21-01-2019

Review: A Pale Horse Named Death - When The World Becomes Undone
Geplaatst op 19-01-2019 om 11:44u

Nu de dagen kort en donker zijn en het weer een ogenschijnlijk troosteloos dieptepunt heeft bereikt, zijn de omstandigheden ideaal voor het beluisteren van de deprimerende muziek van A Pale Horse Named Death. Het is een tijd stil geweest rondom de ‘Brooklyn Lords Of Doom’. Vijf jaar om precies te zijn. Maar na And Hell Will Follow Me (2010) en Lay My Soul To Waste (2013) geeft ‘APHND’ in 2018 eindelijk een teken van leven.

Het feit dat zanger/gitarist Sal Abruscato zich in 2014 weer aansluit bij Life Of Agony is onge

klik op de cover om de hele review te lezen.

Nieuwe enquête: Wat is de beste Amon Amarth-song?
Geplaatst op 19-01-2019 om 11:05u

Voor Amon Amarth-fans lijkt 2019 een mooi jaar te worden. De Zweedse vikingstrijders nemen op dit moment een nieuw studio-album op en voor later dit jaar staat een rondje langs de Europese zomerfestivals gepland, met onder meer optredens op FortaRock en de Graspop Metal Meeting. Waarschijnlijk krijgen we dan al wat kersvers materiaal te horen, maar ongetwijfeld ook veel klassiekers. Dat leidt ons tot de pollvraag van de aankomende week: "Wat is momenteel jouw favoriete Amon Amarth-song?" Stemmen en reageren kan via de bijgaande link.

Clips: Ancient Bards, Rotting Christ, Swallow The Sun...
Geplaatst op 19-01-2019 om 10:25u

De goregrindband XavlegbmaofffassssitimiwoamndutroabcwapwaeiippohfffX uit Zuid-Afrika heeft beelden online gezet bij C.O.T.S.K. De track, waarvan de afkorting staat voor Children Of The Swine King, staat op Gore 2.0.

Volgende week vrijdag releaset Darkside Records Antidote van My Propane. Bob Borstlap regisseerde de videoclip bij de eerste single The End. Op 8 februari staan de progressieve mannen in Neushoorn te Leeuwarden en een dag later in Dynamo te Eindhoven als support van MaYaN.

De moderne melodeathformatie Kassogtha heeft beelden online gezet bij Shadows From The Past. Het nummer van de Zwitsers staat op het debuutalbum A New World To Come, dat eind december als re-release verscheen onder de nieuwe bandnaam en reeds in april 2017 onder de oude naam Deus Ex Machina.

Op 15 februari komt The Heretics van Rotting Christ uit. De Grieken laten zich in The Raven inspireren door Edgar Allen Poe. Stratis Steele van Endomain leest het gedicht op.

De symfonische powermetalband Ancient Bards heeft gisteren een door Matteo Ermeti geregisseerde clip vrijgegeven bij de ballad Light. Dat is de derde single van Origine - The Black Crystal Sword Saga Part 2, dat op 22 februari uitkomt.

Aapo Lahtela en Vesa Ranta zijn verantwoordelijk voor de beelden bij Firelight van Swallow The Sun. Aan het einde is de ketting van Aleah Stanbridge te zien. Aleah was tot aan haar dood de vriendin van gitarist Juha Raivio. De donkere, melodieuze track staat op When A Shadow Is Forced Into The Light. De zevende full-length van de Finnen verschijnt volgende week vrijdag.

Review: Metal Church - Damned If You Do
Geplaatst op 18-01-2019 om 15:01u

Review: Metal Church - Damned If You DoHoe belangrijk is productie tegenwoordig? Hoe belangrijk zijn de mix en master? Waarschijnlijk interesseert het veel metalfans niet of een plaat echt goed klinkt. De muziek moet knallen. 'Hoe luider, hoe beter', heb ik wel eens gehoord, maar dat was een halfdove vijftiger die bij concerten het liefst pal voor de boxen gaat staan. Tot op zekere hoogte prima, maar als de muziek daadwerkelijk wordt aangetast, houdt het op.

Review: Dimlight - Kingdom Of Horrors
Geplaatst op 18-01-2019 om 09:15u

Review: Dimlight - Kingdom Of Horrors

In 2016 wist Dimlight, de Griekse symfonische metalband rond grunter/gitarist/componist Peter “Invoker” Miliadis, mij compleet te verrassen met het conceptalbum The Lost Chapter, niet in de minste plaats door het rauwe stemgeluid van Eva Fourlanou. Helaas heeft Eva de band vorig jaar maart verlaten om zich volledig te gaan richten op haar professionele carrière. Haar plaats is ingenomen door Mora Hecate, eveneens een zangeres die niet in het dertien-in-een-dozijn-plaatje van female fronted symfonische metalbands past. Haar zangstem is

Clips: Beyond Creation, Izegrim, Soen...
Geplaatst op 17-01-2019 om 16:45u

Eerder deelden we al de clip bij Martyrs van Soen. Nu is het de beurt aan Lotus, het titelnummer van het album dat op 1 februari uitkomt. De progmetalformatie staat op het podium tijdens het nieuwe festival Prognosis, dat op 22 en 23 maart plaatsvindt in Effenaar te Eindhoven.

Het Zutphense Izegrim stond vorige maand op het uitverkochte Eindhoven Metal Meeting. Sebastiaan Spijker heeft daar een videoclip van gemaakt voor Retraumatized, dat op de ep Beheaded By Trust (2018) staat.

Zangeres Pamela Moore, die bekend is vanwege haar rol als Sister Mary op Operation: Mindcrime (1988) van Queensrÿche en de sequel Operation: Mindcrime II (2006), heeft een live-video online gezet bij Rise. De track staat op het vorig jaar verschenen solo-album Behind The Veil.

Fear Factory's Dino Cazares, Die Krupps' Jürgen Engler en Claus Larsen van Leæther Strip hebben de handen ineengeslagen onder de noemer Die Klute. De industrial supergroep komt op 1 februari via Cleopatra Records met het debuut Planet Fear. Daarop staat onder andere It's All In Vain. In de bijgaande clip zie je fragmenten uit de horrorfilm Devil's Revenge!, waarin William Shatner meespeelt.

Wat is dat nou? Minder seks? Volgens het Amerikaanse, experimentele kwartet Daughters wel. Less Sex is de eerste single van het vorig jaar verschenen album You Won't Get What You Want.

Vorig jaar was Beyond Creation nog te zien in Groene Engel in Oss met een uitvoering van het kersverse album Algorythm. Hoe zo’n liveshow er ongeveer uitziet, kun je hier bekijken met de live-video van Adversity, een van de nieuwe tracks van de Canadese techdeathformatie.

Review: Morphinist - Sunwalker
Geplaatst op 17-01-2019 om 14:27u

Review: Morphinist - SunwalkerOok in 2018 is de Duitser Christopher Schwarz, de drijvende kracht achter het eenmansproject Morphinist (en nog een heel scala aan andere blackmetalbands en projecten), onverminderd productief. Vorig jaar besprak ik nog de interessante release Lust, de twaalfde full-length die deze muzikale kilometervreter uitbracht onder de Morphinist-bannier. Amper een half jaar later verschijnt met Sunwalker alweer een opvolger en terwijl ik op deze recensie aan het broeden ben, is sinds een paar weken geleden wederom een nieuwe plaat van Morphinist verschenen. Zo is er voor de gemiddelde recensent geen houden meer aan natuurlijk!

Devin Townsend klaar met nieuw album
Geplaatst op 17-01-2019 om 11:55u

Na anderhalf jaar is Devin Townsend klaar met zijn nieuwe album Empath. Deze plaat brengt hij gewoon onder zijn eigen naam uit en dus niet als The Devin Townsend Project, waarmee hij de laatste jaren actief was. Op Empath krijgt hij hulp van onder meer Steve Vai en Chad Kroeger. Ook is Anneke van Giersbergen weer van de partij. De releasedatum staat op 29 maart. Rond die datum begint de Canadees aan een tour door Europa waarbij hij akoestische optredens geeft. Bij de shows zit ook een Q&A-sessie, waar fans hem rechtstreeks vragen kunnen stellen. Op 11 april staat Devin Townsend in de Bravo kerk in Haarlem. Het concert is echter al lang uitverkocht.

Review: Arch Enemy - Covered In Blood
Geplaatst op 16-01-2019 om 16:08u

Review: Arch Enemy  - Covered In Blood Een album dat vol staat met covers. Doorgaans is het een warmhoudertje of collectors-item voor de fans die verknocht zijn aan een bepaalde band. In dit geval ligt de situatie niet anders. In 2017 kwam Will To Power nog uit, maar wellicht trekt Covered In Blood de aandacht af van de zaak die momenteel veel stof doet opwaaien. De soap rondom de eigenaarsrechten van een foto brengt veel voor- en tegenstanders met zich mee. Uiteindelijk zijn beide partijen uiteraard verliezer. Je zou haast vergeten dat we ook nog muziek hebben om over te praten.

Review: Ivar Bjørnson & Einar Selvik - Hugsjá
Geplaatst op 16-01-2019 om 08:59u

De band waar Einar Selvik bekend mee is geworden, Wardruna, is niet de meest productieve band. Dat wil echter niet zeggen dat Einar lui is. Zo verscheen dit jaar zijn solo-album Skald. Weliswaar onder de vlag van Wardruna en het is meer een verzameling van songs die al bestonden, maar toch. Daarnaast bracht hij met Ivar Bjørnson (Enslaved) twee jaar geleden ook al een plaat uit: Skuggsjá, de voorloper van deze release.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat debuut uit 2016 eigenlijk ook al twee jaar oud was. In 2014 be

Clips: The Neal Morse Band, Dust Bolt en meer
Geplaatst op 15-01-2019 om 20:20u

Ex-Asking Alexandria-zanger Denis "Stoff" Shaforostov heeft een nieuwe band opgericht: Drag Me Out. De moderne popmetalband bestaat naast Denis uit gitarist Stas Belov, bassist Easy Target en drummer Chris Nokia. I’m Sorry is de eerste single van het kwartet.

Komende vrijdag komt Get It Out van Altitudes & Attitude uit. Dat is de eerste full-length van de samenwerking tussen Frank Bello (Anthrax) en David Ellefson (Megadeth). Er zijn verschillende gasten op de plaat te horen, waaronder Ace Frehley van Kiss, die soleert in Late.

Nog meer samenwerkingen. Ditmaal van tien ex-leden van Black Sabbath, een kamerkoor en wat andere muzikanten. Het resultaat is Ninth Star van Emerald Sabbath. In She’s Gone zijn onder meer zanger Dave Walker en bassist Neil Murray te horen.

Trapped In Chaos is de titel van de vierde full-length van Dust Bolt. De Duitsers staan doorgaans bekend om hun thrash metal, maar ze wilden ook eens een andere kant van zichzelf laten horen. Zanger/gitarist schreef het rustige Another Day In Hell. Vrijdag aanstaande ligt de plaat in de winkels.

Een week later is The Great Adventure van The Neal Morse Band verkrijgbaar. Daarop staat onder meer Welcome To The World 2. De progressief rockende mannen hebben in hun eigen studio beelden opgenomen. Het resultaat kun je hier zien.

Celliste Jo Quail staat in maart op het podium in Effenaar te Eindhoven tijdens het progfestival Prognosis. Ze is daarnaast bij verschillende projecten betrokken. Zo is ze een samenwerking aangegaan met Hemelbestormer. Het resultaat is de atmosferische post-metaltrack Laniakea.

Review: Insanity Alert - 666-Pack
Geplaatst op 15-01-2019 om 17:52u

Review: Insanity Alert - 666-PackDe thrashmetalrevival is helemaal niet voorbij. Als je Insanity Alert wil geloven in ieder geval. Deze band uit Oostenrijk maakt party thrash in de puurste vorm. De invloeden van crossover zijn overduidelijk aanwezig en de nummers gaan vooral over bier, wiet en moshen. Duidelijk is dat de band zichzelf niet te serieus neemt. Met 666-Pack, waarschijnlijk een verwijzing naar Tankard, zijn de thrashers toe aan hun derde album. En blijkbaar is driemaal scheepsrecht, want dit kan wel eens het album zijn dat de band naar een groter publiek katapulteert.

Monomyth stelt albumrelease uit
Geplaatst op 15-01-2019 om 13:00u

Monomyth heeft de release van het nieuwe album Orbis Quadrantis uitgesteld. Het vierde album van deze Nederlandse band zou op 22 februari uitkomen en zou vergezeld worden van een releaseshow in Ekko te Utrecht, maar wegens medische redenen is dit uitgesteld tot het najaar. "Onze toetsenist Peter van der Meer moet een operatie ondergaan en heeft daarna een herstelperiode nodig van meerdere weken. Deze operatie staat gepland bij aanvang van onze reeks concerten. Om Peter alle gelegenheid tot goed herstel te gunnen worden de release van Orbis Quadrantis en de bijhorende shows verplaatst naar een moment later dit jaar. We keken er enorm naar uit om weer op pad te gaan en we vinden het jammer dat dit nu vertraging oploopt. We rekenen op ieders begrip en we gaan later dit jaar alsnog met een ferme knal onze rentree op de podia maken.” aldus Monomyth. Het album zal nu op 13 september verschijnen. De releaseshow vindt plaats op 4 oktober in Ekko. Daarna volgt een clubtour.

Nieuw voorproefje van Queensrÿche
Geplaatst op 15-01-2019 om 11:45u

Op 1 maart komt Queensrÿche met het nieuwe album The Verdict, wat alweer het derde is met frontman Todd La Torre. De nieuwe plaat werd opgenomen met producer Chris "Zeuss" Harris in de Uberbeatz studio in Lynnwood, Washington, in Watershed studio in Seattle, Washington en in Planet-Z in Wilbraham, Massachusetts. Als voorproefje heeft de band uit Seattle nu het nummer Dark Reverie online gezet, dat je kunt beluisteren als je verder leest. Komende zomer is Queensrÿche weer op de festivals te zien. De band is bevestigd voor onder meer Into the Grave in Leeuwarden, Alcatraz in Kortrijk, Wacken Open Air en Summer Breeze in Duitsland en het Britse Bloodstock festival.

Nieuw voorproefje van Queensrÿche

Wat nieuwe namen voor Paaspop
Geplaatst op 15-01-2019 om 11:21u

Vandaag maakt Paaspop weer 44 nieuwe namen bekend. Qua hardere namen blijft het bij de punkrockers van Comeback Kid, de Rammstein-coverband Stahlzeit en de rockers van De Staat. Verder staan ook Ellen ten Damme en De Jeugd van Tegenwoordig op het lijstje. Eerder al werden Within Temptation, Dropkick Murphys, Steel Panther en de Heideroosjes al bevestigd, evenals acts in andere genres, zoals Scooter, Oscar And The Wolf, Passenger, Ilse de Lange, Douwe Bob en Charly Lownoise & Mental Theo. Paaspop vindt ook in 2019 plaats met Pasen, van 19 t/m 21 april, in Schijndel. Early Bird-tickets kosten €135,00 voor drie dagen. Alle informatie vind je op www.paaspop.nl.