16-06-2019

Fotoreportage Rock Hard festival
Geplaatst op 16-06-2019 om 21:46u

In het Pinksterweekeinde wordt elk jaar het Rock Hard festival georganiseerd. In het rustieke amfitheater van Gelsenkirchen treden dan drie dagen lang een stuk of twintig bands op in alle metalgenres. Dit jaar waren Anthrax, Gamma Ray en Watain de headliners. Verder stonden onder meer Cannibal Corpse, Skid Row, Lizzy Borden en Possessed op het programma. Onze fotograaf Jos was aanwezig voor een fotoreportage. Je kunt de hele serie bekijken op onze Facebook-pagina!

Fotoreportage Rock Hard festival

Whitesnake in Tilburg
Geplaatst op 16-06-2019 om 20:41u

Op zondag 26 augustus 1990 zag onze verslaggever Whitesnake voor de eerste keer live, in stadion De Galgenwaard te Utrecht, met support van The Quireboys, Poison en speciale gast Aerosmith. Dankzij een David Coverdale in vocale topvorm en de vingervlugge Steve Vai en onze eigen Ad Vandenberg op gitaar werd het een avond om nooit te vergeten. De dagen dat Whitesnake als headliner voetbalstadions kon vullen, liggen echter lang achter ons. Toch bezoekt de groep ons land om de paar jaar nog trouw bij een Europese rondreis. Meestal fungeert Poppodium 013 als eindstation van zo'n tournee, maar dit keer begint de Brits-Amerikaanse band zijn tocht door Europa met een show in Tilburg. Zowaar met nieuw materiaal op zak, want in mei verscheen Flesh & Blood, het eerste reguliere studio-album van Whitesnake in acht jaar tijd. Gilbert ging een kijkje nemen. Je kunt zijn verslag hier lezen!

Whitesnake in Tilburg

Gitariste gaat Delain verlaten
Geplaatst op 16-06-2019 om 20:20u

Gitariste Merel Bechtold gaat Delain verlaten. Ze zegt zelf dat dit een van de moeilijkste beslissingen in haar leven is, maar na vijf jaar wil ze zich meer kunnen focussen op het waarmaken van haar eigen dromen en haar eigen muziek. Ze kondigt gelijk haar nieuwe band Dear Mother aan, maar ze zal ook met MaYaN nog actief blijven. De dame en heren in Delain betreuren het vertrek maar zijn ook benieuwd waar Bechtold in de toekomst mee komt. Komend weekend is ze voor het laatst met Delain live te zien, tijdens de show op Graspop Metal Meeting.

Gitariste gaat Delain verlaten

Nieuwe enquête: de beste song van de nieuwe Rammstein-cd
Geplaatst op 16-06-2019 om 15:54u

Een maand geleden bracht Rammstein na vele jaren wachten eindelijk een nieuw, titelloos studio-album uit met elf kersverse songs. Binnenkort komt de Duitse industrial metalband het gloednieuwe materiaal live voorstellen aan het Nederlandse en Belgische publiek: op dinsdag 25 juni in de Rotterdamse Kuip en op woensdag 10 juli in het Brusselse Koning Boudewijnstadion. We zijn benieuwd welke nieuwe songs jullie dan hopen te horen. Daarom luidt onze pollvraag ditmaal: "Wat vind jij het beste nummer van de nieuwe, titelloze Rammstein-cd?" Stemmen en reageren kan via de bijgaande link.

Review: BruuT - Blood Moon
Geplaatst op 16-06-2019 om 14:15u

Review: BruuT - Blood MoonHet is inmiddels drie jaar geleden dat Corinne van den Brand, bekend van Acrostichon, weer opduikt op de podia. Dit keer met Razend. Ze heeft nu ook haar basgitaar afgestoft en laat haar diepe grunts weer horen. Dat is alleen maar toe te juichen, want ze is nog even goed als toen ik in 1993 kennismaakte met haar stemgeluid bij Acrostichon. Het album Engraved In Black heeft nooit de waardering gekregen die de band verdiende, maar dat terzijde. Bloed kruipt waar het niet gaan kan en Corinne heeft de handen ineengeslagen met gitarist Albert de Bruin en drummer Joris van Iersel. Beide heren spelen in Crustacean. Joris al vanaf de oprichting in 1989.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Zes nieuwe clips met o.a. Michael Schenker Fest
Geplaatst op 16-06-2019 om 13:00u

Op zondag 6 oktober staat Teramaze op ProgPower Europe in Baarlo. De progressieve metalformatie uit Melbourne promoot daar Are We Soldiers, dat komende vrijdag uitkomt via Mascot Records. Bekijk hier het voorproefje in de vorm van de clip bij From Saviour To Assassin.

Een dag in het leven van Nils Jørgen Nilsen in de video bij Don´t Hassle The Hoff van Aiming For Enrike. Het nummer verschijnt op het album Music For Working Out, dat op 10 januari 2020 uitkomt via Pekula Records. Op 19 juli aanstaande doen de progressieve Noren het Welcome To The Village-festival in Leeuwarden aan.

Avihai Levy en Bar Caspi zijn verantwoordelijk voor de videografie van Hell Born Shove van Walkways. De alternatieve metaltrack staat op het door Nuclear Blast Records uitgebrachte Bleed Out, Heal Out, dat sinds vrijdag in de winkels ligt. De groep uit Tel Aviv staat als support van In Flames op 23 augustus in Effenaar te Eindhoven en een dag later in TivoliVredenburg te Utrecht.

Hoe is het om in een band te zitten? De post-hardcoremannen van het Engelse You Win Again Gravity geven daar antwoord op in de video bij Lights To Leave Behind, die is gemaakt door Shaun Hodson (Loki Films). De animaties zijn van Chris Holmes.

Je kent wellicht Mr. Brightside van The Killers. De alternatieve rockers van Emil Bulls hebben er een cover van gemaakt en daar een videoclip bij online gezet. De track van de Duitsers staat op het recente album Mixtape.

De nieuwe single van Michael Schenker Fest is letterlijk Rock Steady. Robert J. Sexton regisseerde de clip voor de track die op Revelation staat, dat op 20 september via Nuclear Blast Records verschijnt. Daarop zijn vijf vocalisten te horen: Gary Barden, Graham Bonnet, Robin McAuley, Doogie White en speciale gastzanger Ronnie Romero (Ritchie Blackmore's Rainbow).

Clips: Baroness, Infected Rain, The Night Flight Orchestra...
Geplaatst op 15-06-2019 om 13:20u

Volodymyr Shtun is de regisseur van de clip bij The Earth Mantra, de nieuwe single van Infected Rain. Het veelzijdige nummer van de Moldavische metalformatie gaat over de ecologische problemen van de wereld. Op 10 november staat de groep rond zangeres Elena "Lena Scissorhands" Cataraga als support-act in Trix te Antwerpen en exact een week later in TivoliVredenburg te Utrecht. Op beide dagen is Eluveitie de headliner en in België komt special guest Lacuna Coil erbij.

Pamela Strohm is verantwoordelijk bij de beelden bij Tourniquet van Baroness. Het nummer van de rockformatie uit Georgia staat op Gold & Grey, dat sinds gisteren in de winkels ligt. Op 19 november komen de Amerikanen samen met speciale gast Danko Jones en headliner Volbeat naar Ziggo Dome en twee dagen later staan ze in Lotto Arena te Antwerpen.

Satellite is de titel van de nieuwe single van retrorockgroep The Night Flight Orchestra. De Zweden werkten in de NSL-studio te Skara samen met opname-technicus Thomas Plec Johansson. Sebastian Bremen Forslund is verantwoordelijk voor de mix en Thomas Plec Johansson voor de master. René U Valdes is de regisseur van de video. De supergroep werkte samen met Airline Annas (Anna-Mia Bonde en Anna Brygård) en gastzangeres Rachel Hall (Big Big Train).

Op 28 juni releaset Napalm Records The Summoning van Bloody Hammers. Dat is een Amerikaanse rockgroep uit Transylvania County, North Carolina die sinds 2012 actief is. Maak kennis met het duistere gezelschap via de clip bij Let Sleeping Corpses Lie.

Trevor Strnad van The Black Dahlia Murder heeft een gastrol in Barren And Breathless Macrocosm van Shadow Of Intent. Het is een voorproefje van wat je op 16 augustus kunt verwachten van het derde album Melancholy van de symfonische deathcoregroep uit Connecticut.

Bleach Bath is de laatste single van Singles Collection EP van Spiritbox. Dat is een in 2017 opgerichte progressieve metalcoregroep uit Victoria, BC. De ep is verschenen via Pale Chord Music.

Nieuwe single van Sabaton
Geplaatst op 15-06-2019 om 12:35u

Met nog iets meer dan een maand te gaan tot de release van The Great War brengt Sabaton nu alvast de tweede single van het album uit: The Red Baron.

Het nieuwe album The Great War gaat in zijn geheel over de Eerste Wereldoorlog en werd opgenomen in de Black Lounge Studios met producer Jonas Kjellgren. Vanaf 19 juli moet de plaat verkrijgbaar zijn. Rond die tijd lees je hier ook een interview met Sabaton over de nieuwe plaat. Volgend weekend is Sabaton al te zien op Graspop Metal Meeting en Hellfest. In augustus is de band een van de headliners van Wacken Open Air.

Zesde album van Alter Bridge
Geplaatst op 15-06-2019 om 12:09u

Alter Bridge maakt zich klaar voor de release van album nummer zes. Deze nieuwe plaat heet Walk The Sky, werd wederom geproduceerd door Michael "Elvis" Baskette en ligt vanaf 18 oktober in de winkels. Over twee weken komt echter al de eerste single uit getiteld Wouldn't You Rather. Dit najaar is Alter Bridge ook weer op tour. Op 10 december is de band te zien in de AFAS Live in Amsterdam. Twee dagen later wordt Cirque Royal in Brussel aangedaan.

Zesde album van Alter Bridge

Review: Employed To Serve - Eternal Forward Motion
Geplaatst op 15-06-2019 om 11:38u

Review: Employed To Serve - Eternal Forward Motion Als je voorkeur uitgaat naar een portie knetterharde metal(core), dan ben je bij Employed To Serve aan het juiste adres. De Britten mogen dan nog redelijk nat achter de oren zijn, dit gezelschap laat niet met zich sollen. Het meest recente The Warmth Of A Dying Sun verscheen in 2017 en nu komt de band met opvolger Eternal Forward Motion op de proppen. Vorig jaar wist Employed To Serve een goede indruk te maken tijdens Complexity Fest, waar Justine Jones met haar vocalen een flinke vinger bij in de pap had.

Darkwater en Askara naar Brainstorm Festival
Geplaatst op 14-06-2019 om 16:00u

De progressieve metalband Darkwater is vastgelegd voor het Brainstorm Festival. De Zweedse formatie is co-headliner op de zaterdagavond. De groep, die al eerder op het evenement in Apeldoorn acte de présence gaf (en op ProgPower Europe), presenteert in Apeldoorn zijn nieuwe album Human, dat eerder dit jaar via Ulterium Records is verschenen.

Ook de progressieve gothicmetalband Askara is present op het festival. De Zwitserse formatie tourde vorig jaar als support-act voor Sleeping Romance door Europa met het debuutalbum Horizon Of Hope uit 2016 onder de armen.

Met de komst van Darkwater en Askara is de line-up van Brainstorm Festival bijna rond. De komende tijd worden nog drie artiesten bekendgemaakt. De komst van Sirenia, Cellar Darling, War Of Ages, In Mourning, Hypersonic, Charles Henri Maulini en Drottnar was reeds bevestigd.

De twaalfde editie van Brainstorm Festival wordt op vrijdag 8 en zaterdag 9 november gehouden in Gigant in Apeldoorn. Combi-, jeugd-, VIP- en dagtickets zijn verkrijgbaar via de webshop of rechtstreeks bij Gigant.

Meer informatie over het metalevenement vind je op de website van het festival.

Clips: Jorn, Beyond Creation, Timo Tolkki's Avalon...
Geplaatst op 14-06-2019 om 15:25u

We beginnen rustig met Agent Fresco-frontman Arnór Dan, die samen met LiveStrings, Keli (Agent Fresco) en Styrmir Hauksson voor het eerst ooit Stone By Stone uitvoerde. Dat gebeurde in Koncertsalen for Dejlig er Norden. Tijdens de IJslandse Music Awards werd de track tot Song Of The Year uitgeroepen. De zanger is overigens samen met Agent Fresco bezig om het derde album op te nemen.

Zangeres Mariangela Demurtas (Ardours, Tristania) is te gast in Godsend van Timo Tolkki’s Avalon. Het nummer staat op Return To Eden. Dat is het derde deel van de metalopera van de band rond de ex-Stratovarius-gitarist.

Boogiewoman is een voorproefje van wat je kunt verwachten op White Bat van He Is Legend. De zesde langspeler van de rockende Amerikanen verschijnt op vrijdag 28 juni via Spinefarm Records.

”Are you ready for rock?”, vraagt Jorn aan het publiek voorafgaande aan de uitvoering van een cover van Ride Like The Wind, uitgevoerd tijdens Frontiers Rock Festival 2018. De opnamen staan op het vandaag verschenen live-album Live On Death Road.

Ook van Beyond Creation zijn er live-beelden, maar je hoort de studio-versie van The Afterlife, die op Algorythm staat. Dat is de derde full-length van de techdeathformatie uit het Canadese Montreal.

Begin dit jaar kwam When The World Becomes Undone van A Pale Horse Named Death uit. Daarop staat onder meer Fell In My Hole. Joel Nilsson en Tony Jelencovich regisseerden de in Gotenburg opgenomen videoclip voor de door ex-Type O Negative-drummer Sal Abruscato opgerichte gothicmetalband.

Review: Nightrage - Wolf To Man
Geplaatst op 14-06-2019 om 09:36u

Review: Nightrage - Wolf To ManVoor wie een beetje bekend is met de geschiedenis van Nightrage zal het niet als een verrassing komen dat de line-up voor het nieuwe album Wolf To Man wederom afwijkt van de formatie waarmee de band de uitstekende voorganger The Venomous (2017) inblikte. De melodieuze deathmetalgroep rondom gitarist Marios Iliopoulos heeft immers al zoveel bezettingswisselingen doorgemaakt dat er een voetbalelftal van oud-leden geformeerd kan worden - inclusief reservespelers! Ook in de afgelopen twee jaar zien we een tweetal wijzigingen. Zo is bassist Anders Hammer na negen jaar Nightrage met de horizon vertrokken, terwijl drummer Lawrence Dinamarca het slechts twee jaar heeft uitgezongen (2016-2018). Zij zijn vervangen door Francisco Escalona (basgitaar) en Dino George Stamoglou (drums).

Livestream van Nova Rock met Lamb Of God
Geplaatst op 13-06-2019 om 17:37u

Vandaag is in Oostenrijk het vierdaagse rock- en metalfestival Nova Rock begonnen. Ook dit evenement heeft een eigen livestream, op zowel YouTube, Facebook als de website van het festival. Het bewuste YouTube-kanaal vind je hieronder. Op het moment dat we dit artikel schrijven, kunnen we genieten van Godsmack en vanaf 18.20 uur staat een uur lang Lamb Of God op het programma. Wat de livestream de rest van de dag en het weekeinde gaat uitzenden, is momenteel nog een verrassing.

Op de affiche van Nova Rock staan dit jaar echter mooie namen als Slipknot, Sabaton en Amon Amarth (vanavond), Slayer, Trivium en Anthrax (vrijdag), Papa Roach, In Flames en Powerwolf (zaterdag), Slash, Rob Zombie en Within Temptation (zondag) en nog vele anderen. We zijn dus benieuwd wat de Oostenrijkse organisatie ons op deze livestream zoal gaat voorschotelen.

Nieuwe clips met o.a. D-A-D, Richie Kotzen en Cellar Darling
Geplaatst op 13-06-2019 om 16:30u

In de categorie “Bijzondere bandnamen”: Cold Night For Alligators. De progressieve metalband uit Denemarken bestaat sinds 2008 en heeft eind vorige jaar Fervor uitgebracht via Long Branch Records. Daarop staat onder meer Black Swan.

Op 8 november komt Cellar Darling naar Apeldoorn voor een optreden op Brainstorm Festival. De Zwitserse groep rond drie ex-Eluveitie-leden speelt daar ongetwijfeld Insomnia van het recente album The Spell. Hoe dat er ongeveer uit gaat zien, kun je hier bekijken dankzij de in YouTube Space London opgenomen beelden.

Op 30 augustus releaset Napalm Records When We Are Forgotten van Imperium Dekadenz. De atmosferische blackmetalband uit het Zwarte Woud is daarmee toe aan full-length nummer zes. Een voorproefje van het nieuwe songmateriaal vind je hier met Absenz Elysium.

Sinds afgelopen vrijdag ligt Ruthless van In Other Climes in de winkels. Dat is een Franse hardcoregroep. Bij het titelnummer heeft het kwintet uit Nice een door MKP geregisseerde videoclip online gezet.

Gitarist Richie Kotzen, bij de meeste lezers bekend van Poison en Mr. Big, heeft een clip online gezet bij zijn Soundgarden-achtige nieuwe single Venom. De negenenveertigjarige Amerikaan tourde vorige maand nog door Verenigde Staten met de supergroep The Winery Dogs, die naast Richie bestaat uit Mike Portnoy en Billy Sheehan, en staat dinsdag aanstaande in Paard te Den Haag en een dag later in Doornroosje te Nijmegen.

We eindigen met een rocker van D-A-D Eind vorige maand bracht AFM Records A Prayer For The Loud uit. Dat is de eerste langspeler in acht jaar tijd van de Deense rockgroep. Daarop staat onder meer Burning Star.