Warchitect - A Sea of Red
Jaar van release: 2004
Label: Eigen beheer
Warchitect - A Sea of Red
Het gegeven:

Een vierkoppige Nederlandse band die ontstaan is rond 1998 en in 2002 debuteerde met het mij onbekende ‘Mind’. Inmiddels zijn er wat line-up wijzingen geweest en nu is er de opvolger ‘A sea of red’; een album dat drie kwartier duurt en waarop de heren hun voorliefde voor progressie getinte death/thrash demonstreren.

De pluspunten:

De pluspunten of positieve elementen aan dit nieuwe album zijn niet schaars. Het technische vermogen van de band valt op, de aan de dag gelegde afwisseling is opvallend en het spelplezier is duidelijk hoorbaar. De band heeft duidelijk een boontje voor één van de weinige echte muzikale helden die ik bezit namelijk Chuck Schuldiner. Niet dat gitaristen Michael en Ingmar even briljante riffs uit hun favoriet instrument toveren als meneer Schuldliner maar dat ze bij vlagen meer dan uitstekende gitaarlijnen bij elkaar hebben gepend kan niemand ontkennen. De grunts doen soms ook denken aan Chuck en deze worden afgewisseld met mooie cleane zanglijnen. De teksten op het album zijn ook aardig, geen kunst of heel mooie poëzie, maar wel degelijk. Dat de groepsleden ook nummers met een kop en staart kunnen schrijven bewijzen bijvoorbeeld ‘The evil is that evil does’, het titelnummer en het singleachtige ‘Misery’. Als laatste bij ‘De pluspunten’ reken ik het opvallende witte-rode artwork (jaja, het moet niet altijd zwart zijn!).

De aandachtspunten:

Er is ook nog ruimte voor verbetering en dan denk ik bijvoorbeeld aan de eerder vermelde cleane zanglijnen. Met de zanglijnen op zich is helemaal niets mis, integendeel, maar ik kan niet echt leven met de uitvoering ervan. Die zangpartijen klinken te geforceerd en te vals maar aan de andere kant: de nummers zouden minder boeiend zijn door die cleane gezongen passages. Kortom: ofwel een andere studiozanger ofwel oefening baart kunst! Voor de rest kan je nog kritiek spuien in de trant van ‘de nummers kunnen nog venijniger, nog spannender en de band moet bij vlagen zich nog meer durven uit te leven (zowel technisch gezien als qua bruutheidgraad)’. De productie kan ook nog een stukje sterker maar dat is simpel op te lossen met geld.

De optelsom:

Al bij al is dit één van de betere albums die deze maand uitkwamen en één van de betere Nederlandse releases van het jaar. Iedereen die houdt van technische death/thrash en van goede melodieuze nummers zal hier zeker van kunnen genieten. Zeker een band die je eens moet ‘uitchecken’ en ik hoop dat de band in de toekomst nog eigenzinniger (en dus ook interessanter) zal worden.

1. Intro
2. Fortress Stalingrad
3. The evil is that evil does
4. To go, went, gone
5. A sea of red
6. Misery
7. Amusing self abuse
8. Reality
9. Shadow eater
10. A distant memory
11. History repeats evermore

Score: 79 / 100

Reviewer: Kristof
Toegevoegd: 31 augustus 2004

Meer Warchitect:

Warchitect - A Sea of Red
Reactie van Een_Metalfan op 04-09-2004 om 18:18u

Ik vind je review niet alles, eerlijk gezegd, gezien er op de plaat geen "grunts" zitten, de muziek heel anders is dan de grote held Chuck heeft gemaakt en de artwork erg lelijk is.

Warchitect - A Sea of Red
Reactie van nog een metalfan op 07-09-2004 om 22:05u
Score: 74 / 100

Los van het artwork, wat zeker ongewoon is, maar smaken verschillen.. is de cd niet wat het had kunnen zijn, in mijn oren. De samples klinken niet zo fris gemixed. De drums zijn bijna afwezig (zonde, de drummer klinkt veelbelovend, in de verte). De zang is ronduit vervelend, klinkt elk nummer hetzelfde, in elke toonsoort. Wat wel goed klinkt is het technisch vermogen van de gitaristen en basist. De composities lijden een eenvormgheid qua tempo, hetgeen de goede rifs niet ten goede komt. Niet afwisselend genoeg dus. Zonde.

Warchitect - A Sea of Red