16-06-2019

Review: Heart Of A Coward - The Disconnect
Geplaatst op 10-06-2019 om 19:15u

Review: Heart Of A Coward - The Disconnect Het Londense Heart Of A Coward heeft afgelopen jaar zijn tienjarig bestaan mogen vieren. The Disconnect is de vierde plaat van een band die na de oprichting al snel te maken kreeg met enkele belangrijke wisselingen in de bezetting. Inmiddels is ook zanger Jamie Graham uit beeld verdwenen en vervangen door Kaan Tasan. Saillant detail is dat geen van de originele leden nog deel uitmaakt van Heart Of A Coward.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Geoff Tate gaat Empire integraal spelen
Geplaatst op 10-06-2019 om 12:58u

Na vele malen het klassieke conceptalbum Operation: Mindcrime uit 1988 live vertolkt te hebben, gooit voormalig Queensrÿche-zanger Geoff Tate het komend jaar over een (iets) andere boeg. In verband met het dertigjarig jubileum van de commercieel succesvolle opvolger Empire uit 1990, gaat Tate nu die Queensrÿche-langspeler in het zonnetje zetten.

In een interview met MisplacedStraws.com zegt de vocalist dat hij in 2020 zoveel mogelijk landen wil bezoeken om Empire daar in zijn geheel te vertolken. Dat betekent dus niet alleen de bekendste tracks, zoals de hitballade Silent Lucidity, maar tevens songs die hij nog zelden of nooit live heeft gezongen, zoals Anybody Listening?.

In een interview met Eonmusic gaf Geoff Tate eerder al aan dat hij destijds met Queensrÿche op een of andere manier er niet in slaagde om dat nummer juist te spelen, maar dat hij het graag opnieuw wil proberen, en het deze keer goed wil doen. Ook vertelde Tate dat hij met zijn oud-collega's van Queensrÿche aan een '30th anniversary boxset' van Empire werkt. Details over die release zijn echter nog niet bekend.

Netherlands Deathfest verhuist naar Eindhoven
Geplaatst op 10-06-2019 om 11:21u

Voor de vijfde editie van Netherlands Deathfest verhuist het festival naar een andere locatie. In plaats van naar Tilburg moet je komend jaar naar de Eindhovense Effenaar voor drie dagen deathfestplezier. Het festival vindt dan plaats van 1 t/m 3 mei. De eerste namen: Dismember, Unholy Grave, Undergang, Rebaelliun, Obliteration, P.L.F, Galvanizer, Despondency, Abyssal, Chaos Invocation en Brutal Sphincter. Natuurlijk komen hier nog vele namen bij. Kaarten kosten 102 euro en zijn verkrijgbaar via www.eventbrite.com.

Review: Ruler - Descent Into Hades
Geplaatst op 10-06-2019 om 11:00u

Review: Ruler - Descent Into HadesDescent Into Hades is het derde album van het Italiaanse Ruler. Het kwartet maakt op niet onverdienstelijke wijze heavy metal in de traditie van de vroege jaren tachtig. Verwacht dan ook een geluid dat doorspekt is met invloeden van het vroege Iron Maiden, Samson en andere NWOBHM-acts. Deze inspiratiebronnen zijn vanaf de eerste maten van het openingsnummer Black Hand duidelijk aanwezig, maar een goedkope imitatie is Ruler zeker niet. Het frisse en enthousiaste spel werkt direct aanstekelijk. De kraakheldere productie waarin elk instrument volledig tot zijn recht komt, draagt daaraan bij. Het gitaarwerk is strak en maakt als geheel een solide indruk.

Clips: Hollywood Vampires, Dizzy Reed, Evil Invaders...
Geplaatst op 09-06-2019 om 20:50u

Guns N’ Roses-toetsenist Dizzy Reed is niet alleen al sinds 1990 actief bij die band, maar is op veel andere albums te horen en maakt sinds kort ook muziek onder zijn eigen naam. Vorig jaar kwam Rock ‘N Roll Aint Easy uit via Golden Robot Records uit. Daarop staat onder meer Forgotten Cases.

Sommige bands moet je eigenlijk live zien in plaats van dat je een album ervan opzet. Neem nu Evil Invaders. De zuiderburen komen op 3 oktober dan ook met een live-album/dvd, getiteld Surge Of Insanity. Een voorproefje daarvan vind je hier met het technische Among The Depths Of Sanity.

Een maand geleden deelden we de clip bij Seduce Me van Nightqueen. Ditmaal is het de beurt aan Wall Of Sorrow. Beide tracks staan op het eergisteren door El Puerto Records uitgebrachte Seduction. Dat is de derde full-length van de Belgische symfonische powermetalband.

Ook van Hollywood Vampires deelden we vorige maand een clip, die bij The Boogieman Surprise. Ditmaal is het de beurt aan één van de drie covers op het tweede album van de supergroep, getiteld Rise, dat op 21 juni uitkomt: een cover van David Bowies Heroes.

Nick Groen is verantwoordelijk voor de clip bij Trail Of The Perished van Anger Machine. Dat is het titelnummer van de nieuwe langspeler van de moderne thrashmetalformatie, die op 6 juli verschijnt. Het kwintet uit Nederland is sinds 2015 actief en bestaat momenteel uit de nieuwe zanger Remus Stingaciu, oprichter/gitarist Thijmen den Hartigh, gitarist Martijn de Jong, drummer Corné Bos en bassist Merijn Kloosterman.

Arising Empire bracht vorig jaar All Our Sins van Cold Snap uit. Dat is een Kroatische groovemetalformatie die sinds 2003 actief is en met All Our Sins toe is aan album nummer vier. Maak kennis via de clip bij Nothing.

Burning Witches heeft nieuwe zangeres
Geplaatst op 09-06-2019 om 20:30u

Onlangs nam Burning Witches afscheid van frontvrouw Seraina Telli. Zij wil zich focussen op haar andere band dead Venus, waarvan later dit jaar het debuutalbum Bird Of Paradise uitkomt. Haar opvolgster bij Burning Witches is een Nederlandse. De Zwitserse band heeft namelijk Laura Guldemond ingelijfd als nieuwe zangeres. Zij maakte op het Sweden Rock festival haar debuut bij Burning Witches. Guldemond kun je kennen van onder meer haar eigen band Shadowrise.

Burning Witches heeft nieuwe zangeres

Workshops op UK Tech-Fest
Geplaatst op 09-06-2019 om 19:57u

Wie naar UK Tech-Fest gaat, kan daar naast de optredens ook diverse workshops volgen. Elke dag zijn er een vijftal workshops, gegeven door onder meer Morgan Agren, Felix Martin, Andy James en Vigil Donati. De hele lijst kun je vinden als je verder leest. UK Tech-Fest vindt van 4 t/m 8 juli plaats in de Newark Showground in het Britse Newark-on-Trent, Nottinghamshire. Op het programma staan onder meer Dying Fetus, Monuments en Leprous. Kaarten kosten £99.99 en dat is inclusief camping. Alle informatie vind je op www.uktechfest.com.

Workshops op UK Tech-Fest

Zanger van Noorse Brutus overleden
Geplaatst op 09-06-2019 om 09:00u

Zanger Nils Joakim 'Jokke' Stenby van Brutus is vrijdag overleden. Dat heeft de Noorse band bekendgemaakt. Hij kampte al langer met hartproblemen, waaraan hij in zijn slaap is overleden. Stenby voegde zich in 2008 bij Brutus, nadat gitarist Christian Hellqvist hem had zien optreden met zijn band The Ritual en hem overhaalde om bij Brutus te komen zingen. Twee jaar later bracht de band het titelloze debuutalbum uit. Het meest recente, derde album Wandering Blind is inmiddels al weer drie jaar oud.

Zanger van Noorse Brutus overleden

Review: Ordos - The End
Geplaatst op 09-06-2019 om 08:00u

Review: Ordos - The EndOrdos is één van de vele bands uit de actieve metalscene in Uppsala. De Zweedse groep is in 2011 opgericht en brengt in 2017 zijn debuutplaat House Of The Dead uit. Sindsdien hebben er wat personeelswisselingen plaatsgevonden en is er een tweede gitarist aan de line-up toegevoegd. Het doel van Ordos is hetzelfde gebleven: sfeervolle, duistere stonersongs schrijven.Klik op de cover om de hele review te lezen.

Zanger André Matos overleden
Geplaatst op 08-06-2019 om 20:56u

Ons komt zojuist het nieuws ter ore dat André Matos is overleden. De Braziliaanse zanger werd in de jaren 90 bekend met zijn band Angra. Nadat hij in 2001 die band verliet, richtte hij Shaman op met andere oud-Angra-collega's. In 2014 stopte Shaman, maar vorig jaar werd de band weer uit de mottenballen gehaald. Ook is Matos te horen op platen van onder meer Avantasia en Luca Turilli. Vandaag maakte Shaman bekend dat de zanger is overleden. Hij zou een hartaanval gehad hebben. André Matos is slechts 47 jaar oud geworden.

Zanger André Matos overleden

Verslag van PitFest
Geplaatst op 08-06-2019 om 20:45u

"Who is Erica? This one goes out to Erica!" Frontman Jeff 'JJ' Janiak leidt zijn Discharge met een gepassioneerde performance op het Punkhol-podium naar één van de hoogtepunten van PitFest 2019 en betrekt veelvuldig het enthousiaste publiek. Veel bezoekers en bands voelen zich thuis en zijn goed te spreken over de goed georganiseerde vierde editie van het festival, dat voor de tweede keer bij het Wellness Hotel & Golf Resort Zuiddrenthe georganiseerd wordt. Prachtig weer, een zachte en egale grasmat, drie podia met hardcore/punk/crust/grind en deathmetalbands en koud bier zijn de voornaamste ingrediënten voor een geslaagd feest op vrijdag 24 en zaterdag 25 mei. Marc, Sam en Jeffrey zijn erbij en doen verslag. Je kunt het hier lezen!

Verslag van PitFest

Review: Steel Prophet - The God Machine
Geplaatst op 08-06-2019 om 15:45u

Review: Steel Prophet - The God MachineOudgediende Steve Kachinsky heeft het er maar moeilijk mee de laatste jaren. Steel Prophet lijkt wel een duiventil. Het ene na het andere bandlid stapt op of keert plotseling terug. Opvallendst is dit keer het vertrek van zanger Rick Mythiasin. Ten tijde van reünieplaat Omniscient vijf jaar geleden leek alles nog zo gezellig binnen de band. Hoewel die schijf wat te lang duurt en nogal grillig materiaal bevat, zette het album de Amerikaanse powermetalband wel weer op de kaart.

Livestream Pinkpop met Halestorm op TV en internet
Geplaatst op 08-06-2019 om 15:33u

Ook het Nederlandse festival Pinkpop heeft dit Pinksterweekeinde een eigen livestream. Helaas bevat het programma dit jaar weinig "harde" bands. Een van de uitzonderingen is Halestorm. Het concert van die band is vanavond van 20.15 tot 21.15 uur op de televisiezender NPO 2 Extra en de internet-livestream van VPRO's 3Voor12 te zien. Andere acts die voorbijkomen zijn onder meer Golden Earring (zo meteen om 15.30 uur), Elbow (vanavond na Halestorm), The Cure (morgen, d.w.z. zondag om 21.15 uur), DJ Armin van Buuren met een vermoedelijk gastoptreden van Van Halen-zanger David Lee Roth (zondagavond om middernacht) en Jett Rebel (maandag om 13.45 uur). Gaandeweg het weekeinde wordt het uitzendschema verder ingevuld. De internet-livestream en het meest actuele spoorboekje vind je op de website van VPRO's 3Voor12.

Verslag van Graveland
Geplaatst op 08-06-2019 om 15:00u

Voor liefhebbers van death en extreme metal is Graveland de laatste jaren een uitkomst. Elk jaar weet de organisatie interessante undergroundbeloften naast bands van de gevestigde orde te plaatsen. Helaas moest Sporthal The Maxx in Hoogeveen, waarin het evenement de afgelopen twee jaar gehouden werd, tegen de vlakte. Graveland ging er een jaartje tussenuit, maar keert in 2019 sterker terug in een nieuwe openluchtsetting. Marcel is erbij en doet verslag. Je kunt het hier lezen!

Verslag van Graveland

Verslag van Netherlands Deathfest
Geplaatst op 08-06-2019 om 14:01u

In het eerste weekend van mei vond de vierde editie van Netherlands Deathfest plaats. Dit jaar met een podium minder, aangezien Het Patronaat, tegenover 013, verkocht is en geen dienst meer doet als poppodium. Daardoor spelen er ook wat minder bands dan op vorige edities het geval was, maar verspreid over de grote en kleine zaal van 013 zet de organisatie van Maryland Deathfest wederom een sterk programma neer. Wessel was erbij en zijn verslag kun je hier lezen!

Verslag van Netherlands Deathfest