22-09-2019

Review: ISON - Inner-Space
Geplaatst op 17-09-2019 om 10:54u

Review: ISON - Inner-Space“The new album is so beautiful and dreamy, you're all going to float away into space and cry!” Dat postte ISON op 25 juni. En het is nog waar ook, hoewel er eerder sprake is van bewonderen dan van huilen. Heb je even genoeg van alle ellende in de wereld om je heen? Heb je even behoefte om op bed neer te ploffen en je hoofd tot rust te laten komen? Zet dan Inner-Space op.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Zes nieuwe clips met onder meer Devin Townsend
Geplaatst op 16-09-2019 om 14:15u

D C Turner is de regisseur van de clip bij het cinematische Why? van Devin Townsend. De track staat op het eerder dit jaar verschenen Empath. De Canadees komt met zijn EMPATH – European Tour Vol. 1 samen met supportact Haken op 16 november naar Trix in Antwerpen en een dag later naar 013 in Tilburg.

De door Luke Bather geregisseerde film bij Denial van Pijn is een bijzondere. De leden van de Engelse postmetalband vroegen mensen om hun aangrijpende verhalen te delen. Vervolgens zijn die omgezet in artwork, teksten en muziek. Het nummer staat op Loss.

Op 15 november releaset Mascot Records Mask Of All Misery van Meshiaak. Een voorproefje van de tweede full-length van de Australische formatie vind je hier met de beelden bij Bury The Bodies.

De Italiaanse symphonic deathmetalband Nightland heeft de nieuwe single One Million Suns uitgebracht, als teaser voor het nog titelloze album dat dit najaar verschijnt. De band presenteert de nieuwe collectie songs op vrijdag 8 november tijdens het Brainstorm Festival in Apeldoorn.

René U Valdes is de man achter de beelden bij Arcadia van Smash Into Pieces. Dat is de alternatieve rockgroep die sommige Amaranthe-fans kennen via de voor Jake E. invallende cleane zanger Chris Adam Hedman Sörbye. De groep tourt later dit jaar door Europa, maar slaat Nederland en België over. De dichtstbijzijnde optredens zijn op 18 december in Köln en een dag later in Bochum.

Sinds kort ligt Burning Sermons van Liv Sin in de winkels. Daarop staat onder meer Hope Begins To Fade, waarin Liv Jagrell (ex-Sister Sin) hulp krijgt van Björn ‘Speed’ Strid (Soilwork, The Night Flight Orchestra). Ted Lindén regisseerde de clip.

Interview met Scarlet Stories
Geplaatst op 16-09-2019 om 11:50u

Degene die Scarlet Stories al eens live gehoord heeft of een van de twee ep's heeft beluisterd, weet al dat deze progressieve band garantstaat voor kwaliteit. De dynamische en verhalende composities zijn tot nu toe echter voor het grotere publiek een goed bewaard geheim. Wellicht dat Necrologies daar verandering in brengt. Zangeres Lisette van den Berg, onder meer bekend van Ayreon, vertelt graag over het debuutalbum, de releaseshow, het artwork, de geslaagde crowdfundingcampagne. Je kunt Jeffrey's interview met Scarlet Stories hier lezen!

Interview met Scarlet Stories

Review: Scarlet Stories - Necrologies
Geplaatst op 16-09-2019 om 11:30u

Review: Scarlet Stories - NecrologiesWat een geweldige cd! Zo, dat is eruit. Dat Scarlet Stories prachtige composities kan schrijven, wisten de trouwe volgers al sinds de eerste twee ep’s. Ze zorgden ervoor dat de crowdfundingcampagne om de studiokosten te financieren voor de eerste full-length slaagde. Met het voltijdsdebuut Necrologies overtreft de eigenzinnige groep zichzelf en zullen er deuren openen voor deze progressieve rock/metalformatie. Veel meer metalfans gaan kennismaken met de groep die op de Rockacademie is ontstaan als akoestisch project van zangeres Lisette van den Berg en gitarist Bram te Kamp. Vanwege de dynamiek van de composities is het project uitgegroeid tot een band van zes muzikanten.

Voormalig DragonForce-bassist nu werkzaam bij Kreator
Geplaatst op 16-09-2019 om 11:14u

Onlangs kwam het verrassende nieuws dat bassist Frédéric Leclercq afscheid genomen had van DragonForce. Net zo verrassend is nu het nieuws dat de Fransman is toegetreden tot de Duitse thrashgigant Kreator. Dit houdt tevens in dat Christian "Speesy" Giesler de band verlaten heeft. Frontman Mille Petrozza bedankt hem voor wat ze samen bereikt hebben de afgelopen 25 jaar en wenst hem het beste voor de toekomst. Vanaf maart tourt de band weer door Europa, als co-headliner met Lamb Of God. Die tour brengt de bands onder meer op 4 april naar de Turbinenhalle in Oberhausen en op 19 april naar de Ancienne Belgique in Brussel.

Review: Sonata Arctica - Talviyö
Geplaatst op 16-09-2019 om 09:22u

Review: Sonata Arctica - Talviyö Het nieuwe album van Sonata Arctica heet Talviyö. Dat is Fins voor winternacht. Het is geen overkoepelend thema, maar het album straalt wel een winterse sfeer uit, aldus bandleider en songwriter Tony Kakko. Dat is alleen lastig te testen als de promo-versie van het album beluisterd moet worden in de zomermaanden en dan ook nog eens tijdens een hittegolf. Wel is het zo dat Talviyö het meest melancholische werkje is van de Finse melodieuze metalformatie. In dat opzicht zal het uitermate geschikt zijn om te beluisteren tijdens de winterperiode.

Verslag van Ayreon - Electric Castle Live and Other Tales
Geplaatst op 15-09-2019 om 19:50u

Twee jaar na het livespektakel Ayreon Universe verandert Tilburg opnieuw in 'Ayreon Centraal' met als epicentrum poptempel 013. Vanuit 64 landen zijn er 12.000 aanwezigen bij de vier shows die in het teken staan van de integrale uitvoering van Into The Electric Castle, het magnum opus van de progressieve metal-musicus Arjen Anthony Lucassen. De beroering rondom deze bijzondere gelegenheid is groot met vlaggen verspreid door de stad, Ayreon-bier, Ayreon-burgers, een tentoonstelling rondom het artwork en een camping die een groot deel van de gasten accommodeert. Walter en Tonnie waren bij de tweede voorstelling. Je kunt hun verslag hier lezen!

Review: Mesarthim - Ghost Condensate
Geplaatst op 15-09-2019 om 11:25u

Review: Mesarthim - Ghost CondensateHet anonieme Australische tweetal dat schuilgaat achter het ambient blackmetalproject Mesarthim timmert de laatste jaren flink aan de weg. Met de in kosmische sferen ondergedompelde, spannende mengelmoes van spacy synthesizerklanken en trippende black metal, wist het duo zich in de kijker te spelen van Avantgarde Music, dat inmiddels alle oude full-lengths op de markt heeft gebracht. Het is terecht dat Mesarthim - samen met vergelijkbare pioniergroepen als Violet Cold, Abstract Void, Germ en Progenie Terrestre Pura - inmiddels erkenning begint te krijgen, want de geheel eigenzinnige kruisbestuiving van dromerige ambient, opzwepende futurepop à la VNV Nation en extatische black metal leverde al een hele reeks uitstekende platen op.

Udo Dirkschneider gaat Accept-album integraal spelen
Geplaatst op 14-09-2019 om 20:55u

We waren in de veronderstelling dat voormalig Accept-zanger Udo Dirkschneider inmiddels gestopt was met het spelen van songs van zijn oude band, maar dat blijkt niet te kloppen. Integendeel, in de zomer van 2020 zal Udo tijdens het Wacken Open Air-festival met zijn huidige begeleidingsband het populaire Accept-album Metal Heart uit 1985 integraal ten gehore brengen. Dit in verband met het 35-jarig jubileum van het desbetreffende album. De kleine generaal met de stembanden van schuurpapier belooft dat deze show bovendien een grote verrassing zal bevatten.

Dirkschneider zal daarnaast een tweede concert geven op de aankomende, reeds uitverkocht editie van Wacken Open Air, waarbij hij met zijn band U.D.O. ondersteuning krijgt van hetzelfde militaire orkest dat hen in 2015 ook al bijstond op het Noord-Duitse evenement. Er is echter een goede reden voor deze hernieuwde samenwerking, want medio 2020 zullen U.D.O. en het militaire orkest namelijk een gezamenlijke cd uitbrengen met louter nieuwe songs.

Andere nieuwe namen op de affiche van Wacken Open Air 2020 zijn Orden Ogan, While She Sleeps en Kampfar. De 31e editie van het festijn vindt officieel plaats van 30 juli t/m 1 augustus, maar aan de vooravond beginnen reeds de Metal Battle en diverse andere optredens. Eerder werd al de komst van onder meer Judas Priest, Amon Amarth, Sodom en Mercyful Fate aangekondigd. Bijgaand vind je de voorlopige line-up, maar daar komen nog een honderdtal namen bij.

Review: Zeremony - Cosmic Dystopia
Geplaatst op 14-09-2019 om 16:00u

Review: Zeremony - Cosmic DystopiaRetrorockformatie Zeremony kwam twee jaar geleden erg leuk voor de dag met de eerste full-length Soul Of The Zeremony. De minimalistische, Deep Purple-achtige “organ driven rock” die de Duitsers maken, is dan nog niet helemaal perfect uitgewerkt, maar heeft zeker potentie. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is er een nieuwe, vijf tracks tellende ep Cosmic Dystopia.

Vier nieuwe namen voor Pitfest
Geplaatst op 14-09-2019 om 14:45u

Pitfest blijft met nieuwe namen gooien voor hun vijfde verjaardag in mei 2020. De Braziliaanse thrash metal band Violator komt naar Erica voor een exclusieve Benelux show. Violator heeft een enorme schare volgers op Facebook (270.000!) en staat bekend als een "do it yourself" band. De Brazilianen zijn niet vaak te bewonderen in Nederland. Vorig jaar werd er bijvoorbeeld maar 1 show gespeeld op het Europese vasteland en dit was in Tsjechië. Naast Violator werden ook Dödsrit, Hellripper en Dissidence toegevoegd aan de line-up. Dat breng het totaal alweer op 20 bevestigde bands. De komende weken en maanden worden nog minstens 16 namen toegevoegd. Alle informatie is te vinden op www.pitfest.nl.

Vier nieuwe namen voor Pitfest

Magic O Metal: metalavontuur voor de kinderen
Geplaatst op 14-09-2019 om 13:50u

Gitarist Sander Gommans (After Forever) en tekenaar Scott Wenmakers willen hun passie voor metal overdragen aan de volgende generatie. Ze zijn een nieuw project begonnen genaamd Magic O Metal, waarin een avontuur en de muziek samenkomen. Door middel van een cd en een boek kunnen kinderen dit beleven. Het verhaal heeft een open einde en daagt de kinderen uit om het eerste avontuur tot een goed einde te brengen.

De mannen zijn nu een crowdfundingsactie begonnen om dit te bekostigen. Je kunt daarmee onder meer het boek, de cd, t-shirts en zelfs een speciale Magic O Metal gitaar bestellen. Meer informatie over Magic O Metal vind je op www.magicometal.nl, waar ook de spullen te bestellen zijn. En binnenkort vertelt Sander er hier nog veel meer over in een interview.

Review: Asagraum - Dawn Of Infinite Fire
Geplaatst op 14-09-2019 om 09:10u

Review: Asagraum - Dawn Of Infinite FireHoewel er in Nederland op blackmetalgebied behoorlijk wat goede bands rondlopen, blijven deze zowel nationaal als internationaal onderbelicht. Het pas in 2015 opgerichte Asagraum (een combinatie van “Asag”, een demon in de Sumeriaanse mythologie, en “raum”, dat voor ruimte staat) is een van de weinige uitzonderingen. Dat ligt deels aan het feit dat er alleen maar vrouwen in de line-up te vinden zijn. Maar gelukkig is dat niet de enige reden.

Nieuwe clips: Lacuna Coil, Helloween, As I Lay Dying...
Geplaatst op 13-09-2019 om 21:55u

Volgende week vrijdag releaset Nuclear Blast Records het zevende studio-album Shaped By Fire van As I Lay Dying. Daarop staat onder meer Blinded. De metalcoregroep komt op 16 oktober naar Brussel, een dag later naar Tilburg en op 19 oktober naar Keulen.

Roberto Saku Cinardi is de regisseur van de beelden bij Reckless van Lacuna Coil. De track van de Italiaanse groep staat op Black Anima, dat op 11 oktober verschijnt via Century Media Records.

Een week eerder komt United Alive van Helloween uit. Tijdens de Pumpkins United-tour voerde de legendarische band onder meer een prachtige uitvoering van Forever And One op.

Heart Like A Grave is de titel van het tweede voorproefje van het nieuwe album van Insomnium. De melancholische Finnen namen de bijbehorende clip op in Koli Northern Karelia en Lamminahon Talo, Vaala.

Frontman Tom Keifer staat vooral bekend om zijn bijdragen aan Cinderella, maar hij maakt ook solo-albums. Sinds het uiteenvallen van de rockband ligt daar dan ook de focus op. Rise is het titelnummer van zijn derde soloplaat, die vandaag is uitgekomen.

Danny Worsnop (Asking Alexandria, We Are Harlot) is te gast bij All That Remains in Just Tell Me Something. De melodieuze track staat op Victim Of The New Disease. Dat is de negende full-length van de Amerikaanse formatie, die inmiddels meer dan twintig jaar actief is.

Review: Sacri Monti - Waiting Room For The Magic Hour
Geplaatst op 12-09-2019 om 16:30u

Sacri Monti was één van de vele bands uit San Diego die in 2018 Roadburn overnam. De ‘San Diego-takeover’ bestond naast Sacri Monti uit Joy, Earthless, Arctic, Volcano, Harsh Toke, Petyr, Pharlee en Red Octopus. Dat Walter Hoeijmakers deze bands voor Roadburn strikte, is niet verwonderlijk. In de Zuid-Californische rockscene zit namelijk veel talent. Het is een hechte, bruisende culturele scene die bestaat uit mensen die houden van skaten, surfen en muziek maken. Qua muziekstijl bevinden de bands zich vooral in de heavy psych-hoek.