24-08-2019

Nieuw album van Jinjer
Geplaatst op 23-08-2019 om 20:00u

Op 25 oktober komt het nieuwe album van Jinjer uit via Napalm Records. Macro is de derde full-length van de progressieve moderne metalformatie. De Oekraïense band rond zangeres Tatiana Shmailyuk tourt later dit jaar samen met special guest The Agonist door Europa en doet daarbij Nederland, België en Duitsland aan. Allereerst op 23 november in Gebäude 9 te Keulen, een dag later in Zeche te Bochum, op 26 november in Q-Factory in Amsterdam, op de 27e in Dynamo te Eindhoven en een dag later in Zappa te Antwerpen. Als je verder leest, kun je de door Shah Talifta geregisseerde clip bij Judgement (& Punishment) bekijken.

Nieuwe clips: Helloween, Sonata Arctica, Visions Of Atlantis...
Geplaatst op 23-08-2019 om 18:30u

Volgende week vrijdag komt Wanderers van Visions Of Atlantis uit via Napalm Records. Daarop staan drie ballads, waaronder Nothing Lasts Forever. Er zijn vijf albumreleaseshows van de symfonische metalformatie rond zangeres Clémentine Delauney. Voor de meeste Nederlanders is die op de releasedatum in Bochum het dichtste bij.

Halloween is de tweede single van United Alive, het aankomende live-album/dvd/blu-ray van Helloween. Deze verschijnt op 4 oktober. De release bevat beelden uit Wacken, Madrid en als bonus die uit Espaço das Américas in São Paulo. Tijdens de Pumpkins United-tour stond Michael Kiske voor het eerst sinds 1993 met Helloween op het podium.

Op 6 september releaset Nuclear Blast Records Talvyiö van Sonata Arctica. Daarop staat onder meer Cold, waarbij een videoclip online is gezet. Mikko Tegelman en Pasi Kauppinen zijn verantwoordelijk voor de mix. Tegelman is tevens de producer. De master is in handen van Svante Forsbäck.

Sinds vorige week ligt In Our Wake van Atreyu in de winkels. De groep die in juni op FortaRock stond, staat onder contract bij Spinefarm Records. Op de deluxe-editie staat Generation, waarbij een clip openbaar is gemaakt.

De Engelse grindformatie Geist heeft beelden online gezet bij de track Sleep Deprived. De furieuze track staat op Swarming Season (2019), dat opgenomen en gemixt is door Joe Clayton en gemasterd door Will Killingsworth.

In februari tourde Martyr door Japan. Daarvan zijn opnamen gemaakt die op Martyr – Live In Japan zijn verschenen via Pt78 Records. Bekijk hier de opnamen van Afterlife. Eerder deelden we de clip bij het opnieuw opgenomen English Forces (origineel dateert van 1984).

Nieuw album van Alcest
Geplaatst op 23-08-2019 om 12:54u

Dit najaar brengt Alcest zijn zesde album uit. De nieuwe plaat heet Spiritual Instinct, werd opgenomen in de Drudenhaus Studios en ligt vanaf 25 oktober in de winkels. Nog voor de releasedatum is Alcest live te zien. Op 28 september staat de tweemansformatie in Paradiso te Amsterdam, bij Amenra in het voorprogramma. 18 oktober is Alcest ook te zien op Into The Void in Leeuwarden. Tot slot is de band ook te zien op de Eindhoven Metal Meeting in december. De band heeft tegelijk met de aankondiging van het nieuwe album ook een nieuwe videoclip uitgebracht. Als je verder leest kun je de clip bij het nummer Protection bekijken. Deze video werd door Craig Murray geregisseerd.

Nieuw album van Alcest

Rock Hard festival maakt eerste namen bekend
Geplaatst op 23-08-2019 om 12:18u

Al vele jaren staat het Rock Hard festival met pinksteren op de festivalkalender. Zo ook volgend jaar. Dan wordt het Duitse festival gehouden van 29 t/m 31 mei, natuurlijk in het amfitheater van Gelsenkirchen. De eerste namen zijn nu bekend: Accept, Sacred Reich, Grave Digger, Alcest, Razor en Nifelheim. Daar komen nog 16 bands bij. De kaartverkoop is nu ook begonnen. Een ticket voor het Rock Hard festival kost 97,90 euro. Wil je ook op de camping staan, dan komt er 26 euro bij. Alle informatie vind je op www.rockhardfestival.de.

Review: The Dead Daisies - Locked And Loaded
Geplaatst op 23-08-2019 om 11:45u

Review: The Dead Daisies - Locked And LoadedSinds de oprichting van de hardrockband The Dead Daisies is het een komen en gaan van bekende topmuzikanten. De komende wisseling van de wacht lijkt aanstaande. Bassist Marco Mendoza en zanger John Corabi zouden de band hebben verlaten. Glenn Hughes (ex-Deep Purple) wordt genoemd als vervanger van beide muzikanten. Hij zou dan de zang en basgitaar op zich gaan nemen. Nu is nog niks officieel naar buiten gebracht, maar als dit waar is, dan is het een bijzondere verandering in de line-up. Marco en John zijn populaire bandleden die ongetwijfeld gemist gaan worden. Ook is het twijfelachtig of Glenn wel bij de band past, maar anderzijds maakt de vocale bijdrage van de topvocalist nieuwsgierig.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Preview van nieuw album In Mourning
Geplaatst op 23-08-2019 om 11:00u

Op 4 oktober releaset Agonia Records Garden Of Storms van In Mourning. Dat is de vijfde full-length van de progressieve melodeathband. De Zweedse muzikanten werkten samen met Jonas Kjellgren ten aanzien van de mix en master. Het artwork is van Kristian Wåhlin. Lees verder om de door Jonsjonna Photo geregisseerde clip bij de eerste single Black Storm te bekijken.

Preview van nieuw album In Mourning

Foto's van Into The Grave
Geplaatst op 22-08-2019 om 21:02u

Onlangs plaatsten we al ons verslag van Into The Grave, dat van 9 t/m 11 augustus gehouden werd onder de schuine Oldehove in Leeuwarden. Bands als Opeth, Anthrax, Powerwolf, Sacred Reich, Sick Of It All, Lacuna Coil en Queensrÿche stonden er op het podium. Je kunt onze uitgebreide fotoserie van Into The Grave 2019 hier bekijken!

Foto's van Into The Grave

Derde album van Dictated
Geplaatst op 22-08-2019 om 19:49u

Phobos is de titel van het derde album van Dictated. De nieuwe plaat van deze Nederlandse dames en heren bevat gastbijdrages van Benighted-frontman Julian Truchan en ex-Aborted-gitarist Mendel Bij De Leij. Opnames vonden plaats in de Double Impact Productions met Pieter Tjeerdsma en WD Glashouwer achter de knoppen. De albumhoes werd verzorgd door Greg 'AbsuManiac' Czart. Phobos ligt vanaf 25 oktober in de winkels, maar als je verder leest kun je de nieuwe videoclip bij openingstrack Hypso alvast bekijken.

Derde album van Dictated

Nieuwe clips: Dream Theater, Bad Wolves, Periphery...
Geplaatst op 22-08-2019 om 17:00u

Op 9 september worden de data bekendgemaakt van de Europese tour van headliner Five Finger Death Punch en support(!)acts Bad Wolves en Megadeth in het begin van volgend jaar. Bryan Ramirez regisseerde de clip bij de single I’ll Be There van de wolven, de eerste van het aankomende album N.A.T.I.O.N., dat in het najaar verschijnt.

De progressieve muzikanten van Dream Theater hebben een geanimeerde videoclip online laten zetten bij Barstool Warrior. De track staat op het eerder dit jaar uitgebrachte album Distance Over Time. De Amerikanen touren vanaf eind september door hun eigen land en spelen daarbij ter ere van het twintigjarig jubileum Metropolis Part 2: Scenes From A Memory in zijn geheel.

Het concept van de door Justin Reich geregisseerde clip bij Chvrch Burner van Periphery is gebaseerd op “one where kids grow up too fast and the irresistible power of money converges”. De track staat op Periphery IV: Hail Stan.

Op 1 november releaset Season Of Mist Nug So Vile van Cannabis Corpse. Het is het zesde album van de weedmetalformatie uit Verenigde Staten. Drummer Josh "Hallhammer" Hall is verantwoordelijk voor de animaties bij het titelnummer.

Het internationale collectief Ascend The Hollow, voorheen bekend onder de naam Xerosun, heeft beelden openbaar gemaakt bij Vessels. De zowel melodieuze als brute track staat op het eerder dit jaar uitgebrachte Echoes Of Existence.

Begin jaren negentig verraste Nocturnus met keyboardpartijen en geluidseffecten in de deathmetalwereld. Inmiddels is er Nocturnus AD, dat in het leven geroepen is door zanger/drummer Mike Browning (een van de drie oprichters van Morbid Angel, in 1992 ontslagen bij Nocturnus), en is er in mei via Profound Lore Records een nieuw album uitgekomen. Op Paradox staat onder meer Apotheosis. De animaties bij de track zijn van Michael Ricks en de regisseur is Jason Stevens.

Nieuw album van Entrails
Geplaatst op 22-08-2019 om 14:00u

Rise Of The Reaper is de titel van het nieuwe album van Entrails. Het is de zesde full-length van de deathmetalband uit Linneryd en Växjö. De langspeler verschijnt op 11 oktober via Metal Blade Records. Het artwork komt van de hand van Marc Niederhagemann (ArtWars-Mediadesign) en Dan Swanö is verantwoordelijk voor de mix en master. Gitarist Pontus "Penki" Samuelsson is geswitched naar bas en vocalen. Nieuw zijn drummer Arvid Borg (Carneus, Resonance Cascade, Stridsvagn, ex-Sorthug) en gitarist Markus Svensson (Nuclear Salvation). Op 18 januari volgend jaar speelt de Zweedse formatie op Drachten Deathfest in Iduna. Als je verder leest, kun je de single Crawl In Your Guts beluisteren.

Nieuw album van Entrails

Review: Pijn & Conjurer - Curse These Metal Hands
Geplaatst op 22-08-2019 om 11:00u

Review: Pijn & Conjurer - Curse These Metal HandsPijn en Conjurer zijn momenteel misschien wel de meest interessante bands aan het Britse firmament. Beide hangen in de zwaardere en lompere uithoeken van het metaluitspansel. In oppervlakkige zin zou u het doomsludge kunnen noemen, maar daarmee doet u de bands tekort. Wie de bands kent, zal dat beamen. Deze twee bands sloegen vorig jaar de handen ineen voor een eenmalige samenwerking op het Bristolse Arctangent Festival. Daar vloeide deze ep uit voort. En dit jaar prijken hun namen wederom op de poster. De releasedatum valt dan ook samen met het festival.

Debuutalbum van Gregor Mackintosh' Strigoi
Geplaatst op 22-08-2019 om 09:00u

Vorig jaar kwam er helaas een einde aan het project Vallenfyre. Daarmee sloot Greg Mackintosh een moeilijke, maar tevens cathartische periode in zijn leven af. De gitarist van Paradise Lost riep het project in het leven om eer te betonen aan zijn vader John, die tien jaar geleden overleed. Het was van begin af aan bekend dat Vallenfyre een tijdelijke identiteit zou zijn. Een paar dagen na de laatste Vallenfyre-show in september kondigde de negenenveertigjarige Engelsman aan om met een nieuwe band te beginnen: Strigoi. De naam komt uit de Romeinse mythologie.

Mackintosh vormt in Strigoi een duo met Chris Casket (Extreme Noise Terror, Vallenfyre). Op 22 november verschijnt het twaalf tracks tellende debuutalbum Abandon All Faith via Nuclear Blast Records, waarop Waltteri Väyrynen (Paradise Lost) als sessiedrummer te horen is. De opnamen vonden plaats in Black Planet studio van Mackintosh tussen januari en maart van dit jaar. Strigoi zal anders klinken dan Vallenfyre. De multi-instrumentalist omschrijft de stijl als volgt: "old-school death metal, grindcore and punk for a visceral, but cinematic offering of extreme metal. There's a bit of spookiness, even some subtle elements of industrial and even black metal." De eerste single zal binnenkort het daglicht zien.

Alcatraz Hard Rock & metal Festival foto's dag 2
Geplaatst op 21-08-2019 om 21:35u

Vorig weekend vond in Kortrijk weer het Alcatraz Hard Rock & Metal festival plaats. Op zaterdag 10 augustus nam daar Avatar een dvd op. Tevens traden onder meer Thin Lizzy, U.D.O, Mayhem, Hypocrisy, Flotsam And Jetsam en Prong op. We stuurden Conny erheen voor een fotoverslag. Je kunt de foto's van Alcatraz dag 2 hier bekijken!

Stake zet nieuw nummer online
Geplaatst op 21-08-2019 om 21:20u

Stake brengt op 1 november het debuutalbum Critical Method uit. Eigenlijk is het geen debuutalbum, want voorheen was deze Belgische band bekend onder de naam Steak Number Eight en brachten de mannen al vier platen uit. Eerder dit jaar was er al de eerste single Catatonic Dreams, nu kun je alvast genieten van de nieuwe song Doped Up Salvations als voorproefje op het hele album. Als je verder leest kun je de bijbehorende clip bekijken.

Stake zet nieuw nummer online

Alcatraz Hard Rock & metal Festival foto's dag 1
Geplaatst op 21-08-2019 om 21:10u

Vorig weekend vond in Kortrijk weer het Alcatraz Hard Rock & Metal festival plaats. Op dag 1, vrijdag 9 augustus, stonden onder meer Saxon, Queensrÿche, Uriah Heep, Sodom, Vio-Lence en Napalm Death op de planken. Onze uitgebreide fotoreportage van Alcatraz Dag 1 kun je hier bekijken!