo - Zabriskii
Geplaatst op 15-03-2019 om 14:30u

Review: Semistereo - ZabriskiiJe zou zeggen dat we inmiddels alle combinaties van stijlen zo ongeveer wel hebben gehad. Trance en metal? Check. Grindcore en reggae? Check. Bands houden er niet meer van in een hokje gestopt te worden. Toch is het wel handig als je nooit van Semistereo hebt gehoord, dat we je een omschrijving geven van de eigenzinnige muziek van deze Nederlandse groep.

klik op de cover om de hele review te lezen.

Morbidfest verplaatst van Eindhoven naar Leeuwarden
Geplaatst op 15-03-2019 om 14:00u

Wegens logistieke renenen wordt de editie van Morbidfest op 4 mei verplaatst van Eindhoven naar Leeuwarden. De show vindt nu plaats in Neushoorn te Leeuwarden in plaats van in de Effenaar. De line-up is ongewijzigd: I Am Morbid (die de klassiekers van de eerste vier Morbid Angel-albums speelt), Atrocity (die een set vol klassiekers speelt), Vital Remains (met een 20-jarig jubileum set) en Sadist (die zowel oude als nieuwe songs speelt). Een dag eerder, dus op 3 mei, vindt het feestje overigens ook al plaats in Gigant te Apeldoorn.

Nieuwe single van Devin Townsend
Geplaatst op 15-03-2019 om 12:31u

Volgende week staat Devin Townsend op de eerste editie van Prognosis in Eindhoven en een week daarna brengt hij zijn nieuwe plaat Empath uit. Om je alvast in de stemming te brengen heeft de Canadees nu de tweede single van het album uitgebracht: Evermore. Als je verder leest kun je de bijbehorende clip bekijken.

Naast het optreden op Prognosis komt Devin Townsend binnenkort nog een keer deze kant op. Op 11 april geeft hij een akoestisch optreden in de Bravo Kerk in Haarlem, met na afloop een Q&A-sessie. Deze show was echter in een mum van tijd uitverkocht. De normale tour voor het nieuwe album Empath komt op 16 november naar Trix in Antwerpen en 17 november naar Poppodium 013 in Tilburg.

Headliner Schoonebeek Deathfest bekend
Geplaatst op 15-03-2019 om 12:00u

Schoonebeek Deathfest heeft de headliner onthuld. Het festival heeft Cancer weten te strikken voor de toppositie. Inmiddels zijn acht bands bekend die op 7 september zullen optreden. Naast Cancer werden al eerder Decaying, Dead Head, Slaughterday, Ekpyrosis, Galvanizer, Trial of Death en Supreme Carnage aangekondigd. Hier komt nog één band bij. Kaarten voor Schoonebeek Deathfest kosten 20 euro. Alle informatie vind je op facebook.com/schoonebeekdeathfest.

Headliner Schoonebeek Deathfest bekend

De avond voor Dokk'em Open Air
Geplaatst op 15-03-2019 om 11:30u

De avond voor Dokk'em Open Air is het festivalterrein ook al open. De Nacht voor Dokk'em presenteert dan, in samenwerking met rockcafé Rock'em in Dokkum, de Monsters of Rock'em Tribute Night. Op deze avond staan er drie coverbands waar iedereen met een ticket voor Dokk'em Open Air gratis naar toe kan. Heb je geen kaart, dan betaal je een tientje entree. Ultimate Guns n' Roses Tribute komt de beste songs van Axl en Slash vertolken, Damaged Justice speelt een eerbetoon aan Metallica en The Troopers coveren, hoe kan het ook anders, Iron Maiden.

De avond voor Dokk'em Open Air

Review: Black Lung - Ancients
Geplaatst op 15-03-2019 om 10:50u

Review: Black Lung - AncientsThe Flying Eyes nam vorig jaar definitief afscheid. Dat deed de heavypsychformatie op het Freak Valley Festival. Ondanks dat de groep het jaar daarvoor met het uitstekende album Burning Of The Season op de proppen komt, gooien de psychedelische rockers na elf jaar en vier full-lengths de handdoek in de ring. Voor diegene die de band gaat missen, is Black Lung wellicht een geschikt alternatief. Met drummer Elias Schutzman en gitarist Adam Bufano heeft de groep namelijk twee voormalig The Flying Eyes-leden in de gelederen.

Baroness kleurt goudgrijs
Geplaatst op 15-03-2019 om 10:29u

Nadat de band eerder al bijna alle kleuren van de regenboog gebruikt heeft, komt Baroness deze zomer met Gold & Grey. De nieuwe plaat werd opgenomen in de Tarbox Road Studio in New York met producer Dave Fridmann, waar Baroness ook mee samenwerkte ten tijde van het vorige album Purple. Dit is het eerste album met gitariste Gina Gleason. Zij voegde zich in 2017 bij de band, na het vertrek van Pete Adams. Zoals altijd heeft bandleider John Baizley ook nu weer de hoes van het album geschilderd. De releasedatum staat op 14 juni, maar als je verder leest kun je de eerste single Borderlines al beluisteren.

Baroness kleurt goudgrijs

Review: Warkings - Reborn
Geplaatst op 14-03-2019 om 22:05u

Review: Warkings - RebornVorig jaar dook er opeens een nieuwe band op in de stal van Napalm Records. De naam: Warkings. Het mysterie rond de identiteit van de als historische figuren geklede bandleden (Tribune, Spartan, Crusader en Viking) leverde nogal wat discussie op. Over de naam van de zanger was men het al vrij snel eens. Hoewel Georg Neuhauser van Serenity bleef ontkennen, is hij het toch echt.

Clips: Dee Snider, Dream Theater, Daniel Tompkins...
Geplaatst op 14-03-2019 om 20:05u

TesseracT-frontman Daniel Tompkins komt op 31 mei met zijn solo-album Castles. Een voorproefje zie en hoor je hier met de video bij Saved, waarbij de songwriter/zanger hulp krijgt van gitarist Acle Kahney. Beide heren staan binnenkort met TesseracT in Nederland op het podium tijdens Prognosis. Het festival vindt plaats in Effenaar te Eindhoven op 22 en 23 maart.

InsideOut Music heeft op zijn YouTube-kanaal een animatievideo geplaatst van Paralyzed van Dream Theater. Het nummer staat op het nieuwe album Distance Over Time, dat sinds 22 februari in de winkels ligt.

De awardwinnende Leo Liberti is de regisseur van de clip bij Lies Are A Business van Dee Snider. Het nummer met een belangrijke socio-politieke boodschap staat op For The Love Of Metal.

Het brutal death metal-gezelschap Abnormality, met zangeres Mallika Sundaramurthy in de gelederen, komt op 10 mei via Metal Blade Records met de derde langspeler Sociopathic Constructs. David Brodsky is verantwoordelijk voor de beelden bij Curb Stomp.

Elegy For A Dying Sun is de titel van de nieuwe single van Lahmia. Dat is een melodeathband uit Rome, die onder andere geïnspireerd is door In Flames, Omnium Gatherum en Amon Amarth. De single maakt deel uit van het tweede album Resilience, dat twee maanden geleden uitkwam via Scarlet Records.

Meer melodeath, ditmaal van Aephanemer. Het kwartet uit Toulouse is sinds 2014 actief en heeft een videoclip openbaar gemaakt bij Bloodline. De track staat op Prokopton, de tweede full-length van de Fransen die zich laten inspireren door onder meer Children Of Bodom.

Review: Holter - Vlad The Impaler
Geplaatst op 14-03-2019 om 13:00u

Review: Holter - Vlad The ImpalerEnkele jaren geleden werd ik zeer positief verrast door Dracula: Swing Of Death (2015), een duistere, zeer geslaagde rockopera van gitarist Trond Holter en zanger Jorn Lande. Hoewel het verhaal van Dracula al tot in den treure is uitgemolken, slaagt het duo erin om een uitstekende plaat af te leveren, waarin de schitterende composities geëvenaard worden door de werkelijk fantastische vocale prestatie van Lande, die één van zijn beste performances ooit geeft. Eind 2018 verschijnt er een nieuw album, helaas zonder bijdrage van Lande. Hij wordt vervangen door Nils K. Rue, die bij de progressieve powermetalformatie Pagan’s Mind al heeft laten horen over een prima stemgeluid te beschikken.

Tweede album van Abbath
Geplaatst op 14-03-2019 om 11:45u

Outstrider is de titel van het tweede album van Abbath. De band rondom de voormalig Immortal-frontman met dezelfde naam brengt de nieuwe plaat op 5 juli uit. De band ziet er inmiddels wel wat anders uit dan ten tijde van het debuutalbum, drie jaar geleden. Bassist King verliet vorig jaar de band, omdat hij zich niet kon vinden in de thematiek van de nieuwe nummers. Ook drummer Creature en gitarist Silmaeth blijken de band te hebben verlaten. Nu bestaat de band naast frontman Abbath uit gitarist Ole Andre Farstad, bassist Mia Wallace (Tom G. Warrior's Triumph Of Death) en drummer Ukri Suviletho. Op 27 juli staat Abbath trouwens op het Stonehenge festival in Steenwijk.

Tweede album van Abbath

Paradise Lost headliner Eindhoven Metal Meeting
Geplaatst op 14-03-2019 om 11:30u

De laatste tijd is de line-up van de Eindhoven Metal Meeting weer verder aangevuld. Paradise Lost prijkt nu bovenaan de poster. Naast deze headliner zijn ook Candlemass, Malokarpatan, Officium Triste, Nocturnal Breed, Graceless, Rectal Smegma en Bütcher aan het festival toegevoegd. Eerder al waren onder meer Bloodbath, Dying Fetus, Taake en Kampfar bevestigd. De jaarlijkse Eindhoven Metal Meeting vindt dit jaar plaats op 13 en 14 december, natuurlijk in de Effenaar. Kaarten kosten 93 euro. Alle informatie vind je op www.eindhovenmetalmeeting.com.

Bandleden vertrekken bij Pillorian na antisemitische uitlatingen van frontman
Geplaatst op 14-03-2019 om 11:15u

Pillorian-frontman John Haughm (ex-Agalloch) heeft zich in de problemen gewerkt. Nadat Facebook zijn post over de dood van acteur Bruno Ganz (Der Untergang) had verwijderd, noemde hij het socialmedia-platform Jewbook (en later Judenbook), een referentie aan het vooroordeel dat Joden geldbelust zijn. Gitarist Stephen Parker zag daar de humor niet van in en is opgestapt. Hij neemt elke vorm van racisme serieus en benadrukt dat de denkbeelden van andere muzikanten in die band niet die van hemzelf zijn. De wijziging van de status op drummer Trevor Matthews Facebook-pagina zegt genoeg: "voormalig drummer van Pillorian."

Ook Haughms voormalige Agalloch-collega's hebben gereageerd. Don Anderson, Jason Walton en Aesop Dekker, die nu allen in Khorada zitten, laten weten zwaar teleurgesteld te zijn in John. Ze veroordelen zijn antisemitische uitlatingen en zeggen zijn opvattingen niet te delen. Ze benadrukken dat ze al drie jaar geen contact met hem gehad hebben en ze geen vrienden met hem zijn.

John heeft inmiddels via zijn Facebook-pagina laten weten dat zijn post een domme zet was. Hij excuseert zich ervoor. De Amerikaan geeft aan dat de spotrede alleen gericht was op de censuur van Facebook en niet op de Joodse gemeenschap. Hij noemt het optreden met Agalloch in 2011 in Israël één van zijn favoriete herinneringen in zijn carrière, onder meer omdat hij daar goede vrienden aan over heeft gehouden. De multi-instrumentalist betreurt dat hij zijn voormalige bandleden en fans heeft teleurgesteld. Hij laat weten afstand te nemen van de muziekindustrie en van social media.

Review: Cellar Darling - The Spell
Geplaatst op 14-03-2019 om 09:21u

Review: Cellar Darling - The SpellVoor degene die het nog net weet: Cellar Darling is de band van de drie ex-Eluveitie-leden Anna Murphy (vocalen, fluit en draailier), Merlin Sutter (drums) en Ivo Henzi (gitaar). Het trio kwam een paar jaar geleden met het debuutalbum This Is The Sound. In korte tijd is er enorm veel werk verzet om nog geen twee jaar later een concept-album op de markt te brengen.