21-08-2017

Verslag van Alcatraz Hard Rock & Metal Festival
Geplaatst op 17-08-2017 om 11:21u

Maar liefst 25.000 bezoekers op de tiende editie van Alcatraz in Kortrijk, 10.000 meer dan vorig jaar. Wat wil je ook met de uitbreiding met een extra podium, een extra festivaldag en een prachtige affiche met Ghost, Amon Amarth, Saxon, Korn, Venom, Abbath, Paradise Lost, Moonspell en vele anderen. Tonnie en Jeffrey reisden naar Sportcampus Lange Munte om verslag te doen van het Vlaamse festival. Je kunt het hier lezen!

Paradise Lost, Clawfinger, Pänzer en meer videoclips
Geplaatst op 17-08-2017 om 11:00u

Eerder deelden we al de clip bij Golden Cufflinks van SikTh. Nu is het de beurt aan Cracks Of Light, waarin Spencer Sotelo van Periphery te horen is. Inspiratie komt uit het gevecht met depressie. Beide tracks staan op The Future In Whose Eyes?.

Op 1 september komt Medusa van Paradise Lost uit. De door Ash Pears geregisseerde, dystopische short-film bij Blood And Chaos gaat over de worsteling om te overleven in een post-apocalyptische wereld. Het nieuwe songmateriaal ligt volgens zanger Nick Holmes ergens tussen Gothic en Shades Of God.

Rap-metal since 1993, zo prijkte op een backdrop van Clawfinger op Wacken. Ondanks dat de Zweedse band vier jaar geleden aankondigde ermee te stoppen, is er nu de anti-neo-nationalistische single Save Our Souls. Ondanks dat de mannen nu het familieleven als prioriteit hebben, zijn er sporadisch nog optredens, zoals op Europese festivals.

Ex-Megadeth-leden Shawn Drover (drums) en Chris Broderick (gitaar) vormen samen met ex-Scar The Martyr-zanger Henry Derek Bonner en Shadows Fall-bassist Matt Bachand Act Of Defiance. Het tweede album Old Scars, New Wounds verschijnt op 29 september. Een voorproefje vind je hier met M.I.A..

Nog een supergroep: Pänzer bestaat uit Destruction-frontman Schmier, gitaristen Pontus Norgren (Hammerfall) en V.O. Pulver (G.U.R.D., Poltergeist) en drummer Stefan Schwarzmann (Accept, ex-Running Wild). Herman Frank (Accept, Victory) is er niet meer bij. De tweede full-length Fatal Command ligt op 6 oktober in de winkels. We Can Not Be Silenced gaat over de balans tussen vrijheid en veiligheid. In de clip zijn meerdere bekende muzikanten uit de metalwereld te zien.

Vocalist Brett Hoffman (ex-Malevolent Creation), bassist Tony Choy (ex-Pestilence), drummer Mike Smith (ex-Suffocation) en gitarist Gio Geraca (ex-Ashes Of Ares, ex-Malevolent Creation) hebben de handen ineengeslagen onder de noemer Fire For Effect. Het idee komt van Gio, die de beste individuele kwaliteiten van gerespecteerde muzikanten wilde samenvoegen. Een debuutplaat wordt later dit jaar verwacht.

Première: nieuwe track van 10 Years
Geplaatst op 16-08-2017 om 16:00u

Vandaag mogen we de eerste track van het nieuwe album van 10 Years in première laten gaan, getiteld Novacaine:

Het nieuwe album van deze mannen uit Knoxville, Tennessee heet (how to live) As Ghosts en werd geproduceerd door Nick Raskulinecz, die al eerder werkte met onder meer Korn, Ghost, Alice In Chains, Death Angel en Mastodon. Opvallend detail is dat gitaristen Brian Vodinh en Matt Wantland weer terug bij de band zijn, na enkele jaren afwezigheid. Het album ligt vanaf 27 oktober in de winkels.

Zes nieuwe video's met onder andere Motörhead
Geplaatst op 16-08-2017 om 13:00u

De supergroep Black Country Communion, bestaande uit Glenn Hughes (Deep Purple, Trapeze), drummer Jason Bonham (Led Zeppelin, Foreigner), Derek Sherinian (Dream Theater, Alice Cooper, Billy Idol) en bluesrockgitarist/vocalist Joe Bonamassa, heeft een clip laten opnemen bij Collide. De track staat op BCCIV, dat op 22 september gereleaset wordt door Mascot Records.

De mannen van Avenged Sevenfold blijven maar extra nummers uitbrengen bij The Stage. Eerder deelden we al Malagueña Salerosa en de Mr. Bungle-cover Retrovertigo, nu is het de beurt aan Runaway, de hit van Del Shannon uit 1961.

Nog een cover. Nu gaat het om The Thunder Rolls van All That Remains. Het origineel uit 1991 is van Garth Brooks. De versie van de Amerikanen staat op Madness, dat toegankelijker is dan de voorgaande platen.

Op 13 oktober brengt Napalm Records de nieuwe plaat van Samael uit. De Zwitserse groep viert dit jaar het dertigjarig bestaan. De black metal uit de begindagen maakte na een aantal jaren plaats voor industrialklanken en dark metal. Afgaande op de clip bij het zware Angel Of Wrath continueren de mannen de dark industrialstijl van de afgelopen jaren.

Backstreet Boys op Metalfan.nl? Jawel, dankzij Exit Eden, een project bestaande uit Amanda Somerville, Clémentine Delauney, Marina La Torraca en Anna Brunner. De vier zangeressen hebben een collectie covers opgenomen onder de titel Rhapsodies In Black, waar ook Incomplete van Backstreet Boys op staat.

Op Wacken zongen tienduizenden fans tegelijk de nieuwe Wacken-hymne in: Heroes van David Bowie, maar dan uitgevoerd door Motörhead. Het nummer staat op Under Cöver, met onder meer covers van Sex Pistols, Judas Priest en Metallica. Heroes is opgenomen tijdens de Bad Magic-sessies in 2015.

Mastodon, Trivium, Obituary en meer clips
Geplaatst op 15-08-2017 om 13:30u

Hoeveel tijd is er nog? Dat is één van de onderwerpen op Emperor Of Sand van Mastodon. De Amerikanen werkten wederom samen met producer Brendan O'Brien (Pearl Jam, Neil Young, AC/DC, Rage Against The Machine). Aaron Hymes maakte de visuals bij de track Streambreather.

Troy Sanders van Mastodon is ook nog actief in Gone Is Gone, samen met Tony Hajjar van At The Drive-In, Troy Van Leeuwen van Queens Of The Stone Age en gitarist-toetsenist Mike Zarin. Niet alleen Sanders en Zarin zijn te zien in de clip bij Echolocation, maar ook de twee kinderen en de vrouw van Sanders.

Afgelopen weekend stond Trivium in Kortrijk op het Alcatraz-festival te spelen en gisteren in Tilburg. Naast oude hits stond daar ook The Sin And The Sentence op de setlist. De digitale single zal waarschijnlijk te horen zijn op het aankomende album dat in de herfst wordt verwacht.

Ook present op Alcatraz: Obituary. Hoe dat er ongeveer uitzag, kun je zien door de live-video bij Sentence Day te bekijken. De track staat op het zelfgetitelde album. De beelden zijn opgenomen tijdens de tour met Gruesome.

Op 15 september verschijnt Through Worlds Of Stardust van Steelheart. Dat is het geesteskind van zanger/componist/gitarist Miljenko Matijevic. You Got Me Twisted is de tweede single van de hardrockband die al in 1990 het debuut ter wereld bracht.

Sinds kort ligt Wall Of Sound van Marty Friedman in de winkels. De ex-gitarist van Megadeth heeft ter promotie daarvan een door Junya Masuyama geregisseerde videoclip online laten zetten van Whiteworm.

Enslaved zet nieuw nummer online
Geplaatst op 14-08-2017 om 21:38u

Dit weekend stond Enslaved nog op het Alcatraz festival in Kortrijk, maar de band heeft ook een nieuwe videoclip uitgebracht. Als preview voor het nieuwe album E heeft de band een clip gemaakt bij albumopener Storm Son. Als je verder leest kun je het nummer alvast beluisteren. E werd opgenomen in de Duper & Solslottet Studios in het Noorse Bergen, om daarna gemixt te worden door Jens Bogren in zijn Fascination Street Studios. Het nieuwe album van de Noren ligt op 13 oktober in de winkels. Exact een maand later is de band eer live te zien in TivoliVredenburg in Utrecht. Op 26 november is Enslaved ook nog te zien in de Biebob in Vosselaar.

Nieuw album van The Unguided
Geplaatst op 14-08-2017 om 21:29u

The Unguided - met in haar gelederen de voormalig Sonic Syndicate-broers Richard en Roger Sjunnesson - heeft een nieuw album in de startblokken staan. De nieuwe plaat heet And The Battle Royale en is het eerste met nieuwe zanger/gitarist Jonathan Thorpenberg. Hij vervangt Roland Johansson, die vorig jaar de band verliet. Vanaf 10 november moet het album in de winkels liggen. Als je de digipack aanschaft, krijg je er ook nog eens een dvd bij met daarop het allerlaatste concert waarop Johansson meedoet.

Preview van nieuwe Satyricon
Geplaatst op 11-08-2017 om 16:00u

Als voorproefje op het nieuwe album Deep Calleth Upon Deep heeft Satyricon nu de eerste single uitgebracht, wat het titelnummer van de plaat is. Als je verder leest kun je het nummer Deep Calleth Upon Deep beluisteren. De nieuwe plaat ligt vanaf 22 september in de winkels. Kort erna, op 26 en 27 september, is Satyricon te zien in respectievelijk Poppodium 013 in Tilburg en Biebob in Vosselaar.

Standbeeld voor Chris Cornell
Geplaatst op 10-08-2017 om 16:35u

Chris Cornell krijgt een standbeeld. Volgens The Seattle Times heeft zijn weduwe Vicky kunstenaar Wayne Toth ingehuurd om een beeld te maken van de Soundgarden-zanger. Het is de bedoeling dat het beeld over een maand of zeven af is en daarna ergens in Seattle geplaatst wordt. De exacte locatie wordt nog gezocht. Toth was al eerder verantwoordelijk voor het beeld van Johnny Ramone, dat bij zijn graf op de Hollywood Forever begraafplaats staat. Chris Cornell werd op 18 mei dood aangetroffen in zijn hotelkamer in Detroit. De avond ervoor had hij met zijn band Soundgarden nog een show in die stad gegeven.

Septicflesh zet nieuw nummer online
Geplaatst op 10-08-2017 om 16:15u

Op 1 september komt het nieuwe album Codex Omega uit van Septicflesh. Deze Grieken hebben als voorproefje nu het nummer Enemy Of Truth online gezet. Lees verder om dit nieuwe nummer te beluisteren. Het nieuwe album werd door Jens Bogren geproduceerd. Als bonus krijg je bij de cd- en vinylversies nog een extra schijf met daarop drie tracks waarop de band samenwerkt met het Filmharmonic Orchestra of Prague.

Elf nieuwe namen voor Netherlands Deathfest
Geplaatst op 07-08-2017 om 12:15u

Netherlands Deathfest voegt vandaag elf nieuwe namen toe aan de poster. At The Gates, Grave, Darkspace, Blood, Internal Bleeding, The Ominous Circle, Kjeld, Pulmonary Fibrosis, Sacrificial Slaughter, Meat Spreader en Hacavitz voegen zich bij onder meer Carcass, Angel Witch, 1349, Suffocation en Aura Noir. De derde editie van Netherlands Deathfest vindt plaats van 2 t/m 4 maart 2018 in Poppodium 013 in Tilburg. Kaarten kosten 119 euro. Alle informatie vind je op www.deathfests.com.

De eerste namen voor Wacken Open Air 2018
Geplaatst op 05-08-2017 om 16:46u

Traditioneel maakt de organisatie van Wacken Open Air op de slotdag van het festival de eerste namen bekend voor de editie van het daaropvolgende jaar. Het Noord-Duitse festival zal in 2018 op 2, 3 en 4 augustus plaatsvinden. De eerste bevestigingen zijn Amorphis, Arch Enemy, Bannkreis, Belphegor, Deserted Fear, Dirkschneider, Doro (met een speciale show), Epica, Firewind, In Extremo, Knorkator, Nightwish, Running Wild (met een exclusieve show), Sepultura en Watain. In totaal zullen meer dan honderdvijftig bands aantreden. De voorverkoop begint dit weekeinde, namelijk in de nacht van zondag op maandag om middernacht via metaltix.com. Bijgaand vind je alvast een eerste trailer voor Wacken Open Air 2018.

Het debuutalbum van VUUR komt 20 oktober uit
Geplaatst op 05-08-2017 om 11:19u

Zet het alvast in jouw agenda: Op 20 oktober brengt VUUR via platenmaatschappij InsideOut Music het eerste studio-album In This Moment We Are Free – Cities uit. Hoewel het om een debuut gaat, zijn de meeste bandleden absoluut geen onbekenden. Deze nieuwe Nederlandse band is namelijk rondom Anneke van Giersbergen (The Gentle Storm, ex-The Gathering) gebouwd en bevat naast de populaire zangeres tevens drummer Ed Warby (Ayreon, ex-Gorefest), bassist Johan van Stratum (Stream Of Passion) en gitaristen Jord Otto (ex-ReVamp) en Ferry Duijsens (The Gentle Storm). De cd is geproduceerd door de van onder meer After Forever bekende Joost van den Broek. Hij heeft de songs bovendien samen met Van Giersbergen geschreven, met input van Mark Holcomb (Periphery), Esa Holopainen (Amorphis), Daniel Cardoso (Anathema) en de beide gitaristen van VUUR.

VUUR komt voort uit de beslissing van Anneke van Giersbergen om haar muzikale focus te begrenzen, door zich als solo-artiest voortaan te richten op akoestische folkmuziek en met de band VUUR een stevige, progressieve richting in te slaan. Tekstueel draait In This Moment We Are Free – Cities, zoals de titel al aangeeft, om steden en vrijheid. "Blootstelling aan grote steden kan overweldigend zijn en je kunt overspoeld raken door alles om jou heen. Tegelijkertijd is het gemakkelijk om een vreemdeling te zijn in een grote stad en voor mij brengt dat ook een gevoel van vrijheid met zich mee. Afgelopen jaar heb ik veel nagedacht over de voordelen van het plattelands- versus het stadse leven, nadat mijn gezin en ik terug zijn verhuisd naar de stad. Het is erg opwindend, maar tegelijkertijd ken ik die gewaarwording van stedelijke eenzaamheid door ervaringen uit het verleden. De albumhoes (van Black & Finch) weerspiegelt die dualiteit," aldus Van Giersbergen.

Het album zal beschikbaar zijn als 'special edition' cd-digipak, als gatefold dubbel-lp plus cd en als digitale download. Bijgaand vind je de albumhoes, de tracklist en een preview met korte stukjes van alle elf songs.

Steppenwolf-toetsenist overleden
Geplaatst op 04-08-2017 om 21:42u

Goldy McJohn, de originele toetsenist en mede-oprichter van Steppenwolf, blijkt op dinsdagochtend 1 augustus te zijn overleden aan de gevolgen van een hartaanval. De Canadese muzikant kwam als John Raymond Goadsby ter wereld. Toen hij in 1965 lid werd van The Sparrows, veranderde John Goadsby in overleg met zanger en bandleider John Kay zijn artiestennaam in Goldy McJohn. Na een aantal line-up wijzigingen en een verandering van de groepsnaam in Steppenwolf kwam eind jaren zestig het grote succes, met hitsingles als Born To Be Wild, Magic Carpet Ride en The Pusher. McJohn nam zeven studio-albums en twee liveplaten op met Steppenwolf, totdat de beste man in 1975 door Kay werd ontslagen. Later nam de toetsenist nog deel aan verschillende herenigingen van Steppenwolf en maakte hij enige tijd deel uit van Humble Pie.

McJohn was van oorsprong een klassiek geschoolde pianist en was een van de pioniers van het gebruik van het elektronische (Hammond)orgel binnen de hard rock en heavy metal. Goldy McJohn is 72 jaar oud geworden. Afgelopen jaar was Steppenwolf (eindelijk) voor de eerste maal genomineerd voor opname in de Rock 'N' Roll Hall Of Fame, maar helaas werden de hardrockers toch (nog) niet in die prestigieuze eregalerij opgenomen. Mocht dat een van de komende jaren alsnog gebeuren, dan is John Kay nu het enige nog levende originele bandlid dat die uitverkiezing mee kan maken.

Goldy McJohn (R.I.P.)

Wacken livestream met o.a. Megadeth en Alice Cooper
Geplaatst op 02-08-2017 om 18:37u

Vandaag (woensdag) kunnen de bezoekers van het Noord-Duitse festival Wacken Open Air alvast genieten van een uitgebreid campingprogramma, maar morgen begint het festival officieel pas echt. Dan begint ook de livestream, die alle thuisblijvers drie dagen lang de gelegenheid geeft om via internet rechtstreeks mee te kijken en luisteren naar een aantal shows. Het uitzendschema voor donderdag 3 augustus is:

15:00 – 15:45 uur: Skyline
16:00 – 16:45 uur: Ross The Boss
17:00 – 18:00 uur: Europe
18:15 – 19:30 uur: Status Quo
20:00 – 22:00 uur: Accept met orkest
22:15 – 23:00 uur: Flotsam And Jetsam (opgenomen show)
23:00 – 00:00 uur: Mambo Kurt (opgenomen show)

Het programma voor vrijdag 4 en zaterdag 5 augustus is nog niet bekend, maar de organisatie belooft dat in elk geval de concerten van Megadeth en Grave Digger (op vrijdag) alsmede Alice Cooper en Subway To Sally (op zaterdag) via de livestream te volgen zijn. De livestream wordt verzorgd door Telekom en MagentaMusik360, dat er voor zorgt dat de beelden in 360 graden worden aangeboden. De stream is vanaf donderdagmiddag te volgen via stream.wacken.com en magenta-musik-360.akamaized.net.

Kun jij op jouw televisietoestel toevallig de Duitse zender 3Sat ontvangen? Dan heb je helemaal geluk, want komende zaterdagavond zendt dat kanaal vanaf 20.15 uur live de complete show uit van Avantasia. Daarnaast zal 3Sat onder meer (gedeeltes van) de optredens van Volbeat, Apocalyptica en Status Quo op televisie vertonen.

Update: Goed nieuws voor alle Volbeat-fans! Het optreden van vanavond (donderdag) wordt weliswaar niet rechtstreeks uitgezonden op de livestream, maar zal waarschijnlijk komende zaterdag alsnog worden gestreamd en vanaf dat moment bovendien als 'Video on demand' beschikbaar zijn.