• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Y&T - Earthshaker
Jaar van release: 1981
Label: A&M Records
Y&T - Earthshaker
Als één van de nieuwsverslaggevers van Metalfan.nl had ik afgelopen jaar de onaangename taak om een fors aantal overlijdensberichten te schrijven. Bij het begin van het nieuwe jaar hoopte ik tegen beter weten in dat de metalwereld een beter jaar tegemoet zou gaan, doch binnen een week was het alweer zover. Afgelopen jaar werd bij Phil Kennemore longkanker geconstateerd en in de nacht van 6 op 7 januari verloor de Y&T-bassist de ongelijke strijd.

Toen ik vervolgens naar Y&T-reviews op Metalfan.nl zocht, bleek dat tot dusver alleen hun meest recente album Facemelter een (kritische) bespreking heeft gekregen op deze site. Al moet ik daar wel de kanttekening bij plaatsen dat Y&T vooral als live-band een grote reputatie heeft opgebouwd en hun live-optredens van de laatste jaren hier wel degelijk de nodige aandacht hebben gekregen. Toch verdienen een band als Y&T en een album als Earthshaker het dat we hen bij een groter publiek onder de aandacht brengen.

Wel moet gezegd dat deze Amerikaanse formatie er helaas nooit in is geslaagd om de energie van hun live-optredens om te zetten in de ultieme studioplaat. Earthshaker komt daar nog het dichtst bij in de buurt. Het is in 1981 de eerste lp die het gezelschap onder de naam Y&T uitbrengt, na twee albums als Yesterday And Today. Het resultaat is een swingende hardrockplaat. De sound is duidelijk beïnvloed door Van Halen, maar ook de op dat moment bloeiende NWOBHM-beweging laat zijn sporen na. Een bluesy stukje hier, een akoestisch intro daar en spetterende gitaarsoli over de gehele linie zorgen voor de broodnodige variatie.

Weliswaar klinken standaardsongs als Shake It Loose en Young And Tough dertig jaar later een beetje belegen, maar daar staan genoeg composities tegenover die de tand des tijds met verve hebben doorstaan en bij live-shows nog steeds tot het vaste repertoire behoren. Zo kan de bluesrocker Dirty Girl zich meten met het beste werk van Free en Bad Company. Het prachtig opgebouwde Rescue Me zal zelfs bij de hoge heren van Led Zeppelin jaloerse blikken opleveren, terwijl het snelle Hurricane elke zaal tot kookpunt brengt. Ook Squeeze verdient een speciale vermelding, aangezien Phil Kennemore bij dit stampende rock ‘n’ roll nummer op verdienstelijke wijze de microfoon ter hand neemt.

Het hoogtepunt van deze langspeler (en eigenlijk het hoogtepunt van Y&T’s gehele loopbaan) staat helemaal aan het eind. De ruim zeven minuten lange powerballad I Believe In You is een heerlijk melancholische meezinger, inclusief schitterende gitaarsolo van zanger/gitarist Dave Meniketti. Vreemd genoeg is het geen monsterhit geworden, daar waar veel mindere hardrockbands met veel mindere ballads in de jaren tachtig in Noord-Amerika wel grote hits scoorden. Vier jaar later noteerde Y&T toch een bescheiden hitje met Summertime Girls, maar het grote succes is altijd buiten bereik gebleven.

Vorig jaar verscheen na dertien jaar eindelijk weer een studioplaat. Facemelter is geen hoogvlieger, maar leek een goed excuus voor Dave Meniketti en zijn boezemvriend Phil Kennemore (die al sinds 1974 samenspeelden) om weer een jaar of dertien de podia onveilig te maken. Helaas ontneemt de akelige ziekte kanker ons opnieuw een groot muzikant. Hoewel een bassist misschien niet onvervangbaar is en de band lijkt door te gaan, zal een Y&T-optreden zonder Phil nooit meer hetzelfde zijn. Mede dankzij Earthshaker zullen we hem echter nooit vergeten.

1. Hungry For Rock
2. Dirty Girl
3. Shake It Loose